شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

پس از ۷۳ روز نبرد سخت ســرانجام نیـــروهای دمــــکـــــــــــراتیک سوریه(اس‌دی‌اف) موفق شدند شهر منبج در شمال سوریه را پس از ۲ سال اشغال به‌صورت کامل آزاد کنند و نیروهای گروه تروریستی داعش تنها با گروگان گرفتن ۲ هزار غیرنظامی به‌عنوان سپر دفاع انسانی موفق شدند از این شهر پا به فرار بگذارند.

آزادی منبج

نيروهاي حاضر در شهر اما ساعتي پس از فرار تروريست‌هاي داعش با حداقل 500خودرو، از آزادي گروگان‌ها خبر دادند تا جشن در اين شهر كامل شود.

هفته گذشته سخنگوي اين نيروها كه اكثريت آنها را كردها تشكيل مي‌دهند از كنترل 90درصد اين شهر خبر داد اما اكنون اين شهر مهم در نزديكي مرز تركيه به‌صورت كامل آزاد شده و تنها پاكسازي نهايي در آن جريان دارد. نيروهاي گروه تروريستي داعش اما با شكست سنگين در اين شهر اقدام به فرار به سمت شهر جرابلس كرده‌اند كه آخرين نقطه امن براي داعشي‌ها در مرز تركيه به‌حساب مي‌آيد.

شرفان درويش، سخنگوي نيروهاي دمكراتيك سوريه اعلام كرده‌ به‌خاطر گروگان گرفتن غيرنظاميان ازجمله چندين زن و كودك توسط نيروهاي داعش از محله السرب در شمال منبج نتوانسته‌اند تروريست‌ها را در هنگام فرار هدف قرار دهند. الجزيره گزارش داده كه برخي منابع هم از توافق محرمانه نيروهاي كرد براي اجازه خروج نيروهاي داعش از شهر خبر داده‌اند.آزادي كامل اين شهر و فرار آخرين نيروهاي داعش باعث شد تا منبج روز گذشته شاهد جشن ميان مردم باشد و در ميان خرابه‌هايي كه از شهر باقي مانده لبخند و بازي بچه‌ها ديده شود.

منبج در استان حلب كه از سال 2014در اشغال داعش بود در نبرد سوريه نقشي اساسي دارد و تصرف كامل آن مي‌تواند مسير ارسال لجستيكي گروه تروريستي داعش از تركيه را مسدود كند. درصورتي كه منبج و پس از آن جرابلس تصرف شود به‌صورت كامل مسير ارتباطي داعش با تركيه قطع مي‌شود كه ضربه‌اي مهلك به اين گروه خواهد بود. داعش از اين شهر كه در نزديكي رقه، پايتخت خود خوانده اين گروه قرار دارد به‌عنوان نقطه اصلي انتقال نيرو و تجهيزات از مرز تركيه به ساير نقاط سوريه استفاده مي‌كرد.

با تصرف منبج داعش ديگر نمي‌تواند نيروهاي خارجي خود را آزدانه از خارج مرزها و اروپا انتقال دهد. جاده‌هاي اطراف منبج شهر رقه را به مرز تركيه و ساير نواحي تحت كنترل داعش در استان حلب وصل مي‌كرد. نيروهاي دمكراتيك سوريه كه موفق به آزادي اين شهر شدند ۳۰ هزار نيرو دارد كه نزديك به ۲۵ هزار نفر آن را كردها تشكيل مي‌دهند. عمليات اين ائتلاف براي كنترل شهر منبج با حمايت هوايي آمريكا همراه بود. روز گذشته وزارت دفاع آمريكا با استقبال از آزادي اين شهر اعلام كرد كه داعش به شكست خود نزديك شده است.

تركيه به‌شدت از تصرف شهرهاي مرزي سوريه توسط نيروهاي كرد ناراضي است و اين مسئله را برخلاف منافع ملي خود مي‌داند. همين مسئله يكي از محورهاي مهم اختلاف‌ مقام‌هاي آنكارا با واشنگتن به‌حساب مي‌آيد. همزمان با اين تحولات درگيري‌ها در حلب، شهر مهم ديگر اين منطقه ادامه دارد.

ارتش و نيروهاي مقاومت در تلاش هستند تا بار ديگر حلقه محاصره نيروهاي تروريستي در اين شهر را كامل كنند. خبرگزاري نووستي گزارش داده كه از اوايل‌ماه جاري ميلادي بيش از ۱۰۰ غيرنظامي در حمله شورشيان مسلح به شهر حلب كشته و ۷۰۰ نفر ديگر هم زخمي شده‌اند. روز گذشته هم جنگنده‌هاي روسي انبار بزرگ مهمات و پادگان آموزشي داعش و كارخانه ساخت مواد شيميايي را در غرب شهر حلب منهدم كردند.

کد خبر 343071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha