همشهری آنلاین؛ انجمن پزشکی آمریکا می‌گوید چراغ‌های روشنایی معابر از نوع LED کم‌مصرف اما با نور درخشان و زننده ممکن است مشکلاتی بهداشتی ایجاد کنند.

LED

به گزارش ان‌پی‌آر این انجمن می‌گوید که چراغ‌های LED با شدت روشنایی بالا عمدتاً نور آبی منتشر می‌کنند- در مقابل به اصطلاح «گرم‌تر» چراغ‌های روشنایی قدیمی‌تر معابر- درخشندگی بیشتری ایجاد می‌کنند و چرخه‌های خواب را به هم می‌زنند.

انجمن پزشکی آمریکا در اجلاس سالانه‌اش در هفته گذشته رسماً جوامع را ترغیب کرد که اگر می‌خواهند چنین چراغ‌هایی برای نصب در خیابان‌ها انتخاب کنند، مراقب باشند و از چراغ‌های LED با درخشش شدید پرهیز کنند و به سراغ چراغ‌های با کمترین میزان نور آبی بروند. این گروه در گزارش هنوز منتشرنشده‌اش به طور خاص چراغ‌های LED گرم‌تر 3000K را در مقابل انواع با نور زننده‌تر 4000K توصیه می‌کنند.

بر اساس دستورالعمل این انجمن همچنین مهم است که این چراغ‌ها پوشش مناسبی داشته باشند تا زنندگی نور را از بین ببرد.

LED های با نور تند و با میزان‌های زیاد فرکانس آبی باعث ایجاد هاله نورانی در اطراف اشیا می‌شوند و «دقت و ایمنی دید را کاهش می‌دهند» و در نتیجه ممکن است باعث ایجاد خطرات جاده‌ای شوند.

به گفته انجمن پزشکی آمریکا، چراغ‌های LED روشنایی معابر طول موج‌های نور آبی را از خود بیرون می‌دهند که تولید شبانه ملاتونین را بیشتر از هر رنگ دیگر نور مهار می‌کند.

در همین حال، بر اساس این گزارش تحقیقات نشان داده‌اند که چراغ‌های روشنایی معابر با نور درخشان‌تر «با کاهش زمان خواب، نارضایتی از کیفیت خواب، خواب‌آلودگی مفرط، اختلال کارکرد در طول روز و چاقی» ارتباط دارند.

اثرات نور آبی بر ریتم‌های شبانه‌روزی قبلاً به طور گسترده‌ای گزارش شده است.

البته انجمن پزشکی آمریکا شهرها را از استفاده از چراغ‌های LED به طور کامل نهی نکرده است.

از طرف دیگر وزارت انرژی امریکا شهرداری‌ها را تشویق می‌کند تا چراغ‌های قدیمی معابر را با چراغ‌های کم‌مصرف LED جایگزین کنند.

کد خبر 339111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha