بررسی لایحه دولت در مورد توسعه حمل‌ونقل که هدف اصلی آن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل، حذف یارانه بنزین و گازوئیل است این هفته نیز در مجلس ادامه دارد

و برخی نگرانی‌ها در مورد نحوه اختصاص بودجه 100 میلیارد تومانی که در این لایحه پیش‌بینی شده اهمیت این لایحه را در تحول حمل‌ونقل عمومی در کشور افزایش داده‌است.

حسین آفریده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار همشهری با مثبت توصیف کردن اختصاص بودجه برای توسعه حمل‌ونقل شهری در لایحه دولت در مورد نحوه تخصیص این بودجه ابراز نگرانی کرد.

وی تأکید کرد: اینکه شهرداری‌ها امکان استفاده از بودجه مازاد بر بودجه‌های داخلی را برای توسعه حمل‌ونقل شهری کسب می‌کنند امری است که باید از آن استقبال کرد چرا که تا پیش از این شهرداری‌ها تنها می‌بایست از منابع داخلی خود برای توسعه حمل‌ونقل استفاده می‌کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که واگذاری 40 میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل‌ شهری به دولت برخی نگرانی‌ها در مورد تأمین نشدن بودجه لازم برای توسعه امکانات موجود حمل‌ونقل شهری را موجب می‌شود، گفت: این لایحه در دست بررسی است و به‌طور قطع نمایندگان در این زمینه دقت لازم را به‌کار خواهند برد تا در تخصیص بودجه در طرح‌های موجود حمل‌ونقل شهری بیش از طرح‌های جدید بودجه اختصاص داده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در این لایحه مسئولیت توسعه حمل‌ونقل شهری بر‌عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است ولی تصمیم‌گیری در مورد نحوه اختصاص بودجه آن بر‌عهده دولت گذاشته شده‌است، گفت: در این مورد هنوز تصمیم‌گیری نشده است و نمایندگان مجلس در این زمینه با دقت تصمیم‌گیری خواهند کرد.

آفریده در مورد این مسئله که در لایحه دولت در مورد حمل‌ونقل برون‌شهری نیز 60میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است و به  نحوه تخصیص آن به بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل ریلی توجه کافی نشده است، گفت: در این زمینه نیز باید در تصویب لایحه و نحوه تخصیص بودجه دقت و توجه لازم را مبذول کرد.

دقت در نحوه تخصیص بودجه

داریوش قنبری نماینده ایلام تنها مورد خاص و جدید در این لایحه که از اهمیت بالایی برخوردار است را تخصیص بودجه به صورت کلی دانست و با اشاره به یک مشکل اساسی در این لایحه یعنی تأکید بر اختصاص کمک‌های بلاعوض به برخی گروه‌ها برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، گفت: هدف توسعه حمل‌ونقل عمومی مهم و اساسی است ولی ایجاد زمینه رانت‌جویی برای افراد نمی‌تواند توجیه داشته باشد. کمک بلاعوض باید با دقت و حساسیت اختصاص یابد و بی‌شک تصمیم‌گیری در مورد آن بسیار دشوار است تا حقی از مردم پایمال نشود.

این نماینده مجلس همچنین بحث مهم دیگر این لایحه را، اختصاص بودجه به حمل‌ونقل شهری و برون شهری بدون مشخص شدن مصداق آن دانست و افزود: اینکه برای توسعه حمل‌ونقل برون شهری بودجه اختصاص داده شود به‌خودی خود خوب است ولی چه درصدی از آن به حمل‌ونقل ریلی که کم‌هزینه و با مصرف انرژی اندک و کار آمد برای اقشار کم در‌آمد است اختصاص خواهد یافت و چند درصد به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای؟ علاوه براین در بحث حمل‌ونقل شهری نیز نحوه تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف باید به‌طور مشخص از سوی نمایندگان تعیین شود تا از ایجاد زمینه رانت‌جویی برخی افراد جلوگیری شود.

کد خبر 34356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز