همشهری آنلاین: قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: : پزشک خانواده در فارس، به مفهوم جهانی آن نزدیک شده است.

دکتر ناصر کلانتری

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، دكتر ناصر كلانتري افزود: برنامه پزشک خانواده، نیازمندی‌های اولیه ای داشت که بهتر بود برای آغاز اجرا، همه پیش نیازها فراهم و سپس اجرا می‌شد، اما مهم‌ترین بخش این برنامه که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم آمده است، سطح بندی و نظام ارجاع است.

او موفقیت در نظام ارجاع را مستلزم این دانست که بیماران در سطح نخست که همان پزشکان خانواده عمومی هستند، از مراقبت‌های بهداشتی بهره مند شده و مورد مداوا قرار گیرند و ادامه داد: لازم است پزشک خانواده در این سطح، جمعیت را غربالگری کرده و با شناخت نیازهای سطح دوم ارایه خدمات، بیماران را ارجاع دهد.

کلانتری با اشاره به محدودیت‌های موجود در دسترسی پزشکان خانواده به خدمات الکترونیک برای ایجاد پرونده الکترونیک‌سلامت، آن را موجب ایجاد اختلال در نظام ارجاع برشمرد و اضافه کرد: از مشکلات پزشک خانواده این است که باید پیش نیازهای آن فراهم می‌شد و سپس به اجرا در می‌آمد.

  • مسیر درست اجرای پزشک خانواده در فارس

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، گفت: برنامه پزشک خانواده به ویژه در فارس، بر اساس مدل جهانی و به شکل تطبیق یافته با مسایل بومی و توانمندی‌های کشوری، به صورت کامل در مسیر درست بوده است و به عنوان قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت می‌گویم که پزشک خانواده در فارس، به مفهوم جهانی آن نزدیک شده است.

او از اصلاح روش کار پزشکان خانواده، با کمک طرح تحول نظام بهداشت خبر داد و افزود: اکنون تشکیل پرونده الکترونیک خانوار تحت پوشش، خدمات ارتقایی، پیشگیری، غربالگری و نیز تشخیص و درمان که پیش از این هم اجرا می شد، در حال ارایه است.

  • مدل کار در پزشک خانواده را پیدا کرده ایم

کلانتری در خصوص اجرای این برنامه در کشور گفت:مدل کار در پزشک خانواده را پیدا کرده ایم و می‌توانیم آن را برای سراسر کشور پیاده کنیم؛ با توجه به استفاده از تجربه‌های جهانی، فاصله دستیابی به این مدل برای ما کوتاه شد، اما لازم است به گفته دکتر "کبیر"، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، به تجمیع منابع برسیم و از طرفی عزم ملی داشته باشیم.

این مقام آگاه در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، با تاکید بر پذیرش عمومی در خصوص این برنامه، اضافه کرد: باید جامعه و حاکمیت آماده پذیرش این برنامه باشند و ظرفیت‌ها در راستای آن، به کار بسته شود، از طرفی لازم است یک مدل پرداخت داشته باشیم و همانطور که دکتر "ایمانیه"، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد، لازم است منابعی که به برنامه اختصاص داده می شود، جوابگوی کشور باشد.

او با اشاره به برگزاری نشست‌های متوالی برای رفع مشکلات این برنامه و کسب عزم دولت برای اجرای آن، ادامه داد: هم اکنون در حال پیش بینی دقیق منایع هستیم تا چنانچه حاکمیت عزم کند، برای اجرا آماده باشیم.

 کلانتری یادآور شد: در حال حاضر روستاهای کشور، به صورت کامل، مورد پوشش پزشک خانواده روستایی هستند و آرام آرام در حال گسترش آن به شهرها هستیم که بر همین اساس، شهرهای 20 تا صد هزار نفر جمعیت، در اولویت اجرای این برنامه هستند.

کد خبر 343180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha