پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با مصوبه نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در مراکش (۲۰۰۷) و مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی (اکتبر ۲۰۰۸) در باکو مراحل تکوین خود را گذراند.

ISC

طرح ايجاد پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) در سومين نشست وزراي آموزش عالي کشورهاي اسلامي توسط دکتر محمدمهدی زاهدي وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شيراز در اکتبر سال 2006 در کويت مطرح شد.

پيشنهاد ايجاد اين پايگاه استنادي با الهام از فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر توليد نظام استنادي ايران و اسلام، متولد شد و به دنبال آن برنامه پايلوت گزارش‌های استنادي نشريات فارسي (PJCR) در سال 1381 در مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري در شيراز به مرحله اجرا درآمد.

اين برنامه پايلوت توسط دکتر منصور کبگانيان معاون پژوهشي وقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 1385 رونمايي شد و در همان سال اولين همايش ملي ISC با حضور وزیر وقت علوم، تحقيقات و فناوري رقم خورد.

پس از تصويب راه‌اندازي پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) در نهمين مجمع عمومي وزراي آموزش و پرورش کشورهاي اسلامي در مراکش، نمايه استنادي علوم ايران (ISCI) توليد و ورود نشريات عربي و انگليسي کشورهاي اسلامي به پايگاه استنادي علوم جهان اسلام آغاز شد.

در دوران تكوين اين پايگاه استنادي، نشريه‌هاي برتر و نويسندگان پرتاليف و پراستناد از ISC شناسايي شد. همچنين توليد سامانه انتقال الکترونيکي نشريات به ISC به زبان‌هاي فارسي، انگليسي و عربي، توليد نظام تمام متن مقالات مجلات فارسي، عربي و انگليسي جهان اسلام و توليد نظام گزارش‌هاي استنادي شامل استنادها و h index از جمله اقدامات كليدي در زمينه شكل‌گيري ISC به شمار مي‌رود.

ورود ISC به آئين نامه ارتقاء مرتبه اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و از بهمن سال 1387 از جمله گام‌هاي جمهوري اسلامي ايران در جلب توجه اساتيد، دانشجويان و محققان به اين پايگاه استنادي به شمار مي‌رود.

هم اكنون پايگاه استنادي جهان اسلام كه داراي اساسنامه‌اي مستقل و آيين‌نامه نمايه‌سازي استنادي نشريات معتبر علمي است و تا سال 1390 بالغ بر 1700 مجله معتبر فارسي، عربي و انگليسي داراي IF در اين پايگاه نمايه شده‌اند، مورد توجه مراجع علمي كشورهاي اسلامي قرار گرفته و تمايل نشریات کشورهای اسلامی و غیراسلامی از جمله کشور آذربایجان، ترکیه، پاکستان، هندوستان، مالزی، انگلستان و ... در تقاضای نمایه شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شتاب گرفته است.

 رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ايران و اجراي رتبه‌بندي براي نخستين بار در تاريخ آموزش عالي ايران در سال 1389 به به ISC واگذار شد.

کد خبر 290997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha