همشهری آنلاین: رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه باید تا ۵ سال آینده ۴۰ واحد درصد ازمصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یابد.

کاهش ۴۰ واحد درصد مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی

به گزارش ايرنا، مسعود تجریشی روز یکشنبه گفت: سال گذشته 16 واحد درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش داشتیم که طبق برنامه باید امسال 8 درصد دیگر به آن اضافه شود که قطعا برای این میزان کاهش به ترویج و آگاهی‌رسانی نیز داریم.

وی با بیان این که در مجموع امسال باید میزان کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی 24 واحد درصد شود اظهار کرد: این اقدامات آب را قطره قطره به سمت دریاچه هدایت می‌کند که اجرای دقیق و به موقع آن مشارکت بیش‌تر مردم را می‌طلبد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ای است که باید از سال سوم شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شود که اکنون در حال اجرا است و باید هر سال و در مدت پنج سال کاهش 40 واحد درصدی انجام شود.

تجریشی گفت: سال گذشته که صرفه‌جویی 16 واحد درصدی را داشتیم بررسی‌ها نشان داد هیچ تاثیری در تولید محصولات نداشته و کاهشی دیده نشده است.

وی تاکید کرد: در جنوب دریاچه ارومیه و انتهای شبکه میان دوآب مناطقی وجود دارد که به حدی آب در آنها رها شده که میزان تبخیر را افزایش داده است، مدلسازی‌ها نشان می‌دهد حدود 70 کیلومتر مکعب آب در سال در این مناطق تبخیر می‌شود که این میزان تبخیر موجب شوری زمین شده است.

تجریشی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که صرفه‌جویی 16 واحد درصدی آب نه تنها موجب کاهش میزان برداشت محصول نشده بلکه افزایش را هم به همراه داشته است؛ چرا که به اندازه آبیاری کردن سبب کنترل تبخیر و شور نشدن زمین می‌شود، ریشه گیاه به راحتی تنفس می‌کند و این موجب رشد بیشتر محصول می‌شود.

وی گفت: سعی کردیم امسال تعداد پروژه‌های ستاد احیا متنوع‌تر شود و طبق برنامه اقدامات سخت‌تر و اصلی ستاد از مهرماه امسال آغاز می‌شود که باید موجی افزایش تراز آب نسبت به سه سال گذشته شود.

  • دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه از 19 سال پیش با روند کاهش میزان تراز آب رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتی‌متر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.

تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 94-93 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 95-94 حدود 1270.08 متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

این در حالی است که در برخی سال‌ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم برنامه‌های 26 گانه برای احیای این دریاچه تصویب شد و به اجرا درآمد که نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در 2 سال متوالی گذشته است.

کد خبر 338287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha