مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

سیدمحمد فخار: تهران از نظر کیفیت زندگی، بالاترین رشد را در میان شهرهای جهان در اختیار دارد.

شهر

اين واقعيت را شايد بسياري از شهروندان كشورمان در مواجهه با پيشرفت سال‌هاي اخير تهران بدانند اما به تازگي گواهي بين‌المللي براي اين ارتقاي كيفيت مطرح شده است.براساس گزارشي كه توسط واحد نشريه بين‌المللي اكونوميست منتشر و تهيه شده، تهران در 5سال اخير بالاترين نرخ رشد كيفيت‌ زندگي در شهرهاي جهان را از آن خود كرده است.

اين نشريه در مجموع تهران را از ميان 140شهر جهان در رتبه ۱۲۶ قرار داده اما معتقد است پايتخت كشورمان در 5سال اخير بالاترين نرخ بهبود كيفيت زندگي را داشته است. بر مبناي گزارش مذكور، تهران در سال‌جاري حدود نيمي از حداكثر امتياز ممكن را گرفته است. رشد امتياز تهران در 5سال اخير ۵ درصد بوده و امتياز اين شهر به ۵۰.۸ درصد رسيده است.

اين درحالي است كه ملبورن استراليا، وين اتريش، ونكوور، تورنتو و كلگري كانادا هم در اين گزارش در رده‌هاي بالا قرار دارند اما هيچ‌يك به سرعت تهران نتوانسته‌اند كيفيت زندگي را طي 5سال افزايش دهند. اكونوميست در ارزيابي خود از كيفيت شهرهاي جهان به ثبات، بهداشت، فرهنگ، محيط‌زيست، آموزش و زيرساخت‌هاي شهري نمره داده است.

در اين گزارش همچنين شهرهاي آدلايد استراليا، هونولولوي آمريكا، بوداپست مجارستان، براتيسلاواي اسلواكي، وارساو لهستان، دوبي امارات، كويت كويت، باكوي آذربايجان، الجزيره الجزاير و حراره زيمبابوه توانسته‌اند رتبه‌هاي پيشرفت خود را طي 5سال اخير رشد دهند اما هيچ‌يك از آنها هم به سرعت تهران رشد نداشته‌اند. در فهرست امسال 29 شهر از نظر كيفيت زندگي رتبه‌شان سقوط كرده است كه گاه شتاب اين سقوط تا 20درصد مي‌رسد. دربين شهرهايي با رشد منفي كيفيت زندگي پاريس پايتخت فرانسه به دليل حملات تروريستي 4درصد سقوط در كيفيت زندگي داشته است.

استانبول و لندن هم در فهرست شهرهاي سقوط كننده در كيفيت زندگي هستند. شهرهاي آمريكا نظير ديترويت، سانفرانسيسكو، آتلانتا، نيويورك و شيكاگو هم به دليل خشونت‌هاي پليس و اعتراضات عليه آن با سقوط كيفيت زندگي روبه‌رو شده‌اند. در انتهاي جدول كيفيت زندگي نيز پس از دمشق، طرابلس ليبي، لاگوس نيجريه، داكا بنگلادش و بندر مورسبي گينه نو، به‌عنوان بدترين شهرهاي جهان به لحاظ كيفيت زندگي ارزيابي شده‌اند.

گزارش اكونوميست كه حاصل بررسي از سال 2011تا 2016است، نشان مي‌دهد اندازه‌گيري 30شاخص در بخش‌هاي مديريت بحران و ايمني، بهداشت و درمان، منابع آموزشي، زيرساخت‌هاي شهري و ارتقاي كيفيت محيط‌زيست شهر براي محاسبه رتبه شهرهاي جهان از ميان 140شهر لحاظ شده است. اما چرا تهران توانست طي 5سال اخير به چنين رتبه قابل ملاحظه‌اي برسد؟

نمودار

نقشه

طرح

کد خبر 343680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha