همشهری آنلاین: بازار سهام عربستان سعودی با ۱۴ میلیارد دلار ضرر برای دومین هفته متوالی شاهد خسارت سنگینی بود.

ضرر ۱۴ میلیارد دلاری بازار سهام عربستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الحیات، بازار سهام عربستان سعودی با 14 میلیارد دلار ضرر برای دومین هفته متوالی شاهد خسارت سنگینی بود.

بازارهای مالی عربستان، تحت فشار کاهش تقاضای سهام و کاهش ارزش آن به سبب عوامل متعددی،‌ از جمله کاهش قیمت نفت و درآمدهای مالی رو به کاهش بسیاری از شرکتهای دارای سهام، برای دومین هفته متوالی با خسارت سنگینی روبرو شد.

سود خالص شرکت سابیک «صنایع عمومی عربستان» در نیمه اول سال جاری به 8.14 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با سال گذشته، یعنی 10.11 میلیارد ریال، به میزان 19.49 درصد کاهش داشته است.

بدنبال سقوط سهام این شرکت میزان سود سهام آن نیز از 3.37 ریال در سال گذشته به 2.71 ریال کاهش یافت و شاهد کاهش 12.45 درصدی بود.

در پی کاهش قیمتها، ارزش شاخص کل بازار مالی عربستان طی 8 جلسه متوالی سیر نزولی داشته است و به پایین ترین سطح خود در پانزده هفته اخیر رسیده و شاهد کاهش 4.02 درصدی بوده است.

علاوه بر این، شاخص بورس بازار عربستان، در مقایسه با خسارت هفده درصدی در سال گذشته، از آغاز سال جاری، شاهد خسارت 8.34 درصدی بوده است.

در معاملات هفته گذشته، خرید و فروش سهام شرکتهای کوچکی مثل شرکتهای بیمه، هتلها، بخش گردشگری و کشاورزی افزایش یافت.

در عین حال شرکتهای بزرگی نظیر سابیک (صنایع عمومی عربستان)، گروه سرمایه گذاری «الانماء»، شرکت کیان، الراجحی و دار الارکان، از لحاظ نقدینگی و حجم پول در گردش در صدر بازار بورس سهام عربستان قرار دارند.

ارزش سهام عربستان، تحت فشار کاهش قیمتها، 52 میلیارد ریال، معادل 14 میلیارد دلار، یعنی 3.44 درصد کاهش یافته است.

از 170 شرکت موجود در بازار بورس عربستان سود 154 شرکت کاهش یافته و تنها سود سهام 16 شرکت شاهد افزایش بوده است.

به این ترتیب کاهش قیمتها و تقاضای سهام، کاهش میانگین عملکرد اعم از ارزش جاری سهام و حجم آنها و تعداد قراردادهای اجرایی را در پی داشته است به طوری که هفته گذشته میزان نقدینگی در گردش 16.6 میلیارد ریال(معادل 4.4 میلیارد دلار) یعنی به نسبت 9.2 درصد کاهش یافت. این در حالی است که حجم خرید و فروش سهام در این هفته به 945.5 میلیون سهم کاهش یافت که در مقایسه با 990 میلیون سهم معامله شده در هفته گذشته 4.4 درصد کاهش نشان می دهد و تعداد قراردادهای اجرایی با کاهش 10 درصدی به 392.4 هزار قرارداد کاهش یافت. این در حالی است که میانگین معاملات سهام با 6 درصد افزایش به 2410 سهم رسید.

پس از کاهش 91 درصدی ارزش جاری سهام، شاخص بورس همه بخشهای بازار در خط قرمز متوقف شده است. در این میان شاخص بخش ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات با نسبت 7.4 درصد بیشترین خسارت را داشته و در نقطه مقابل، شاخص بخش بیمه با نسبت 0.39 درصد شاهد کمترین میزان کاهش بوده است.

کد خبر 341688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha