همشهری آنلاین: ناتو پس از ۲۰۱۶ در افغانستان باقی می‌ماند و به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهد. به علاوه این ائتلاف برای سه سال سالانه یک میلیارد دلار به ارتش افغانستان کمک خواهد کرد.

 ینس استولتنبرگ

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که هیات این ائتلاف نظامی برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان که در اول ژانویه 2015 و در پی اتمام فعالیت هیات نیروهای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان موسوم به ایساف در پایان 2014 فعالیت خود در این کشور را آغاز کرد قرار است تا پس از 2016 در این کشور باقی بماند و به عملیات خود ادامه دهد.

وی در جریان نشست ناتو در ورشو لهستان گفت: ما امروز سه تصمیم گرفتیم. نخست توافق کردیم تا این هیات در افغانستان به فعالیت در سال 2016 ادامه دهد و برنامه ریزی‌های جدیدی در ماه‌های آتی برای تعیین حضور ما در 2017 نیز انجام شود و به حمایت از همکاری‌های سیاسی بلند مدت و نظامی با افغانستان ادامه دهیم.

در حال حاضر 12 هزار نیرو برای آموزش و تعلیم نیروهای افغانی در سال 2017 در نظر گرفته شده است.

استولتنبرگ در ادامه گفت: هنوز زود است که تعداد دقیق نیروها را که قرار است در افغانستان حاضر شوند اعلام کنیم اما بر مبنای آنچه که تعهد کرده‌ایم قرار است این نیروها 12 هزار تن باشند.

این در حالی است که متحدان ناتو به آمریکا قول داده‌اند برای بازه زمانی سه سال و برای هر سال به ارتش افغانستان مبلغ یک میلیارد دلار کمک کنند.

استولتنبرگ گفت: ما در حال حاضر برای هر سال یک میلیارد دلار از جانب متحدان ناتو برای کمک به ارتش افغانستان در نظر گرفته ایم و به آمریکا قول این مساعدت را می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما به این هدف بسیار نزدیک هستیم. ما آماده هستیم تا بعد از سال جاری میلادی این مبلغ را پرداخت کنیم.

کد خبر 339397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha