مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

علیرضا جاوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات زیست‌محیطی شهرداری تهران توجه به روددره‌ها و ایمن‌سازی‌ و تبدیل این فضاهای نا‌امن شهری به فضایی تفرجگاهی و در عین حال مقاوم است.

سياست‌هاي ابلاغي محيط‌زيست كه به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده بود و توسط رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ شد، زمينه پيگيري محيط‌زيست در ابعاد مختلف را فراهم مي‌كند؛ ‌ از جمله به موضوعاتي كه در كميته‌هاي ذيل اين سياست‌ها پرداخته شد، موضوع محيط‌زيست شهري بود كه حائز اهميت بسيار زيادي است.

پروژه‌هاي عمراني شهر تهران هم با توجه به راهبردهاي طرح‌هاي جامع و تفصيلي و طرح‌هاي توسعه شهري، به اجرا درآمده است. در اين طرح‌ها راهبردهاي خوبي براي بهبود و ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان با رعايت پارامترهاي زيست‌محيطي درنظر گرفته شده است؛ ازجمله اجراي طرح‌هاي بهسازي و ساماندهي روددره‌ها.

7روددره اصلي تهران كه عبارتند از‌ وردآورد، كن، فرحزاد، دركه، گلابدره، دربند و دارآباد استخوان‌بندي طرح جامع تهران بوده و اقدامات گسترده‌اي براي حفظ، احيا و ساماندهي آنها در شهر تهران صورت گرفته است.

طرح‌هاي بهسازي و ساماندهي در حاشيه روددره‌ها طي سال‌هاي گذشته صورت گرفته است. در روددره فرحزاد، با تملك املاك معارض و اجراي طرح بهسازي روددره و حاشيه آن، در سال‌هاي آتي، يك بوستان بزرگ تفرجگاهي به بهره‌برداري خواهد رسيد و در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.

اقدامات گسترده ساماندهي و بهسازي در روددره‌ها طي سال‌هاي گذشته گام مهمي در راستاي حفظ اين شريان‌هاي حياتي شهر تهران بوده‌است. اجراي طرح ساماندهي و بهسازي روددره كن كه منجر به احداث بوستان بزرگ جوانمردان شد يا احداث بوستان نهج‌البلاغه نيز از ساماندهي و بهسازي روددره فرحزاد حاصل شده است و هم‌اكنون دراختيار شهروندان است.

احداث بوستان ساسان در دره ولنجك يكي از اقدامات مديريت شهري در راستاي احيا و ساماندهي روددره‌هاي پايتخت بود. ساماندهي و بهسازي رود دره ولنجك نيز منجر به احداث بوستان ساسان در منطقه يك شد و همچنين بوستان ساحلي دارآباد از اجراي طرح ساماندهي و بهسازي روددره دارآباد در منطقه يك حاصل شد.

اين اقدامات گامي در جهت كاهش ناهنجاري‌هاي زيست‌محيطي بوده‌است. مجموعه اين پروژه‌ها حاشيه روددره‌ها را كه پيش از اين، محل تجمع زباله‌، نخاله و ناهنجاري‌هاي زيست‌محيطي و اجتماعي بود، تبديل به محيط‌هاي تفرجگاهي و بوستان‌هاي تفريحي كرده كه مورد استفاده خانواده‌ها و شهروندان قرار گرفته است.

در حوزه بهبود كيفيت احداث و بهره‌برداري از بزرگراه‌ها هم در سال‌هاي اخير در شهر تهران، اقدامات خوبي صورت گرفته است. از آن جمله احداث بزرگراه يادگار از خيابان آزادي تا پادگان جي است كه با بردن خودروها به زير سطح پايتخت شاهد كاهش آلايندگي‌هاي زيست‌محيطي و صوتي در اين منطقه هستيم كه اين رويكردي مناسب در ساخت بزرگراه‌هاست.

بخش ديگري از اقداماتي كه شهرداري تهران در دست اجرا دارد ايمن‌سازي‌ شهر، در مقابل آسيب‌هاي ناشي از سيل و سيلاب‌هاي احتمالي است.‌ طرح جمع‌آوري شبكه آب‌هاي سطحي كه تاكنون حدود 500كيلومتر از اين طرح به بهره‌برداري رسيده، توسط شركت خاكريز آب تهران به اجرا درآمده است. در سال‌هاي اخير نيز با قوت مضاعفي دنبال شده و در آينده نياز است كه پيگيري جدي‌تري صورت گيرد.

همچنين شاخص‌هاي زيست‌محيطي و اجراي طرح فاضلاب شهر تهران كه همكاران وزارت نيرو و شركت فاضلاب مشغول به فعاليت در اين بخش هستند، مورد حمايت و پشتيباني معاونت فني وعمراني شهرداري و ساير واحدهاي تابعه و مناطق 22گانه است كه توانسته سرعت و كيفيت اجراي شبكه فاضلاب شهري تهران را در پايتخت ارتقا دهد. ان‌شاء‌الله پس از بهره‌برداري از شبكه فاضلاب شهر تهران به‌طور محسوس شاهد ارتقاي شاخص‌هاي زيست‌محيطي شهر تهران خواهيم بود. در حوزه مديريت پسماند و استفاده از آن در زمينه بازيافت و بازچرخاني، معاونت خدمات شهري، در سال‌هاي گذشته اقدامات خوبي انجام داده كه قابل توجه بوده است.

در قانون توزيع عادلانه آب در شهرها، رفع معارضان موجود در شبكه انتقال آب به‌عهده وزارت نيرو است اما طبيعتا شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته تلاش بسياري در اين زمينه انجام داده و كمك‌هاي بسياري نيزبه‌ اين وزارتخانه كرده است. اما يكي از مهم‌ترين اقدامات شهرداري تهران به تراز شمالي پايتخت مربوط است. شهرداري تهران طي سال‌هاي گذشته با قاطعيت از ساخت و سازهاي غيرمجاز در اين مناطق جلوگيري كرده‌ و توانسته‌است عرصه‌هاي كوهساران شمالي شهر تهران را حفظ كند و خوشبختانه با تدبير رهبر فرزانه و دستوري كه ايشان صادر فرمودند، بوستان ياس فاطمي را در فروردين‌ماه سال 94به بهره‌برداري برساند كه وسعت آن درحدود 800هكتار است.

مسلما اين اقدام در راستاي ارتقاي سرانه فضاي سبز شهر تهران تأثير بسياري داشته و اين سياست را شهرداري تهران طي سال‌هاي آينده با قاطعيت دنبال خواهد كرد. همانطور كه در يك دهه گذشته آمار كميت و كيفيت بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران از رشد چشمگيري برخوردار بوده است؛ ازجمله احداث بوستان ولايت كه با انتقال پادگان قلعه‌مرغي به خارج از شهر تهران صورت گرفته است، احداث بوستان ياس فاطمي كه در اختيار مجموعه نظامي و انتظامي بوده، احداث بوستان جوانمردان و احداث بوستان نهج‌البلاغه و توسعه فضاي سبز و بوستان‌هاي محلي كه به افزايش كيفيت زيست شهري منجر شده‌است.

تلاش مديريت شهري به احيا‌ و ساماندهي روددره‌هاي پايتخت به عنوان شريان حياتي و زيستي پايتخت، گامي است كه از چندي پيش آغاز شده‌است و به نظر مي‌رسد با تلاش و همراهي نهادها و سازمان‌هاي ذينفع چه در داخل مجموعه شهرداري تهران و چه وزارت نيرو بتوان به اهداف تعيين شده دست يافت.

کد خبر 356542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha