همشهری آنلاین: چهارشنبه ۲۸ تیر رکورد تاریخی مصرف برق ایران شکسته شد و با این روند امکان وقوع قطع برق وجود دارد.

مصرف برق

به گزارش مهر، برای سومین بار متوالی از ابتدای تابستان امسال تاکنون رکورد مصرف برق ایران شکسته شد و چهارشنبه هفته جاری پیک مصرف برق به بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسید.

با ورود جبهه هوای گرم و سخت تابستانی به اکثر شهرهای کشور، بالا گرفتن دمای هوا در اکثر شهرهای جنوب کشور به محدوده ۵۰ درجه سانتیگراد و حتی بالاتر و اوج گیری فعالیت ادارات و سازمان‌ها در روزهای کاری هفته، پیک مصرف برق کشور یک رکورد جدید را تجربه کرد.

بر این اساس پس از آنکه ۲۸ تیر ماه سال جاری بالاترین پیک مصرف برق ایران از مرز ۵۱ هزار مگاوات گذشت و رقم ۵۱ هزار و ۲۲۹ مگاوات را به ثبت رساند حالا چهارشنبه ۳۰ تیر ماه امسال هم بزرگترین رکورد مصرف برق در تاریخ صنعت برق ایران شکسته شد.

آمارهای ارائه شده توسط مدیریت شبکه برق کشور نشان می‌دهد چهارشنبه ۳۰ تیر ماه امسال پیک مصرف برق کشور به ۵۲ هزار و ۶۹۲ مگاوات رسید، درحالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته حدود ۴۳ هزار و ۸۸۲ مگاوات گزارش شده بود.

به عبارت دیگر پیک مصرف برق کشور (چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۹۵) با افزایشی ۳۲۲ مگاواتی نسبت به رکورد مصرف پیشین که روز سه شنبه هفته جاری ثبت شده بود، از مرز ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات عبور کرد.

از این رو برای چندمین بار متوالی در طول ۲۶ روز نخست فصل تابستان، روز گذشته پیک مصرف برق ایران بار دیگر از مرز ۵۰ هزار مگاوات عبور کرد و به خط قرمز خاموشی‌ها یک گام دیگر نزدیک شد.

از سوی دیگر بر اساس اعلام مسئولان توانیر و وزارت نیرو در صورتی‌که جهش تابستانی مصرف برق کشور ادامه یابد و با عبور پیک مصرف از محدوده ۵۲ هزار مگاوات امکان اعمال خاموشی‌های سراسری به ویژه در شهرهای پرجمعیت کشور وجود دارد.

پنج شنبه هم پیک از مرز ۵۰ هزار مگاوات عبور کرد

به گزارش مهر، گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته پنج شنبه ۳۱ تیر ماه پیک مصرف برق در ساعت ۱۴:۳۵ بعد از ظهر به ۵۰ هزار و ۹۲۴ مگاوات افزایش یافته ضمن آنکه در ساعت ۲۱:۵۲ شب هم پیک مصرف به حدود ۴۸ هزار و ۹۱۴ مگاوات رسیده است.

با جهش چند هزار مگاواتی پیک مصرف برق تابستانی، ذخیره برق نیروگاه‌های کشور هم به کمترین میزان کاهش یافت به طوری‌که در ساعات پیک مصرف روزانه ذخیره برق نیروگاه‌ها حدود یکهزار و ۶۴۱ مگاوات و در ساعات پیک مصرف شبانه این ذخیره حدود دوهزار و ۳۸۳ مگاوات گزارش شده است.

از سوی دیگر روز گذشته (پنجشنبه 31 تير) پیک مصرف برق ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی نزدیک به ۷۰۰۰ مگاواتی را تجربه می‌کند که تداوم مصرف فعلی قطعا منجر به خاموشی‌های تابستانی خواهد شد.

در همین حال با وجود تداوم جهش تابستانی مصرف برق در کشور اما تراز تجارت برق و انرژی ایران مثبت بوده و از مجموع یکهزار و ۷۳۱ مگاوات برق مبادله شده با کشورهای همسایه سهم صادرات حدود یکهزار و ۳۸۸ مگاوات و واردات سهمی حدود ۳۳۴۳۵۷ مگاواتی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین متوسط مصرف برق صنایع کشور هم پس از تجربه سقوط آزاد در هفته‌های نخست تابستان در مقایسه با بهار سال جاری بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت و روز گذشته صنایع و کارخانه‌ها حدود سه هزار و ۶۵۰ مگاوات برق و انرژی مصرف کرده‌اند.

به گزارش مهر، هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۵ هزار مگاوات رسیده است که پیش بینی می‌شود تا پیش از آغاز گرمای طاقت فرسای تابستانی، این ظرفیت به حدود ۵۴ هزار مگاوات افزایش یابد.

در این بین حمید چیت چیان وزیر نیرو خط قرمز پیک مصرف برق تابستانی را تعیین کرده و یادآور شده است: پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

کارشناسان معتقدند در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد.

کد خبر 340716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha