دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

وزیرخارجه ترکیه در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی ضمن اعتراض به واکنش اروپایی‌ها بعد از کودتای نافرجام ترکیه، به این کشورها درباره از بین رفتن توافق بر سر پناهجوها هشدار داد.

پناهجو

مولود چاوش‌اوغلو در مصاحبه با روزنامه آلماني بيلد گفت: بعد از كودتاي نافرجام اخير در تركيه، اتحاديه اروپا به جاي كمك به تركيه راه تهديد و توهين را در پيش گرفته و آنكارا را تحقير كرده‌است.اشاره اين مقام تركيه، به سخنان و موضعگيري‌هاي مقامات ارشد اتحاديه اروپاست كه گفته‌بودند سركوب‌هاي بعد از كودتا، تركيه را تا سال‌ها از عضويت در اتحاديه اروپا دور مي‌كند. مقامات اتحاديه اروپا همچنين گفته‌اند با اين سركوب‌ها و دستگيري‌هاي گسترده، شرايط لازم براي سفر بدون ويزاي شهروندان تركيه به اتحاديه اروپا وجود نخواهد داشت.

وزيرخارجه تركيه در واكنش به اين موضعگيري‌ها گفت: اگر اتحاديه اروپا خواهان پايبندي تركيه به توافق درباره پناهجويان است بايد تا ‌ماه اكتبر (مهرماه) شرايط سفر بدون ويزاي شهروندان تركيه به اروپا را فراهم كند؛ در غير اين صورت، توافق بر سر پناهجويان لغو خواهد شد.

ابتداي امسال تركيه و اتحاديه اروپا در مذاكراتي كه احمدداووداوغلو، نخست‌وزير پيشين تركيه مسئوليت آن را برعهده داشت، به توافقي رسيدند كه براساس آن، اتحاديه اروپا در مقابل كمك 3ميليارد يورويي به تركيه و همچنين لغو ويزا براي شهروندان تركيه، از اين كشور خواست جلوي ورود پناهجويان از آب‌هاي تركيه به سمت اروپا را بگيرد. در ماه‌هاي اخير و بعد از عقد اين توافق، ورود پناهجويان به اروپا بسيار كمتر شده و اين يعني تركيه جلوي اين سيل را گرفته‌است. اكنون تركيه تهديد مي‌كند كه اگر شرط لغو ويزا براي شهروندان تركيه براي سفر به اروپا اجرا نشود، اين سيل دوباره راه خواهد افتاد.

از طرفي سخنان اردوغان درباره احتمال احياي حكم اعدام براي محكومان كودتاي نافرجام اين كشور و همچنين دستگيري‌هاي گسترده كه شمار آنها به ده‌ها هزار نفر رسيده، مقامات اتحاديه اروپا را در مقابل تركيه در موقعيت دشواري قرار داده‌است.
همين ديروز نيروهاي امنيتي تركيه با حمله به 3دادسرا در استانبول، بيش از 170نفر را بازداشت كردند. پليس تركيه اعلام كرده كه دستگيرشدگان از هواداران جنبش فتح‌الله گولن هستند. دولت تركيه گولن را كه در تبعيد در آمريكا به سر مي‌برد، طراح كودتاي نافرجام اخير تركيه مي‌داند. دستگير‌شدگان در عمليات ديروز پليس در حمله به 3دادسرا در استانبول، از كارمندان و حقوقدانان بودند.

کد خبر 343324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha