مهدی ربوشه: شکل‌گیری چند اشتباه به فاصله 4 روز از سوی نامزد 20درصدی انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، برای قرار گرفتن محمد علی‌آبادی در معرض قضاوت افکار عمومی کافی به نظر می‌رسد.

 اگرچه او حالا مورد نکوهش مجلسی‌ها نیز قرار گرفته است. آنجا که رئیس فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اشتباه استراتژیک محمد علی‌آبادی در واکنش به موضوع نامزد شدن او در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: حضور علی‌آبادی در فدراسیون فوتبال باعث سرخوردگی می‌شود.

 امیررضا خادم همچنین در مصاحبه روز گذشته خود با یکی از خبرگزاری‌ها تأکید کرد: نامزد شدن علی‌آبادی برای احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال 2 پیام دارد؛ یا  اینکه فوتبال یک ورزش تافته جدابافته است که به این شکل مورد حمایت قرار می‌گیرد که این سرخوردگی دیگر رشته‌ها را به دنبال دارد و یا اینکه فوتبال فرزند معلول و ناتوانی است که توانایی رسیدگی به خود را ندارد که از این جهت نیز اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

 در همین حال عضو کمیته تربیت‌بدنی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی تصریح کرده: آمدن علی‌آبادی به صحنه انتخابات کار درستی نبود چون با این تصمیم در واقع شأن سازمان ورزش و نقش نظارتی‌شان زیر سئوال رفته است.

یحیی‌زاده ادامه داده: مجلس به طور حتم در خصوص بررسی شرایط نامزدهای فدراسیون فوتبال وارد عمل خواهد شد.

ضدونقیض‌های آشکار

 پنج‌شنبه هفته گذشته محمد علی‌آبادی در حالی تا قبل از ظهر خبر حضور قطعی‌اش در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را علنی نکرده بود که طبق منابع موجود و البته اشاره مستقیم رسانه‌های نزدیک به سازمان ورزش، او قبل از ثبت‌نام، 50 رأی موافق هیأت‌ها را با خود همراه کرده بود.

 موضوعی که البته در شماره دیروز روزنامه نزدیک به سازمان ورزش نیز شکل یک گاف آشکار را به خود گرفته است. این روزنامه که اخبار و اطلاعات خود را از کانال مقام آگاه سازمان ورزش کسب می‌کند با طرح این سئوال که آیا لابی‌های قدرت از توانایی تغییر امضای اعضای مجمع و زمینه‌سازی در راستای حذف یک نامزد برخوردار هستند یا خیر؟ ضمن پرداخت غیرحرفه‌ای به مقوله جنگ روانی علیه نامزد معترض انتخابات در گاف آشکاری نوشته است: علی‌آبادی 50 رأی و کفاشیان 10 رأی کسب کرده‌اند.

 انتشار این خبر 24 ساعت قبل از اعلام نتایج نهایی گویا همه چیز را بابت صورت گرفتن تخلفی آشکار نشان می‌دهد.

چند ساعت پس از انتشار این فاش‌گویی غیرحرفه‌ای، یک منبع نزدیک به سازمان در گفت‌وگو با رسانه‌های معتمد خود خطاب به دوستان نزدیکش اعتراف کرد: نمی‌گذاریم آجورلو تأیید صلاحیت شود و می‌خواهیم گفته‌های او در مورد علی‌آبادی را به نوعی تلافی کنیم. وی همچنین ساعاتی قبل از اعلام نتایج نهایی مبنی بر اینکه کدام نامزدها حق حضور در دور دوم انتخابات را خواهند داشت، به دوستان نزدیک خود گفت: دلیل مخدوش کردن آرای آجورلو مصاحبه‌ای بوده که او قبل از ثبت‌نام رسمی انجام داد.

گویا جمله افشاگرانه مصطفی آجورلو که پنج‌شنبه هفته گذشته تأکید کرد: علی‌آبادی از من خواست کناره‌گیری کنم، همچنان تمام ذهن مسئولان و نزدیکان سازمان ورزش را به هم ریخته است تا جایی که تشکیل جلسات متعدد برای نشان دادن یک واکنش مشخص نسبت به اظهارات آجورلو گویا به این نقطه ختم شده است: «حذف از طریق رفتارهای فرا قانونی.»

این تصمیم در حالی نارضایتی و اعتراض افکار عمومی را به همراه داشته که طراحان این سناریو از پاسخگویی به یک سئوال همچنان اظهار عجز می‌کنند؛ به چه دلیل افرادی که نام آجورلو را در فرم پیشنهادی‌ درج کرده‌اند پس از 48 ساعت نظر خود را تغییر داده‌اند؟ آیا لابی قدرت، آرای وی را مخدوش نکرده است؟ این موضوع اما تاکنون از سوی مسئول برگزاری انتخابات مورد پاسخگویی و رسیدگی قرار نگرفته است.

 سکوت محسن صفایی‌فراهانی در چنین شرایطی البته هیچ توجیه منطقی ندارد. هرچند که او در گفت‌وگویی تأکید کرده: تا شکایتی صورت نگیرد، به لحاظ قانونی موظف به رسیدگی هیچ‌گونه موردی نیستم.

 او که پیش از این تصریح کرده بود سلامت انتخابات را تضمین می‌کنم حالا با سکوت خود حتی موجبات دلخوری علی تاجرنیا را نیز فراهم آورده است. تا جایی که عضو سابق هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در مصاحبه با یک خبرگزاری تأکید کرده: اگر صفایی‌فراهانی سازماندهی رأی‌ها به سود رئیس سازمان ورزش را نمی‌بیند، لابد توافق پنهانی در این خصوص صورت گرفته که وی را وادار به سکوت کرده است.

 اظهارنظر دوست دیرینه صفایی‌فراهانی سکوت معنادار وی را بیش از پیش مورد چالش قرار می‌دهد.

 دایی: تحت فشار هیچ یک از نامزدها قرار نمی‌گیرم

حمایت ویژه علی کفاشیان از علی‌آبادی طنز تلخ معناداری بود که او را در چند نوبت این‌گونه به چالش کشید؛ آقای کفاشیان! مگر شما خودتان نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نیستید؟

اظهارات علی کفاشیان درباره جمع‌آوری 10 رأی خود تا جایی مورد تناقض‌گویی وی قرار گرفت که او عملاً 2 روز پیش اعتراف کرد: هنوز نتوانسته‌ام 10 رأی خود را جمع‌آوری کنم. عقب‌نشینی کفاشیان اما محاسبات سازمان ورزش را به هم ریخت.

 یک روز پس از گاف آشکار علی کفاشیان، این رئیس سازمان تربیت‌بدنی بود که در تصمیم تازه‌تری با دعوت از علی دایی اشتباهاتش را تکمیل کرد. این ملاقات اگرچه برای مرد باسابقه فوتبال کشورمان رنگ و بوی تغییر رأی نداشت اما بازتاب خبری این دیدار که بلافاصله هدف اصلی خبرگزاری رسمی سازمان ورزش قرار گرفت آخرین ترفندها برای استفاده از لابی قدرت را بی‌نتیجه گذاشت.

گمانه‌های مسئولان سازمان ورزش وقتی به بن‌بست رسید که علی‌دایی ضمن گفت‌وگویی تأکید کرد: البته هیچ‌کس نمی‌داند من به چه کسی رأی خواهم داد. اما از یک چیز مطمئن هستم. اینکه هیچ یک از نامزدها نمی‌تواند من را تحت فشار قرار دهد.

وی ادامه داد: من شخصیتی کاملاً ورزشی هستم و اصلاً علاقه‌ای به ورود در بازی‌های سیاسی ندارم. با این اوصاف اگر تأیید صلاحیت شوم، تعجب کنید. نامزد انتخابات ریاست‌ فدراسیون فوتبال که به دنبال چند تخلف آشکار از راهیابی به دور نهایی انتخابات باز ماند، گویا پیش‌بینی می‌کرد که در رقابتی ناعادلانه حذف خواهد شد. شاید به همین دلیل بود که در مصاحبه چند روز پیش تأکید کرد: من پیروز این انتخابات خواهم بود.

کد خبر 32268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز