همشهری آنلاین: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به این که در روز یکشنبه حجم آب دریاچه ارومیه به سه میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، گفت: حجم آب دریاچه نسبت به روز مشابه در سال گذشته در حدود یک میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

حجم آب دریاچه ارومیه به سه میلیارد مترمکعب افزایش یافت

غلامرضا هاشمی روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان شرقی افزود: تراز سطح آب دریاچه ارومیه در زمان حاضر یک هزار و 270 متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 56 سانتی‌متر افزایش ارتفاع داشته است.

وی ادامه داد: وسعت آب دریاچه دو هزار و 635 کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 675 کیلومتر مربع افزایش یافته است.

وی بارندگی استان آذربایجان شرقی تا آخر تیرماه سال آبی جاری را 345 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارندگی نسبت به درازمدت، 20 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: بیش‌ترین میزان بارندگی، با بیش از 70 درصد افزایش مربوط به شهرستان شبستر و کم‌ترین بارش، مربوط به شهرستان سراب با 13 درصد کاهش است.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی به منظور جلوگیری و شناسایی تخلفات اعم از حفاری چاه غیرمجاز و برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی و زیرزمینی، ادامه داد: پر و مسلوب‌المنفعه کردن سه هزار حلقه چاه غیرمجاز در دستور کار قرار دارد و در چهار ماه گذشته 837 حلقه چاه مسدود شده است.

هاشمی با اشاره به جلوگیری از مازاد برداشت چاه‌های کشاورزی با همکاری شرکت توزیع برق استان و شهرستان تبریز و جهاد کشاورزی گفت: قطع برق هفت هزار و 563 حلقه چاه مجاز کشاورزی بعد از فصل زراعی در دستور کار قرار دارد و برق 233 چاه قبل از فصل بهره‌برداری قطع شده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در مهرماه سال گذشته تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.

پیش از این، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود و در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد، میزان آب آن نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.

امسال روند خشکی سال‌های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می‌گذراند.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه‌های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده که نتیجه‌بخش بوده است.

کد خبر 341137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha