مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

اجرای برنامه مشترک «استاندارد نان» با همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است.

نان سنگک

اين اقدام وزارت بهداشت در حالي صورت گرفت كه هفته گذشته انتقاداتي از سوي برخي كارشناسان درخصوص استاندارد نبودن نان در كشور انجام شده بود؛ به‌طور مثال دكتر كورش جعفريان، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در دومين كنگره بين‌المللي و چهارمين كنگره تغذيه ايران گفته بود: «يكي از عمده‌ مشكلات كشور ما نان است زيرا اصلا نان، استاندارد نيست و نمي‌دانيم چقدر به نان‌ها نمك، جوش‌شيرين و... اضافه مي‌شود و هر نانوايي با تابلوي خود كار مي‌كند و در شرايط كنوني هيچ نهادي نمي‌تواند بر توليد نان نظارت دقيقي داشته باشد.»

حالا مسئولان وزارت بهداشت به فكر استانداردسازي بيشتر نان در كشور افتاده‌اند و مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت از تفاهمنامه مشتركي با سازمان استاندارد براي استانداردسازي نان خبر داد و گفت: طبق اين تفاهمنامه استانداردهاي نان به‌صورت اجباري در تمام كشور اجرا مي‌شود. دكتر زهرا عبدالهي در نشستي خبري به مناسبت هفته دولت گفت: هم‌اكنون براساس گزارش‌هاي رسيده در بسياري از استان‌ها مصرف جوش‌شيرين به صفر رسيده است. در برخي نقاط همچنان 20تا 30درصد از جوش شيرين در نان‌ها استفاده مي‌شود كه با اجراي برنامه استاندارد نان اين رقم نيز حذف مي‌شود.وي درخصوص اقدامات انجام شده براي بهبود كيفيت و غني‌سازي‌ نان گفت: از سال 1386 در سراسر كشور تمام كارخانجات آرد با 2‌ريزمغذي آهن و اسيدفوليك، آرد را غني‌سازي مي‌كنند و طي 3 سال گذشته تمام نان‌هاي سنتي نيز با اين دو ماده غني شده‌اند.

مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت افزود: در تلاشيم تا مقدمات اجراي برنامه غني‌سازي آرد با «ويتامين دي » و «روي» را اجرايي كنيم؛ با توجه به اينكه در سال گذشته اجراي آزمايشي اثربخشي اين دو ماده در نان انجام گرفته بود. وي با اشاره به مصوبه شوراي ‌عالي سلامت و امنيت غذايي درخصوص لزوم بهبود كيفيت نان، اظهار داشت: هم اكنون براي كاهش ميزان نمك، حذف جوش‌شيرين و جوهرقند در نان اقدامات خوبي انجام شده و طبق مصوبه شورا، افزايش ميزان سبوس در آرد نيز در دستور كار قرار گرفته است. به گفته عبدالهي، اجراي برنامه كاهش نمك در نان، به ميزان 3 گرم از نمك مصرفي مردم كاسته و نمك موجود در نان به كمتر از يك درصد رسيده است.

  • مضرات استفاده از جوش شيرین در نان

محققان و كارشناسان تغذيه تاكنون درباره مصرف جوش‌شيرين كه به طور سنتی در نان‌ به‌كارگيری می‌شود، هشدارهای بسياری داده‌اند. استفاده از جوش‌شيرين باعث افزايش PH خمير شده كه همين اتفاق باعث عدم جذب املاح توسط بدن می‌شود. از طرفی ديگر افزايش PH خمیر بر اثر مصرف جوش شیرین، نان را به خواص قليایی نزديك می‌كند، در حالی که برای هضم و جذب آسان، محیط باید اسیدی باشد. در نتيجه تغذیه درازمدت با نان‌های حاوی جوش شیرین، باعث ایجاد سوء هاضمه در افراد می شود. تحقيقات نشان داده كه استفاده از جوش شیرین در نان باعث بروز مواردی از جمله اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی، پوکی استخوان، بیماری‌های قلب و عروق، اختلال در فعالیت‌های آنزیم های گوارشي و هضم و جذب و بیماري‌های روده‌ای می‌شود.

کد خبر 344568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha