همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه مقایسه تعداد مدارک ایران در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ در پایگاه استنادی ISI در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم کشور حدود ۸ درصد است، گفت: ایران در این شاخص در رتبه سوم قرار دارد.

پژوهش و تولید علم

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در رشد کمیت تولید علم، دو کشور روسیه و استرالیا به ترتیب با رشد کمی 13 درصد و 9 درصد قبل از ایران قرار دارند.

  • افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا در پایگاه استنادی ISI

دهقانی با اشاره به آخرین داده‌های پایگاه استنادی ISI‌ خاطرنشان کرد: مقایسه اطلاعات سال 2014 و 2015 در پایگاه استنادی ISI تا 8 تیرماه جاری نشان می‌دهد که اطلاعات مدارک در ISI هنوز کامل نشده است یا همانند برخی سال‌ها از یک رشد منفی برخوردار است.

وی با تاکید بر این که رشد کل علم دنیا در ISI منفی 4دهم درصد است، ادامه داد: در سال 2014 در این پایگاه 2 میلیون و 316 هزار و 554 مدرک و در سال 2015 در این پایگاه 2 میلیون و 307 هزار و 534 مدرک نمایه شده است.

  • رشد منفی چهار دهم درصدی در سال 2015

وی سهم کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI را در سال 2013 برابر با 1.3 درصد دانست و یادآور شد: این مقدار در سال 2014 افزایش یافته و به 1.4 درصد و در سال 2015 به 1.5 درصد رسید و در سال 2016 مجددا این مقدار افزایش یافته به نحوی که تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید دنیا برابر با 1.8 درصد است.

  • افزایش کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال 2015 بسیار کامل‌تر از اسکوپوس است، اظهار کرد: بنابراین استناد به این پایگاه تصویر بهتری از علم کشور را فراهم می آورد. علی‌رغم اینکه اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال 2015 هنوز تکمیل نشده یا کاهش یافته است، تعداد مدارک کشور نسبت به سال 2014 یک رشد 8 درصدی را نشان میدهد. تعداد مقالات ایران در این پایگاه در سال 2014 حدود 31 هزار بود و در سال 2015 به حدود 34 هزار مورد رسید.

  • جایگاه سوم دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم

دهقانی به مقایسه تعداد مدارک کشور در سال 2015 و 2014 در پایگاه استنادی ISI‌ پرداخت و یادآور شد: مقایسه تعداد مدارک کشور در سال‌های 2014 و 2015 در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران حدود 8 درصد است.

به گفته وی دو کشور روسیه و استرالیا قبل از ایران قرار دارند. رشد این دو کشور به ترتیب حدود 13درصد و 9 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله دقیق ایران از استرالیا 8 دهم درصد و فاصله دقیق ایران از روسیه 3.8 درصد است. برزیل نیز با یک رشد حدود 7 درصدی بعد از ایران قرار دارد و سه کشور لهستان، ترکیه و انگلستان با 6 درصد رشد جایگاه‌های بعدی را از لحاظ رشد کمیت تولید علم به خود اختصاص داده‌اند.

  • افزایش سهم علم کشور از کل کمیت تولید علم دنیا در اسکوپوس

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به وضعیت تولید علم ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس، گفت: براساس آخرین اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس در 8 تیرماه جاری سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا در سال 2016 برابر با 1.9 درصد است. در سال 2010 سهم ایران از کل تولید علم دنیا برابر با 1.2 درصد و در خلال سال‌های 2011 تا 2015 این رقم حدود 1.5 درصد بوده است.

دهقانی در عین حال با تاکید بر این که اطلاعات مدارک سال 2015 در پایگاه اسکوپوس هنوز کامل نشده است، تاکید کرد: کل تولید علم دنیا در سال 2014 برابر با 2 میلیون و866 هزار و 478 و در سال 2015 برابر با 2 میلیون و 703 هزار و 864 مدرک است از این رو رشد کل تولید علم دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 منفی و در حدود 6 درصد است. علت این امر کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس یا کاهش تولید علم نمایه شده در این پایگاه است.

دهقانی با بیان این که داده‌های وبگاه سایمگو از پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت می‌شود، افزود: اما این وبگاه کاملا به روز نیست، بنابراین استناد به این وبگاه در جایی که اطلاعات به روز و دقیق مد نظر است مشکل‌زا خواهد بود، اما سهولت دسترسی نسبت به پایگاه‌های ISI و اسکوپوس باعث می‌شود تا به این منبع دسته دوم نیز استناد صورت گیرد. به عنوان مثال کمیت تولید ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2015 حدود 41 هزار مدرک است در حالی که در وبگاه سایمگو رقم 39 هزار و 727 مدرک برای ایران درج شده است.

وی اظهار کرد: به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس، اطلاعات پایگاه سایمگو نیز برای سال 2015 اطلاعات کمتری را نسبت به سال 2014 برای سایر کشورهای جهان نمایش می‌دهد نکته‌ای در تحلیل کمیت تولید علم بایستی مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 338620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =