همشهری‌آنلاین: چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به روسیه سفر می‌کند.این سفر بعد از مدت‌ها تنش بین دو کشور و پس از ارسال نامه غذرخواهی رسمی اردوغان از پوتین انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه ، منابع دیپلماتیک در آنکارا گفتند ، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست سازمان همکاری اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه که در سوچی روسیه برگزار خواهد شد ، شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روسیه اخیرا از ترکیه برای شرکت در این نشست که اول ژوییه برگزار خواهد شد ، دعوت کرده بود.

ترکیه ، روسیه ، ارمنستان ، جمهوری آذربایجان ،‌ گرجستان ، مولداوی ، اوکراین ، بلغارستان و رومانی اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه هستند.

از سوي ديگر،پایگاه اینترنتی کاخ کرملین، ديروز جمعه هفتم تير اعلام كرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نامه‌ای از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه؛ دریافت کرد.

اردوغان در نامه خود ابراز تمایل کرده است که مشکل مربوط به سقوط یک فروند جت جنگنده روسی ، حل شود.

اردوغان در این نامه تصریح کرد، روسیه دوست ترکیه و شریک راهبردی این کشور است و مقام‌هاي ترکیه خواستار خراب شدن روابط دو کشور نیستند.

اردوغان نوشت:ما هرگز تمایل و قصدی برای سرنگون کردن هواپیمای فدراسیون روسیه نداشتیم.

این نامه می افزاید طرف ترک تلاش زیاد و پرمخاطره ای به خرج داد تا جسد خلبان روسی را از منطقه تحت کنترل مخالفان بیرون بکشد و به ترکیه انتقال دهد.

رجب طیب اردوغان افزود: ما این کار را مطابق با شأن روابط دو کشور انجام دادیم.من بار دیگر همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده خلبان روسی اعلام و از آنها عذرخواهی می‌کنم. من در درد و غم آنها از صمیم قلب شریک هستم. ما به خانواده این خلبان روسی به دید خانواده یک خلبان ترک نگاه می کنیم و آماده‌ایم تا برای کاستن از آلام آنها هر کاری بکنیم.

پایگاه اینترنتی کرملین افزود: در این نامه همچنین اعلام شد که تحقیق قضایی بر ضد شهروند ترک که در مرگ خلبان روس نقش داشت، درحال انجام شدن است.اردوغان تاسف عمیق خود را از این رخداد اعلام کرد و گفت آماده است تا برای اعاده دوستی سنتی بین ترکیه و روسیه و نیز همکاری دو کشور در پاسخ به وضعیت بحرانی در منطقه و نبرد با تروریسم، هر کار ممکن را انجام دهد .

کد خبر 338428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha