همشهری آنلاین: کره‌شمالی بار دیگر دو موشک میا‌ن‌برد را آزمایش کرده است. یکی از این دو موشک مسیری ۴۰۰ کیلومتری را طی کرده است. موشک دیگری "سقوط کرده است". پیونگ‌یانگ به دنبال فن‌آوری موشک‌های بالستیک است.

کره‌شمالی دو موشک میان‌برد آزمایش کرد

به گزار شدويچه وله، به‌رغم انتقادهای شدید بین‌المللی، کره‌شمالی بار دیگر در کمتر از یک ساعت دو موشک میان‌برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. ارتش کره‌جنوبی که آزمایش این موشک‌ها را دنبال کرده، از شکست آزمایش نخست در ساحل شرقی کره خبر داده است.

اما دومین موشک پس از طی مسیری ۴۰۰ کیلومتری سقوط کرده است. کره‌جنوبی تا کنون از ارزیابی میزان موفقیت این آزمایش ‌خودداری کرده است.

ارتش ‌این کشور اعلام کرده که نخست نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است. هر دو موشک شلیک شده از نوع موشک‌های میان‌برد "موسودان" بوده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چند قطعنامه حکومت کمونیستی کره‌شمالی را از هرگونه به کارگیری موشک‌های بالستیک منع کرده است. تلاش کره‌شمالی برای دست‌یابی به فن‌آوری این موشک‌ها به تنش میان این کشور و کشورهای همسایه آن در شرق آسیا دامن زده است.

ارتش آمریکا که فعالیت‌های نظامی کره‌شمالی را دنبال می‌کند، انجام دو آزمایش موشکی توسط پیونگ‌یانگ را تأیید کرده است.

آمریکا پیشتر از دست‌یابی کره‌شمالی به موشک‌های موسودان ابراز نگرانی کرده بود. این موشک‌ها می‌توانند مسافتی تا ۳۵۰۰ کیلومتر را طی کنند و پایگاه‌های ارتش آمریکا در آسیا یا اقیانوس آرام را هدف قرار دهند.

به گزارش ارتش کره‌جنوبی، کره‌شمالی در ماه آوریل نیز سه آزمایش موشکی انجام داده بود که هر سه شکست ‌خوردند. در آن آزمایش‌ها هر سه موشک‌ پس از شلیک در هوا منفجر شدند و سقوط کردند. کره‌شمالی یک آزمایش ناموفق دیگر نیز اوایل ماه ژوئن داشته است.

به عقیده ناظران سیاسی انجام این آزمایش‌های موشکی به درخواست رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون و در واکنش به مانور نظامی مشترک کره‌جنوبی و آمریکا در ماه مارس (فروردین) صورت گرفته‌اند. کیم جونگ اون مانور نظامی بهاره کره‌جنوبی و آمریکا را زمینه‌ سازی برای مداخله نظامی در کره‌شمالی تعبیر کرده بود.

کد خبر 337960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha