سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
۰ نفر

مسابقه‌ی اول کارت‌پستالی برای امام رضا (ع): تو اهل تصویرگری هستی؟ از بچگی نقاشی‌ات خوب بوده و به قدرت تصویری فوق‌العاده‌‌ات می‌نازی؟ فکر می‌کنی رنگ‌ها را خوب می‌شناسی؟ عشق رفتن به هنرستان هستی و یا همین الآن در یک هنرستان درس می‌‌خوانی؟ این مسابقه مخصوص تو است.

دوچرخه شماره ۸۴۱

چهار بیت از این غزل که سروده‌ی قیصر امین‌‌پور است، دستمایه‌ی کارتت است. آن را بخوان و برای آن تصویری بکش. تصویرت را در اندازه‌ی یک کارت‌پستال یک رو بکش.

یک بیت از این چهار بیت را هم به سلیقه‌ی خودت انتخاب کن و آن را پشت کارت‌پستال و یا جایی در تصویرت بنویس و كارت‌پستال را برای هفته‌نامه‌ي دوچرخه بفرست.

 

چشمه‌هاي خروشان تو را مي‌شناسند

موج‌هاي پريشان تو را مي‌شناسند

پرسش تشنگي را تو آبي، جوابي

ريگ‌هاي بيابان تو را مي‌شناسند

...‌اينك اي خوب، فصل غريبي سر آمد

چون تمام غريبان تو را مي‌شناسند

كاش من هم عبور تو را ديده بودم

كوچه‌هاي خراسان، تو را مي‌شناسند

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

كارت تبريكي از دوست قديمي دوچرخه، مرسده عيني

 

  • مسابقه‌ي دوم

داستان 100 كلمه‌اي و «كار را كه كرد...»

 

اين مسابقه براي كساني است كه به نويسندگي علاقه دارند و احساس مي‌كنند نويسنده‌اي در دورنشان هست كه بايد استعدادش را شكوفا كنند، براي آن‌هايي كه ته همه‌ي كتاب‌هاي را درآورده‌اند كه ياد مي‌دهند «چگونه ديالوگ بنويسيم» و «چه‌طور در دو سطر موضوع رمانمان را خلاصه كنيم».

كساني كه مي‌توانند ماجرايي طولاني را در خلاصه‌ترين شكل با پاياني تكان‌دهنده تعريف كنند، در اين مسابقه مي‌توانند خوش بدرخشند. در اين مسابقه، داستاني 100 كلمه‌اي داريم كه 50 كلمه‌اش نوشته شده است. تو مي‌تواني به شكل مناسبي 50 كلمه به آن اضافه و آن را كامل كني.

خب بفرما!

اين هم 50 كلمه از داستان:

راز صحن برفي

برف مثل نقل بيدمشك روي سرم مي‌باريد. از زيارت برگشته بودم و نشسته بودم روي سكوي مرمري تا مادرجون از درگاهي بيايد بيرون.

يك‌هو زير پايم چيزي شروع كرد به جنبيدن. چيز عجيبي داشت جلوي پايم زير برف‌ها تكان مي‌خورد. احساس كردم دارد از آن زير اسمم را صدا مي‌كند...

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

عكس: محمد زائر‌نيا

 

  • مسابقه‌ي سوم

كبوتران كاغذي حرم

 

مسابقه‌ي سوم براي كساني است كه «اوريگامي» را مي‌شناسند و آن را دوست دارند.

اوريگامي يا همان هنر «كاغذ و تا»، هنر درست‌كردن مجسمه‌هاي كاغذي است بدون استفاده از قيچي كه كار جالب و جذابي است.

حالا در اين مسابقه مي‌خواهيم با همراهي شما يك دسته كبوتر درست كنيم. كبوترهايي سپيد كه روي بال آن‌ها نوشته‌ايد: «كبوتران حرم».

كافي است اين دوكلمه را در يكي از مرورگرهاي اينترنتي جست‌وجو كني: «اوريگامي كبوتر». بعد مي‌تواني در ويديويي ساده، روش ساخت كبوتر را ببيني و ياد بگيري. البته براي ساخت كبوتر دو چيز لازم داري: يك برگ كاغذ و حوصله‌ي زياد!

هر‌تعداد كه دوست داري كبوتر كاغذي درست كن و براي ما بفرست. صفحه‌ي «خانه‌ي فيروزه‌اي» دوچرخه مجموعه‌ي كبوترهاي كاغذي‌اي كه به دستش مي‌رسد را در همين صفحه به امام هشتم‌(ع) تقديم مي‌كند.

 

  • مسابقه‌ي چهارم

استيكر‌باز‌ها به صف شوند!

 

شايد آن را كاري دم‌دستي و ساده مي‌بيني، چون معمولاً در هر‌كدام گروه‌ها و كانال‌هايي كه عضو هستي، تعداد زيادي استيكر عرضه مي‌شود. تا حالا چندتا استيكر ذخيره كرده‌اي؟ شايد از آن دسته باشي كه به‌طور موضوعي استيكر ذخيره مي‌كنند!

البته حتي اگر تا حالا استيكر ذخيره نكرده‌ باشي، لابد انواع آن‌ها را ديده‌اي. اگر كمي جست‌وجو كني مي‌تواني استيكرهاي مذهبي را هم ميان انواع استيكرها پيدا كني، اما اين كه مسابقه‌ي پيدا‌كردن و انتخاب استيكر نيست! مسابقه‌ي طراحي استيكر است.

پس تا دير نشده دست‌به كار شو! بد نيست همين الآن قلم و كاغذ برداري و استيكرهاي مورد علاقه‌ي خودت را طراحي كني. استيكرهايي با تكيه بر سخناني كه از امام هشتم براي ما به يادگار مانده، تصاويري از حرم امام رضا‌ع يا فضا و حس و حال عمومي زيارت.

استيكرهايي طراحي كن و براي شركت در اين مسابقه آن‌ها را براي دوچرخه بفرست. مي‌تواني در طراحي استيكر به اين هم فكر كني كه دوست داري مخاطبان در اين زمينه به چه نكته‌اي توجه كنند يا چه تصويري از حرم امام رضا‌(ع) و شهر مشهد ببينند.

اگر استيكرهايي كه طراحي مي‌كني به حد كافي جذاب از آب دربيايند شايد دوچرخه آن‌ها را، با نام شما، در صفحه‌ي خودش در فضاي مجازي بگذارد و نشاني‌اش را هم به همه‌ي علاقه‌مندان بدهد تا طراحان و ديگر دوستداران بتوانند آن‌ها را بارگزاري و به مناسبت از آن‌ها استفاده كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

 

  • مسابقه‌ي پنجم

زندگي‌نامه‌اي در يك اينفوگرافيك

 

اگر اهل تحقيق در كتاب‌خانه هستي اين مسابقه به شما پيشنهاد مي‌شود. طراحي يك اينفوگرافيك ساده، براي كساني كه عاشق اطلاعات‌عمومي هستند و دلشان مي‌خواهد در زمان كوتاهي از وقايع مهم تاريخي مطلع شوند، كاري كوچك و ساده است.

مي‌دانيد كه اين‌روزها همه‌چيز به شيوه‌اي مختصر و خلاصه به مخاطبان عرضه مي‌شود تا بتوانند در زمان كوتاهي آن را بخوانند و اطلاعات اصلي آن را دريابند. اين مسابقه از شما مي‌خواهد چنين كاري عرضه كني: «زندگي‌نامه‌‌ی امام رضا‌(ع) در یك اينفوگرافيك»

شايد بعضي از شما بدانيد كه اينفوگرافيك چيست، اما لازم است توضيح بدهيم كه اينفوگرافيك، شيوه‌ي ارائه‌ي اطلاعات يا آمار به زبان ساده و قابل فهم به كمك تصوير و نمودار و... است.

براي اين‌كه بتواني وقايع زندگي امام رضا‌(ع) را در اينفوگرافيك خود طراحي كني، يك نمونه‌ اينفوگرافيك ساده را كه قبلاً در دوچرخه منتشر شده مي‌گذاريم تا آن را ببيني و دقيق بررسي‌اش كني.

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

1 - عكس: سايت آستان قدس رضوي

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

2 - عكس: مهدي طاهري

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

3 - عكس: باشگاه خبرنگاران جوان

 

دوچرخه شماره ۸۴۱

4 - عكس: محسن رحيمي‌عنبران

 

  • مسابقه‌ي ششم

عكس از من، قصه از تو

 

قصه‌نويس‌ها را به اين آساني رها نمي‌كنيم. دوستان نويسنده مي‌خواهيد باز هم فرصتي فراهم بشود تا بتوانيد حرف‌هايي را كه در سينه داريد در يك قصه جمع كنيد و آن را با ديگران در ميان بگذاريد؟

خب قسمتي از كار را ما انجام مي‌دهيم و بقيه‌ي آن را به شما دوست قصه‌نويس واگذار مي‌كنيم. در بالا چهار عكس با شماره‌هاي 1 تا 4 كار شده كه آن‌ها را مي‌بيني.

قصه‌ي هركدام را كه دوست داري، با ذكر شماره‌اش بنويس. قصه‌اي كه دست‌كم 300 كلمه و دست‌بالا 500 كلمه داشته باشد. شايد حتي بتواني همه‌ي عكس‌ها را توي يك قصه جا بدهي. اين‌طوري عالي مي‌شود.

 

  • مسابقه‌ي هشتم

ويژه‌ي بچه‌مشهدي‌ها

 

مشهدی بودن، همسایه‌ی امام‌ رضا‌(ع) بودن چه حس و حالی به آدم می‌دهد؟ اصلاً زندگی یک نوجوان مشهدی چه شکلی است؟ چه حس و حالی دارد که آدم بتواند هروقت دلش گرفت، مستقیم برود حرم امام رضا‌(ع)، کنار ضریح بنشیند و حال و هواي دلش را تازه کند؟

مشهدی‌های عزيز، همسایه‌های دوست‌داشتنی امام رضا‌(ع)، برایمان از یک روزتان بنویسید، اما نه یکی از روزهای معمولی، بلکه یکی از آن روزها که هوای امام رضا‌(ع)، شما را تا حرم می‌کشاند، یکی از آن روزهایی که در آن با کبوتران حرم خوش‌و‌بش کرده‌اید و در صحن‌های وسیع و دلگشای آن قدم زده‌اید.

تلاش کنید طوری برایمان از آن روز بنویسید که هر کدام از ما خواننده‌ها، مخصوصاً آن‌ها که حسرت این مجاورت و همسایگی را داریم، بتوانیم همراه شما در صحن‌ها قدم بزنیم، همراه شما کبوترها را تماشا کنیم، با شما کفش‌هایمان را به کفشدارهای پیر و مهربان حرم تحویل بدهیم و دوش به دوش شما، در هوای حرم، نفس بکشیم. ما منتظر روزنوشت‌هایتان هستیم.

کد خبر 342807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha