یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همزمان با نشست سران ناتو در لهستان، میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی قبل از فروپاشی در سخنان تندی گفت، درحالی‌که ناتو از پیشنهاد گفت‌وگو با روسیه و دفاع و بازدارندگی سخن می‌گوید اما درواقع برای حمله و جنگ آماده می‌شود.

گورباچوف

گورباچف كه از سوي غرب به‌عنوان رهبري ميانه‌رو و كمك‌كننده به پايان جنگ سرد مورد ستايش قرار مي‌گيرد، ديروز به خبرگزاري اينترفكس روسيه گفت، لحن اجلاس سران ناتو در ورشو فرياد اعلام جنگ عليه روسيه است. آنها درباره دفاع حرف مي‌زنند اما فقط حرف مي‌زنند و در حقيقت براي جنگ آماده مي‌شوند.

گورباچف نشست ناتو در ورشو پايتخت لهستان را يك نمايش بزرگ خواند و گفت: 2500مقام عالي‌رتبه در حضور 2هزار خبرنگار از 28كشور عضو ناتو به همراه 26كشور شريك ناتو.... اين يعني يك چهارم كشورهاي جهان زير پرچم ائتلاف نظامي آمريكا، روسيه را تهديد مي‌كنند. آنچه روسيه برداشت مي‌كند، اين است. او در ادامه گفت: جهان بايد بداند كه نمي‌توان وانمود كرد هيچ اتفاقي نيفتاده‌است. روسيه نمي‌تواند همچنان در موضع دفاعي بماند و اين روند ترسناك بايد متوقف شود. بايد اين حركت به سوي جنگ متوقف شود و ديگر هيچ‌كس جرأت قمار از طريق افزايش تنش‌هاي جهاني و پيش بردن جهان به سوي يك جنگ جديد را نداشته‌باشد.

سران ناتو در بيانيه پاياني نشست 2روزه خود در لهستان، روسيه را به تحركات نظامي تحريك‌كننده در حيطه ناتو متهم كرده و گفته‌اند، اقدامات مسكو منشأ بي‌ثباتي منطقه‌اي و چالشي جدي براي ناتو است، به امنيت اروپا لطمه زده و هدف بلندمدت اروپاي واحد، آزاد و آرام را تهديد كرده‌است. سران ناتو همچنين در اين نشست استقرار نيروهاي نظامي بيشتر در مرزهاي روسيه يعني در لهستان و كشورهاي حوزه بالتيك را تصويب كردند. پنتاگون به‌تنهايي و به‌طور مجزا از ناتو بودجه جداگانه‌اي براي استقرار نيرو و تجهيزات نظامي بيشتر در شرق اروپا و در مرز روسيه تصويب كرده‌است. باراك اوباما در اجلاس ناتو از كشورهاي عضو خواست باوجود خروج انگليس از اتحاديه اروپا، اتحاد خود را عليه روسيه حفظ كنند.

روسيه در ماه‌هاي اخير بارها اعلام كرده كه استقرار موشك‌ و تجهيزات نظامي جديد در مرزهاي خود را تهديدكننده مي‌داند و به آن پاسخ خواهد داد. در 2سال اخير و بعد از رويارويي روسيه با غرب در اوكراين كه به جدايي كريمه از اين كشور و الحاق آن به روسيه منجر شد، كشورهاي اروپايي و آمريكا اقدام به تحريم روسيه كرده و همچنين تحركات نظامي خود را درمرزهاي اين كشور افزايش داده‌اند.

کد خبر 339539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha