شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

برگزاری بزرگ‌ترین مانور مشترک ناتو در خاک لهستان با هدف خط و نشان کشیدن برای روسیه باعث انتقاد تند یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو این پیمان شده است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر

روز گذشته همزمان با پايان اين رزمايش جنجالي در خاك لهستان، فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان به ناتو هشدار داد كه با «قدرت‌نمايي و جنگ‌طلبي»، آتش تنش با روسيه را بيشتر از اين شعله‌ور نكند. او با انتقاد از رزمايش ناتو طي يادداشتي در روزنامه بيلد‌ام سونتاگ تأكيد كرده كه مانورهاي گسترده اخير ناتو در شرق اروپا امنيت منطقه را به خطر مي‌اندازد. اشتاين‌ماير گفت: ما نبايد با قدرت‌نمايي و جنگ‌طلبي آتش تنش با روسيه را شعله ور كنيم. افرادي كه فكر مي‌كنند رژه نمادين تانك‌ها در مرزهاي شرقي ناتو امنيت را به همراه دارد، در اشتباهند.

ناتو طي دو هفته گذشته مشغول بزرگ‌ترين مانور مشترك نظامي تاريخ خود به نام آناكوندا-۱۶ در لهستان بود كه يكي از محورهاي آن شبيه‌سازي نبرد احتمالي با روسيه بوده است. در اين مانور حدود ۳۱ هزار نيروي نظامي (۱۴ هزار نفر از آمريكا، ۱۲ هزار از لهستان، هزار نفر از انگليس و مابقي از ديگر كشورها) و همچنان ده‌ها جت جنگنده و كشتي، همراه با 3هزار خودروي زرهي شركت داشتند. اين مانور شامل حملات شبانه هلي‌كوپترها و پاسخ به حمله‌اي از جانب شرق بود.

وزير امور خارجه آلمان اما گفته است به جاي نمايش نظامي، بايد به گفت‌وگو و همكاري بيشتر با روسيه روي آورد. قرار است اوايل‌ماه آينده ميلادي اجلاس سران ناتو در ورشو برگزار شود و آلمان نشان داده كه بر گزينه گفت‌وگو و همكاري بيشتر با روسيه تأكيد دارد. تنش‌ها ميان ناتو و روسيه به‌دنبال مناقشه اوكراين و الحاق كريمه به مسكو بالا گرفت و هر روز اوضاع ميان دو طرف متشنج‌تر مي‌شود.

علاوه بر تنش بر سر استقرار سپر دفاع موشكي، ناتو اخيرا اعلام كرده كه قصد دارد يك گردان ويژه به لهستان و سه گردان نظامي ديگر هم به كشورهاي ليتواني، استوني و لتوني در حوزه بالتيك اعزام كند. دولت لهستان هم گفته است كه به‌دليل تنش‌ها با روسيه تا شهريور سال‌جاري، نيروي دفاعي ۳۵ هزار نفري تشكيل مي‌دهد. روسيه بارها هشدار داده كه استقرار نيروهاي ناتو در نزديكي مرزهايش يك تهديد عليه امنيت اين كشور به‌حساب مي‌آيد. مقام‌هاي روسيه هشدار داده‌اند كه در مقابل اين اقدام‌ها حق خود را براي راهكارهايي جهت امنيت اين كشور متناسب با تهديدهاي به‌وجود آمده محفوظ مي‌دانند.

کد خبر 337477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha