«پرداخت دیه، حبس و رونویسی از آیات قرآن» مجازاتی است که قضات عالی رتبه دادگاه کیفری برای جوان معتادی درنظر گرفته‌اند که برای دریافت پول مواد‌مخدر مصرفی با مادرش درگیر شد و او را به قتل رساند.

اين جنايت روز 23 اسفند‌ماه سال93 اتفاق افتاد. در آن روز مردي با پليس تماس گرفت و گفت مادر 72ساله‌اش ناپديد شده است. او گفت: مادرم با برادرم كه به شيشه اعتياد دارد زندگي مي‌كند. چند ساعت قبل هرچه با مادرم تماس گرفتم جوابم را نداد و برادرم هم گفت از او خبري ندارد. به همين دليل خودم را به خانه‌شان رساندم اما مادرم در خانه نبود.

به‌دنبال اين خبر گروهي از مأموران به بازرسي خانه زن مفقود شده پرداختند و دقايقي بعد جسد او را در كمد ديواري خانه‌اش پيدا كردند. به اين ترتيب موضوع به سعيد احمدبيگي، بازپرس وقت جنايي تهران گزارش شد. در جريان تحقيقات مقدماتي معلوم شد كه فرزند معتاد متوفي اعتياد شديدي به شيشه دارد و از سويي با مادرش نيز دچار اختلاف بوده و ممكن است كه او مادرش را به قتل رسانده باشد. در چنين شرايطي وي بازداشت شد اما حاضر نشد اتهام قتل را به گردن بگيرد. با وجود اين از آنجا كه شواهد و مدارك به‌دست آمده عليه او بود، پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد.

در جلسه محاكمه كه چند روز قبل در شعبه دهم، به رياست قاضي قربان‌زاده برگزار شد ابتدا اولياي دم مقتول شكايت‌شان را مطرح كردند و در ادامه متهم به دفاع از خود پرداخت و گفت: مدت‌ها بود كه به شيشه اعتياد داشتم و مخفيانه به حمام خانه مان مي‌رفتم و مواد مصرف مي‌كردم. مادرم از اعتيادم ناراحت بود و بر سر همين موضوع مدام با يكديگر درگير بوديم.

روز حادثه پولي براي تهيه مواد نداشتم و از مادرم خواستم كه مبلغي پول به من بدهد اما او گفت براي مواد پولي به من نمي‌دهد و بر سر همين موضوع با يكديگر درگير شديم و من ناگهان او را هل دادم و سرش به زمين برخورد كرد و از حال رفت. نمي‌دانستم چه اتفاقي برايش افتاده و از ترس او را داخل كمد ديواري گذاشتم و مقداري رختخواب رويش ريختم. فكر مي‌كردم او حالش بد شده و بعد از چند دقيقه به هوش مي‌آيد. به همين دليل از خانه بيرون رفتم و بعد فهميدم مادرم فوت شده است. دليلي نداشت كه من بخواهم مادرم را به قتل برسانم و حالا از اشتباهي كه كرده‌ام پشيمانم.

در پايان اين جلسه اولياي دم اعلام كردند متهم را بخشيده‌اند و از او شكايتي ندارند. در چنين شرايطي ختم جلسه اعلام شد و قضات دادگاه وارد شور شدند. با گذشت چند روز از جلسه محاكمه قضات شعبه دهم بار ديگر به بررسي محتويات پرونده پرداختند و سرانجام رأي خود را صادر كردند. براساس اين رأي متهم به پرداخت ديه و تحمل10سال حبس محكوم شد.

از سوي ديگر قضات دادگاه مجازات مكملي را نيز براي متهم درنظر گرفتند كه براساس آن او بايد 2حديث از پيامبر و يك حديث از امام جعفر صادق(ع) كه درباره احترام به پدر و مادر هستند و آيات 23 و 24 سوره اسرا را 100بار رونويسي كرده و در نهايت برداشت خود را از اين آيات و روايات در 3صفحه نوشته و به دادگاه ارائه كند.

کد خبر 341599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha