همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی.اس.آی (ISI-ESI) نشان می‌دهد که تعداد پژوهشگران یک درصد برتر (پراستناد) ایران در سطح بین‌المللی از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون از ۲۲۸ نفر به ۳۰۳ نفر، معادل ۳۳ درصد افزایش یافته است.

مقاله علمی

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند با اعلام اين خبر اظهار کرد: ۲۳۴ نفر از پژوهشگران برتر ایران، در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۵۳ نفر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، یک پژوهشگر برتر متعلق به پژوهشگاهی وابسته به جهاد کشاورزی و یک پژوهشگر برتر دیگر وابسته به پژوهشگاهی در وزارت نفت است. همچنین دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز ۱۴ پژوهشگر یک درصد برتر دارند.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از پژوهشگران یک درصد برتر کشور در رشته‌های مهندسی و حدود ۱۸ درصد آنها در حوزه شیمی قرار دارند و بیش از ۷۷ درصد پژوهشگران یک درصد برتر بین‌المللی کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نزدیک به ۱۸ درصد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نزدیک به ۵ درصد وابسته به دانشگاه‌ آزاد اسلامی و نزدیک به یک درصد آنها وابسته به سایر وزارتخانه‌ها هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: از سال ۲۰۱۶ متوسط استناد نرمال شده مقالات بین‌المللی کشور افزایش یافته و به سطح میانگین دنیا رسیده است. به عبارت دیگر قبل از ۲۰۱۶ اثرگذاری (کیفیت) تحقیقات کشور کمتر از میانگین بین‌المللی بود. مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه متوسط استناد نرمال شده مقالات کشور باید ۸۰ درصد فراتر از میانگین بین‌المللی باشد.

وي افزود: به علاوه، سهم ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا به ۲ درصد نزدیک می‌شود. مقادیر این شاخص‌ها حاکی از آن هستند که رویکرد پژوهشگران ایران به سمت انجام تحقیقات اثرگذارتر یا کیفی‌سازی پژوهش‌هاست، با این وجود، سهم ما از پژوهشگران یک درصد برتر پراستناد دنیا حدود ۰.۲ درصد است؛ رقمی که هنوز با سهم ما از کمیت تولید علم دنیا همخوانی ندارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 394713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha