سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

اختلافات در دوی سوی آتلانتیک بر سر پیمان تجارت آزاد یا همان پیمان «همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک» (تی‌تی‌آی‌پی) بالا گرفته و اکنون فرانسه و آلمان، ۲ قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا، به‌طور رسمی خواستار توقف مذاکرات شده‌اند.

اروپا

فرانسه اعلام كرد از اتحاديه اروپا خواسته مذاكرات بر سر انعقاد پيمان تجارت آزاد با آمريكا را متوقف كند چرا كه «شرايط آن بيشتر به نفع اقتصاد آمريكاست تا اروپا». ماتياس فكل، وزير تجارت خارجي فرانسه، گفت كه كشورش خواستار «توقف مطلق» مذاكرات است.
پيش از فرانسوي‌ها، اين آلمان‌ها بودند كه با ادامه مذاكرات مخالفت و حتي آن را پايان يافته تلقي كردند. زيگمار گابريل، وزير اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، روز يكشنبه اعلام كرد كه مذاكرات از نظر او «شكست» خورده «حتي اگر كشورها تمايل نداشته باشند اين واقعيت را بپذيرند.»

پيش از اين، اواسط ارديبهشت‌ماه بود كه فرانسوي‌ها رفته رفته ساز مخالف زدند و گفتند با شرايط كنوني امكان رسيدن به يك توافق جامع وجود ندارد. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه، طي سخناني در پاريس گفت كه با اين پيمان مخالف است و مذاكرات راه به جايي نخواهد برد.

اطلاعات زيادي در مورد شرايط و بندهاي پيمان تجارت آزاد ميان اتحاديه اروپا و آمريكا منتشر نشده است. مذاكرات به‌صورت كاملا محرمانه و از سوي كميسيون اروپا به نمايندگي از اتحاديه اروپا از يك طرف و مقام‌هاي اقتصادي و بازرگاني آمريكا از طرف ديگر دنبال مي‌شود. آلمان و فرانسه معتقدند آمريكايي‌ها در اين پيمان كه از 3سال پيش مذاكرات در مورد 27فصل آن آغاز شده، بيشتر به‌دنبال منافع خودشان هستند تا منافع دوجانبه. وزير اقتصاد آلمان كه كشورش قدرتمندترين اقتصاد اروپا را دارد، در مورد اين پيمان و رويكرد آمريكا گفته بود كه آنها مي‌خواهند تنها «كمي خرده نان» به ما برسد. در اين شرايط، خروج انگليس از اتحاديه اروپا، نزديك شدن انتخابات آمريكا و فرانسه و همچنين مخالفت فعالان حقوق كارگران با اين توافق به پيچيده‌تر شدن اوضاع منجر شده است.

بيش از 3.5 ميليون اروپايي طوماري را در مخالفت با پيمان تجارت آزاد امضا كرده‌اند. تفاوت در استانداردهاي صنايع آمريكا و اروپا، بي‌توجهي صنايع آمريكا در مقايسه با صنايع اروپا به مسائل زيست‌محيطي و احتمال بيكار شدن تعداد زيادي از كارگران اروپايي با سرازير شدن بي‌رويه كالاهاي آمريكايي به اين قاره ازجمله نگراني‌هاي مخالفان پيمان ترانس آتلانتيك است. در ابتداي مذاكرات، زماني كه به تازگي ايده پيمان تجارت آزاد ميان اتحاديه اروپا و آمريكا مطرح شده بود، حدود 50درصد از مردم در 2 سوي اقيانوس اطلس نسبت به آن ديدگاه مثبت داشتند اما اكنون به‌طور مثال در آلمان تنها 17درصد مردم با آن موافقند. در آمريكا هم ميزان طرفداران اين پيمان از 53درصد به 18درصد سقوط كرده است.

پيش از اين، آلمان‌ها هشدار داده بودند اگر آمريكا از مواضعش كوتاه نيايد، مذاكرات با شكست روبه‌رو خواهد شد. باراك اوباما تلاش داشت پيمان تجارت آزاد با اروپايي‌ها را پيش از پايان دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش كه 4‌ماه بيشتر از عمرش باقي نمانده، به سرانجام برساند. اين توافق تجاري ميان اروپا و آمريكا درصورتي كه نهايي شود، نيمي از تجارت جهان را دربرمي‌گيرد.

کد خبر 344935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha