یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

گروه‌ورزشی: کابینه علی‌آبادی، محل مناقشه‌ای پنهان است میان کسانی که به حمایت از او برخاسته‌اند.

 گرچه این موضوع در حد محفلی باقی مانده و هنوز رسانه‌ای نشده است، اما وقتی یک طرف ماجرا داریوش مصطفوی باشد، سکوتش دیگر نیازی به گمانه‌زنی خاصی ندارد. به هر حال او اهل رایزنی است؛ خصلتی که بارها آن را به عنوان مهم‌ترین ویژگی بارز خود اذعان داشته است:« من اهل گفت‌وگو هستم و رایزنی.

 همه از رابطه خوب من با مقامات فیفا آگاه هستند.» شاید همین خصلت است که مانع ثبت‌نام او در انتخابات شد تا رسانه‌ها در میانه حضور محمد علی‌آبادی در انتخابات ، تنها از او به عنوان به جا مانده از انتخابات نام ببرند و دیگر هیچ.

 وقتی فضا کمی روشن‌تر شد موضوع سازماندهی آرا به نفع نامزدهای سازمان ورزش تمام تحلیل‌ها را به این سمت برد که فدراسیون جدید، کابینه‌ای هماهنگ با سازمان خواهد داشت، اما دبیرکل این کابینه چه کسی می‌توانست باشد.

 2 گزینه مهدی محمدنبی و داریوش مصطفوی شاید در یک مورد به اجماع برسند؛ هر 2 دبیرکل موقت فدراسیون تعلیقی فوتبال ایران بودند، اما یکی فدای توافق صفایی‌فراهانی با محمد علی‌آبادی شد و دیگری جانشین موقت دبیرکل موقت.

برخی رسانه‌ها ثبت‌نام نکردن داریوش مصطفوی در انتخابات را توافقی برای حضور در فدراسیون فوتبال آینده به ریاست رئیس سازمان ورزش عنوان کردند. در گمانه‌زنی‌ها اما یک رقیب برای مصطفوی تراشیده شده است؛ مهدی محمدنبی جانشین او در فدراسیون فوتبال. این منابع خبری با اشاره به رابطه نزدیک نبی با کیومرث هاشمی او را بهترین گزینه برای دبیرکلی فدراسیون فوتبال می‌دانند.

 به نظر می‌رسد این انتخاب، چالش‌برانگیز‌ترین موضوع برای سازمان ورزش خواهد بود. هرچند نبی این روزها در جلسات مدیران باشگاه‌ها و روسای هیأت‌ها یکی از گردانندگان اصلی این نشست بود، ولی مصطفوی با ادعای قدرت رایزنی، همیشه گزینه‌ای مطرح بوده است.

نامه سرگشاده آجورلو به صفایی فراهانی

 در کنار تحولات انتخابات مصطفی آجورلو، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیته انتقالی، به انتقاد از تخلفات صورت گرفته در انتخابات پرداخت. آجورلو که پس از محرز شدن تخلفات صورت گرفته در انتخابات دوباره با رأی کمیته انتقالی به رقابت بازگشت، پس از تاکتیک یک نامزد انتخاباتی در لغو انتخابات و تجدید آن در 15 آذر،‌ طی نامه‌ای سرگشاده به محسن صفایی‌فراهانی که نسخه‌هایی از آن در اختیار خبرگزاری‌های‌ فارس، مهر و ایسنا قرار گرفته، خواستار جلوگیری از فعالیت مدیران اجرایی فدراسیون در جهت منافع نامزدی خاص و ایجاد فضای اطمینان‌بخش و طراحی مکانیسم عادلانه و نظارت بر حسن انجام مراحل ثبت‌نام برای حضور نامزدهای مستقل در انتخابات فدراسیون شد.

 در این نامه آمده است: بی‌تردید مبارزه با تخلفات صورت گرفته در انتخابات فدراسیون و دفاع از ساحت قانون، کمک شایانی به مقابله با قانون‌گریزی و رفتارهای آمرانه در عرصه ورزش خواهد نمود.

در ادامه عنوان شده است: فراهم کردن شرایط تعویق انتخابات که با استعفای برخی نامزدهای پست‌های مختلف هیأت ‌رئیسه صورت گرفت، متأسفانه خلل فراوانی به فوتبال در عرصه داخلی و اعتبار آن در عرصه خارجی وارد کرد. وارد کردن فوتبال به فضایی که زمینه بی‌اعتمادی مردم و علاقه‌مندان را نسبت به نهادهای اداره‌کننده ورزش فراهم می‌آورد، بدعتی است که به منظور احتراز از رقابت دمکراتیک و سالم در عرصه انتخابات پیش گرفته شده است.

 آجورلو در این نامه خواستار روشن شدن دلایل استعفای نامزدهای انتخابات شده است: روشن شدن دلایل استعفای نامزدهای مختلف هیأت‌‌رئیسه می‌تواند در تنویر افکار عمومی و جامعه فوتبال موثر باشد.

 روشن شدن این دلایل از سویی میزان دخالت نهاد اداره‌‌کننده ورزش در تعویق انتخابات را مشخص می‌کند و در نهایت، به یافتن میزان استقلال نامزدها منجر می‌شود. از سوی دیگر، توضیح خواستن پیرامون دلایلی که جمله نامزدها را به تصمیم مشترکی رسانده، می‌تواند راهگشا باشد، چراکه به استناد گفته‌های جنابعالی در برخی رسانه‌ها، ایشان دلیل استعفای خود را ناآماده بودن شرایط برای برگزاری انتخابات قلمداد کرده‌اند و این البته باتوجه به اداره امور اجرایی فدراسیون توسط افراد مورد وثوق سازمان ورزش در جهت اثبات تخلفات سازمان ورزش در ثبت‌نام از نامزدها خواهد بود.

 گویا نامزدهای مختلف هیأت‌‌رئیسه با استعفای خود شاهدی برای سازماندهی آرا و تخلفات گسترده در مراحل مختلف انتخابات شده‌اند و این خود بزرگترین تناقض نزد این دوستان است.

آجورلو در این نامه که خطاب به صفایی فراهانی نوشته شده، آورده است: گمان می‌کنم اعلام اسامی افراد مستعفی و انتشار متن استعفای ایشان، پرده از واقعیت‌ها کنار می‌زند و به مردم شریف و سربلند ایران اسلامی و اعضای مجمع فدراسیون در تحلیل وضعیت فعلی فوتبال کمک می‌کند. لذا در مرحله جدید ثبت‌نام از نامزدهای پست‌های مختلف از آن رو که اینجانب و جناب آقای مهندس علی‌آبادی از نامزدی خود اعلام انصراف و استعفا ننموده‌ایم، طبیعتاً نیازی به ثبت‌نام مجدد و جمع‌آوری 10 امضا وجود ندارد. طبیعی است این ثبت‌نام در پست‌هایی غیر از ریاست که نامزدها به حد نصاب نرسیده‌اند صورت گیرد، در غیر این‌صورت با ثبت‌نام و جمع‌آوری مجدد امضا، هدف طراحان تعویق انتخابات در ایجاد فضای غیررقابتی تأمین خواهد شد.

 در ادامه عنوان شده است: از مجموعه رفتارهای صورت‌گرفته توسط سازمان ورزش طی روزهای گذشته، علائم خطرناکی مبنی بر خدشه وارد کردن به جنبه رقابتی انتخابات فدراسیون فوتبال درک می‌شود. آجورلو اظهار داشته: استفاده از قدرت سازمانی توسط یکی از نامزدهای پست ریاست فدراسیون، جناب آقای مهندس علی‌آبادی معاون رئیس‌‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت‌بدنی در برگزاری جلسات با اعضای مجمع فدراسیون و صاحبان آرا که به دعوت رضا افتخاری، نایب‌رئیس محترم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ و با حضور دبیرکل محترم فدراسیون، جناب آقای نبی که در دفتر رئیس سازمان تربیت‌بدنی صورت گرفته، تردیدی باقی نمی‌گذارد که رفتارهایی که منجر به تعویق 2 ماهه انتخابات شده‌اند، بی‌ارتباط به ساختن فضای انتخابات فرمایشی و خالی از جنبه‌های رقابتی نمی‌باشد.

 در بخش دیگری از نامه این نامزد ریاست فدراسیون فوتبال آمده است: دعوت از باشگاه‌هایی که حق ‌رأی در مجمع فدراسیون دارند، تمام باشگاه‌های لیگ برتر و معدود باشگاه‌های دسته‌اولی به جلسه که در مجمع صاحب حق‌رأی هستند و جلسه با هیأت‌های استان‌ها که در کمال تعجب به صورت علنی و بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای در سازمان ورزش و در فاصله زمانی کوتاهی صورت گرفته، خاطره تلخ ثبت‌نام قبلی را تداعی می‌کند که کمیته انتقالی دخالت‌های سازماندهی شده در آن دوره را تخلف در روند انتخابات اعلام کرد.

همچنین تغییر جناب آقای ثنایی، مدیرعامل باشگاه پیکان که از افراد تأییدکننده اینجانب در مرحله اول ثبت‌نام بود و حتی در مذاکرات حضوری اینجانب با جنابعالی نگرانی خود را از امکان تغییر ایشان اعلام داشتم و جنابعالی اطمینان خاطر دادید که در صورت هرگونه تغییری در اعضای مجمع، برخورد قانونی از سوی کمیته انتقالی صورت می‌گیرد، بسیار نگران‌کننده است.

در ادامه گفته شده است: با توجه به قرائن و شواهد میدانی و مستند، فضای ایجاد شده در دوره جدید ثبت‌نام، حکایت از مسدود کردن فضا برای حضور نامزدهای مستقل در عرصه انتخابات دارد.

 لذا توقع منطقی از جنابعالی به عنوان رئیس کمیته انتقالی، برخورد با سازماندهی و تحت‌ تأثیر گذاشتن آرای اعضای مجمع در اشکال مختلف، جلوگیری از فعالیت مدیران اجرایی فدراسیون در جهت منافع نامزدی خاص و ایجاد فضای اطمینان‌بخش و طراحی مکانیسم عادلانه و نظارت بر حسن انجام مراحل ثبت‌نام برای حضور نامزدهای مستقل در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌باشد.

کد خبر 34482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز