همشهری آنلاین: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ نظام رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ کسب کند.

موفقیت‌های علمی ایران

به گزارش ایرنا، رتبه‌بندی شانگهای در سال 2016 میلادی برای چهاردهمین سال متوالی فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا را منتشر کرد.

دانشگاه هاروارد همچون سال‌های گذشته رتبه نخست فهرست، دانشگاه استنفورد رتبه دوم و دانشگاه کالیفرنیا - برکلی نیز با یک پله رشد، رتبه سوم جدول را به خود اختصاص دادند. دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری ماساچوست نیز رتبه‌های 4 و 5 فهرست را به دست آوردند.

بر اساس اعلام گروه رتبه‌بندی ISC، رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی در سال 2003 میلادی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین و برای اولین بار در دنیا توسط مرکز دانشگاه‌های تراز اول جهان یعنی دانشگاه شانگهای منتشر شد و همچنین این رتبه‌بندی به صورت سالانه روزآمد می‌شود.

شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه‌بندی شانگهای است.

منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب‌سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.

در رتبه‌بندی سال 2016 شانگهای دو دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی حضور یافتند که دانشگاه تهران توانست با کسب رتبه در بازه 400-301 در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در اولین حضور خود در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاهی در بازه 500-401 در سال 2016 را کسب کرد.

از کشور ترکیه نیز تنها دانشگاه استانبول توانست خود را در جمع 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دهد. این دانشگاه توانست با قرار گرفتن بعد از دو دانشگاه تهران و صنعتی امیرکبیر، رتبه‌ای در بازه 500-401 را کسب كند.

وضعیت علمی دانشگاه‌های آسیایی همواره در حال رشد و ترقی بوده است. در سال 2015 از آسیا تنها 10 دانشگاه در جمع 100 دانشگاه برتر دنیا قرار داشت که این تعداد در سال 2016 به 15 دانشگاه افزایش یافت که در این بین دانشگاه توکیو برترین دانشگاه آسیا معرفی شد. این دانشگاه توانست در سال 2016 با کسب رتبه 20 در جمع 20 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

این اولین سالی است که چین و سنگاپور در جمع 100 دانشگاه برتر دنیا دارای دانشگاه برتر هستند.

کد خبر 343422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha