مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: به‌زودی شاهد امضای قراردادهای مهمی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی خواهیم بود.

با وجود انتشار برخی گزارش‌ها از توقف فعالیت عمرانی در پارس جنوبی علی وکیلی   اعلام کرد، علاوه بر این که هیچ طرحی در پارس جنوبی متوقف نشده به‌زودی قرارداد‌های مهمی برای تولید گاز و طرح‌‌های توسعه این منطقه امضاء می‌شود.

وی که شب سه‌شنبه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: هیچ شرکت داخلی یا خارجی فعالیت خود‌را در پارس جنوبی متوقف نکرده است و حتی شرکت‌هایی مثل توتال اعلام کرده‌اند که مسائل سیاسی و تصمیم‌های دولتی بر برنامه‌های اقتصادی آنان تأثیری ندارد.

وکیلی یکی از قرارداد‌های مهمی را که به‌زودی مراسم امضای قرارداد آن برگزار می‌شود، با طرف‌های روسی عنوان و تاکید کرد: مذاکرات آن در جریان است.

وی جزئیات بیشتری از مذاکرات اعلام نکرد ولی گفت به احتمال زیاد 2 تا 3 مرحله پارس جنوبی به شرکت گازپروم روسیه واگذار‌می‌شود.

وی افزود:  مذاکرات با شرکت سینوک چین نیز برای توسعه منطقه پارس شمالی به‌خوبی پیش می‌رود و به‌زودی با طرف‌های چینی نیز توافق‌های مهمی انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت که علاوه براین مذاکرات با برخی دیگر شرکت‌های خارجی ادامه دارد و به‌زودی شاهد امضای قرارداد‌های مهمی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی خواهیم بود.

وی تأکید کرد با وجود اعلام محدودیت‌هایی از سوی دولت‌های غربی از جمله آمریکا ما از همه شرکت‌های خارجی از جمله آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی استقبال می‌کنیم و تحریم تأثیری بر روند اجرای طرح‌های در دست اجرا و طرح‌های آینده نخواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید  بر استفاده از توان خارجی به معنی مصمم نبودن به استفاده از حداکثر توان داخلی نیست، گفت: براساس تصمیم‌هایی که گرفته شده با تجهیز سرمایه‌های داخلی قصد داریم موانع فاینانس طرح‌ها  در پارس جنوبی را برطرف کنیم و تأکید کرد: با موافقت ریاست‌جمهوری مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای کمک به طرح‌های در دست اجرا در پارس جنوبی برداشت شده است.

وی پیش فروش گاز برای تأمین مالی طرح‌ها در پارس جنوبی 7 را رد کرد و گفت: علاوه بر کمک دولتی برای استفاده از سرمایه‌های داخلی و تشکیل کنسرسیوم‌‌هایی برای جذب این سرمایه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ضرب‌الاجل برای شرکت‌های خارجی

وکیلی در مورد احتمال تأخیر در اجرای برخی طرح‌ها از سوی شرکت‌های خارجی گفت: برای شرکت‌های خارجی دست اندرکار در پارس جنوبی مدت زمان مشخصی تعیین کرده‌ایم که اگر به موقع تصمیم نگیرند مذاکرات با آن‌‌ها ادامه نمی‌یابد و شرکت‌های دیگری که تعداد آن‌ها نیز بسیار است جایگزین آن‌‌ها خواهد شد.

وی از جمله به تعیین زمان مشخصی برای شرکت های توتال و شل اشاره کرد و گفت این شرکت‌ها تا خرداد سال آینده (اوایل سال 2008) فرصت دارند قراردادهای خود را برای تولید گاز مایع طبیعی در پارس جنوبی نهایی کنند.

وی تأکید کرد: توتال به‌رغم برخی گزارش‌‌ها کار در فاز 11 پارس جنوبی را نیز آغاز کرده است و با تسطیح منطقه اصلی طرح،  کار دیوار کشی به دور منطقه اختصاص یافته برای اجرای طرح تولید ال ان‌جی را آغاز کرده است.

وی در عین حال تأیید کرد که 2طرف هنوز در مورد هزینه اجرای طرح که ناشی از مشکلات جاری در صنعت نفت است با ما توافق نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: این مشکل ناشی از افزایش قیمت نفت است که منجر به افزایش قیمت تجهیزات و خدمات شده است.

مرحله 6 پارس جنوبی بهره برداری می‌شود

سرپرست وزارت نفت اعلام کرد: پیشرفت مراحل 6 تا 8 پارس جنوبی به مرز 98 درصد رسیده و مرحله 6 پارس جنوبی به‌طور کامل آماده بهره‌برداری است.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، غلامحسین نوذری اظهار داشت: با آماده راه‌اندازی‌شدن مرحله 6 و پیشرفت بیش از 5/97 درصد در مراحل 7 و 8، پالایشگاه‌های مربوط به این بخش در مرحله راه‌اندازی قرار دارند و تا 3 ماه آینده این مراحل تکمیل می‌شود.

کد خبر 34253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز