شهرداری ناحیه ۸ منطقه ۲ در نخستین «قرار خدمت» زمستانه شهرداری تهران محل دورهمی مدیران حوزه خدمات شهری بود؛ نشستی که در آن مباحث ‌ریز و درشت حوزه خدمات شهری در بزرگ‌ترین منطقه شهری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بوستان

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا: گرچه معاون خدمات شهری شهرداری تهران حضور نداشت اما مشاور ارشد و رئیسان سازمان‌های مرتبط همگی برای بازدید از منطقه ۲ حاضر بودند؛ از رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران تا رئیس سازمان ساماندهی و رئیس سازمان میادین و میوه وتره‌بار. به اذعان مدیران حوزه خدمات شهری شهرداری تهران، منطقه ۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهری تهران که گستره آن از شمال تا جنوب شهر کشیده شده است عملکرد مطلوبی در حوزه خدمات شهری دارد و این مهم قابل قدردانی است.

هنوز روشنایی صبح خیلی خود را به رخ شهر نکشیده است که نشست مشترک مدیران خدمات شهری منطقه ۲ با مدیران ارشد شهری به میزبانی شهرداری ناحیه ۸ آغاز می‌شود.
«علیرضا جعفری» معاون خدمات شهری شهردار منطقه ۲ در ابتدای نشست با اشاره به مساحت ۶۴ کیلومترمربعی منطقه ۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهرداری تهران اسم می‌برد و می‌گوید که در این منطقه ۹ ناحیه‌ای روزانه ۳۸۴ هزار و ۵۳۰‌کیلوگرم زباله تر و ۷۰ تن زباله خشک جمع‌آوری می‌شود: «متأسفانه این منطقه از داشتن مجموعه‌های اسکان کارگری در نواحی ۳، ۵، ۶ و ۷ محروم است که مشکلات بسیاری را در منطقه ایجاد کرده است.»
فرسودگی معابر و فضای سبز بوستان‌ها، نبود بودجه کافی برای بازسازی و رفع معضلات عمرانی فضای سبز شهری به‌خصوص در بوستان‌ها و تأسیسات وابسته از دیگر مشکلات پیش رو حوزه معاونت خدمات شهری منطقه ۲ شهرداری تهران است که جعفری از آنها نام می‌برد.
او با تأکید بر ضرورت توسعه استفاده منطقه از انرژی‌های پاک خواستار تخصیص بودجه‌ای برای تعمیر و بازسازی آبگرمکن‌های خورشیدی نصب شده در منطقه می‌شود.

اولویت؛ تکمیل فاز صفر بوستان نهج‌البلاغه

  • منطقه ۲؛ حساس‌ترین منطقه شهری تهران

بعد از ارائه گزارش و درخواست‌های معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۲ مدیران شهری حاضر در جلسه به بازدید میدانی از منطقه می‌پردازند. نیازسنجی‌های خدمات شهری در دره فرحزاد، بازدید از بازار میوه وتره‌بار شهرک قدس، بازدید از فاز صفر بوستان نهج‌البلاغه در روددره فرحزاد، خیابان لبخند به‌عنوان گذر مادر و کودک در این برنامه انجام می‌گیرد. «اصغر عطایی» رئیس سازمان ساماندهی شهرداری در حاشیه بازدید از این طرح‌ها از جغرافیای منطقه ۲ به‌عنوان حساس‌ترین جغرافیای شهر تهران، یاد و تأکید می‌کند که این گستردگی جغرافیایی سختی کار فعالان حوزه خدمات شهری را دوچندان کرده است: «به‌رغم حجم بالای کار در حوزه خدمات شهری منطقه ۲ خوشبختانه عملکرد این حوزه طی امسال قابل توجه و مبتنی بر خواسته و نظر مردم بوده است. این مسئله باعث شده تا پیوند خوبی را میان شهروندان ساکن در این منطقه و مدیریت شهری شاهد باشیم.»
به باور مدیرکل خدمات شهری شهرداری منطقه ۲، اغلب پروژه‌های شهری که در حوزه خدمات شهری منطقه در حال اجراست پروژه‌های فرامنطقه‌ای است که نه تنها شهروندان تهرانی از آن بهره‌مند می‌شوند، بلکه گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند می‌توانند از مزایای آنها استفاده کنند؛ از احیای روددره‌های فرحزاد تا بزرگراه‌ها و گردشگاه‌های بکری که می‌تواند رونق گردشگری را برای تهران به ارمغان آورد: «در کنار تمام ظرفیت‌های موجود در منطقه ما با معضلات تاریخی در این نقطه شهر مواجه هستیم که رفع آنها در دستورکاری مدیریت ارشد شهر تهران قرار دارد؛ معضلاتی مانند تملک سازه‌هایی که بدون هیچ ضابطه‌ای در روددره‌های منطقه ایجاد شده و باعث تضییع حق شهروندان شده است.»

  • سرانه فضای سبز عادلانه توزیع نشده

«علی‌محمد مختاری» مدیر کهنه کار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هم در حاشیه این نشست با اشاره به سرانه ۹۳/۲۰ فضای سبز منطقه ۲، توزیع این سرانه را در نواحی منطقه ناعادلانه می‌داند: «برنامه‌های توسعه فضای سبز در نواحی مختلف منطقه باید عادلانه باشد. امیدواریم با طرح‌های تعریف شده در این بخش و تأمین آب مورد نیاز فضای سبز از طریق پساب‌ها بتوانیم شاهد توسعه فضای سبز در منطقه ۲ باشیم.»
او تکمیل پروژه فاز صفر بوستان نهج‌البلاغه را از دیگر اولویت‌های اجرایی حوزه خدمات شهری در منطقه ۲ می‌داند.

اولویت؛ تکمیل فاز صفر بوستان نهج‌البلاغه

  • بهبود شرایط زیستی شهروندان هدف ماست

«پیمان قربانی» مشاور «جلال بهرامی» معاون خدمات شهری شهردار تهران در این برنامه از جغرافیای شهری منطقه ۲ به‌عنوان متنوع‌ترین جغرافیای شهر تهران نام می‌برد و می‌گوید که همکارانش در حوزه خدمات شهری با توجه به این تنوع جغرافیایی کار سختی پیش رو دارند: «یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش رو منطقه ۲ موضوع کنترل سیلاب‌ها در روددره‌های منطقه است. خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در شهرداری منطقه صورت گرفته. آزادسازی ۸ هکتار از اراضی روددره‌ها با تملک سازه‌ها مهم‌ترین‌کاری بوده که تا به حال صورت گرفته است. تداوم کار در این بخش به ما کمک می‌کند تا بحران‌های احتمالی را کنترل و به بهبود شرایط زیستی منطقه کمک کنیم.»

کد خبر 646538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha