مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

دوم تیرماه بود که خبر تکمیل نقشه‌ پهنه‌های گسلی شهر تهران برای اعمال ضوابط جدید ساخت‌وساز اعلام و گفته شد که این نقشه‌ها برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شده است. حال خبر رسیده که شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور این نقشه‌ها را به تصویب رسانده است.

تصويب نقشه‌هاي پهنه‌هاي گسلي شهر تهران در جلسه‌اي به رياست عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ودبيري پيروز حناچي معاون وزير راه‌وشهرسازي صورت گرفت. در اين جلسه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و پژمان پشمچي‌زاده معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران و معاونان چندين وزارتخانه و نهاد دولتي و امنيتي كشور نيز حضور داشتند.

آخوندي در اين جلسه ضمن تشكر از مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و همچنين شهرداري تهران گفت: مصوبه‌اي كه به تصويب اعضا رسيد موضوعي جديد نيست بلكه بيشتر رسميت بخشيدن به نقشه‌هايي است كه قبلا تهيه شده است؛ آنچه تصويب شده موردي اجماعي و نه اختلافي است. به گفته وزير راه و شهرسازي، آنچه مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در موضوع حريم گسل‌هاي شهر تهران خواهد بود پهنه‌بندي گسل‌هاي اصلي و فرعي و ضوابط ساخت‌وساز مربوط به پهنه‌هاي گسل‌هاي اصلي و فرعي است. وي تأكيد كرد كه به‌زودي اين مصوبه به دستگاه‌هاي‌اجرايي ابلاغ مي‌شود و نقشه‌هاي تهيه شده ملاك عمل دستگاه‌هاي اجرايي ازجمله شهرداري‌ها، وزارت بهداشت و وزارت نفت و دستگاه‌هاي زير بنايي خواهد بود. همچنين دبيرخانه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري بايد به سازمان‌هاي متولي شريان‌هاي حياتي كشور همچون وزارت نفت، بهداشت، نوسازي و تجهيز مدارس، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت نيرو و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه و شركت‌هاي مترو، نقشه‌ها را ابلاغ كند تا درباره ساختمان‌ها و تاسيسات واقع در پهنه‌ها براساس مقررات ملي تصميمي اتخاذ شود.

گفتني است نكته مهم ديگري كه در جلسه مذكور به تصويب اعضا رسيد اين بود كه بلندمرتبه‌سازي در پهنه‌هاي اصلي گسلي شهر تهران ممنوع است. همچنين مقرر شد طرح تفصيلي شهر تهران براي تعريف كاربري‌هاي مجاز به استقرار در پهنه‌هاي گسلي ابلاغي دبيرخانه شوراي‌عالي، توسط شهرداري تهران مورد بازنگري قرار گرفته و نتيجه پس از تأييد كميسيون ماده 5تهران، ابلاغ و تمامي ساختمان‌هاي بااهميت خيلي زياد و خطرزا واقع در حريم گسل‌هاي اصلي شناسايي و زيرنظر شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران اقدام به جابه‌جايي و تغيير كاربري كنند.

کد خبر 343476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha