همشهری آنلاین: آزمایش موشکی کره شمالی در شرایطی صورت گرفته است که این کشور تهدید کرده بود که به استقرار سامانه آمریکایی «تاد» در کره جنوبی واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما،کره جنوبی اعلام کرد پیونگ یانگ صبح سه شنبه به وقت محلی سه موشک بالستیک را در دریای ژاپن، بخش غربی اقیانوس آرام شلیک کرد.

در بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی آمده است این موشک ها که از شهر ساحلی هوانگجو در غرب کره شمالی شلیک شده بود، موفق به طی مسافتی بین 500 تا 600 کیلومتر شد. این بیانیه می افزاید که این موشک ها که احتمالا از نوع اسکاد بوده است، توان هدف قرار دادن خاک کره جنوبی را دارد.

آزمایش موشکی کره شمالی در شرایطی صورت گرفته است که این کشور هفته پیش تهدید کرده بود که به استقرار سامانه آمریکایی تاد در کره جنوبی واکنش نشان خواهد داد.

از سوی دیگر افزایش فعالیت های سایت اتمی «پونگ گیه ری» در شمال غرب کره شمالی، نگرانی ها درباره پنجمین آزمایش هسته ای این کشور را افزایش داده است.

مؤسسه پژوهش های بین المللی صلح استکهلم ماه گذشته نوشت که کره شمالی قادر به ساخت 10 کلاهک هسته ای است و آزمایش های موشکی و هسته ای گاه و بیگاه این کشور خود به عامل نگرانی جامعه بین الملل تبدیل شده است.

  • واکنش آمریکا

آمریکا اعلام کرد: نگرانی خود را از آزمایش موشک های جدید کره شمالی که با نقض قطعنامه های شورای امنیت صورت گرفته است به سازمان ملل متحد اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بعد از آنکه پیونگ یانگ سه موشک بالستیک را آزمایش کرد گری راس Gary Ross سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) گفت:‌ ما قصد داریم نگرانی خود را به سازمان ملل متحد اعلام کنیم تا جامعه بین المللی مصمم تر از گذشته کره شمالی را مسئول این اقدامات تحریک آمیز معرفی کند.

در همین حال فرماندهی راهبردی آمریکا نیز در بیانیه ای به نقل از منابع رسانه ای اعلام کرد: دو فروند از این موشک ها از نوع موشک های اسکاد کوتاه برد و موشک سوم از نوع موشک میان برد « رودونگ » بوده است. موشک رودونگ حدود 1300 کیلومتر برد دارد که برای هدف قرار دادن همه نقاط در کره جنوبی و بخش هایی از ژاپن کافی است. این آزمایش های موشکی کره شمالی پس از آن انجام شد که دولت های کره جنوبی و آمریکا اوایل این ماه اعلام کردند تصمیم گرفته اند سامانه دفاع موشکی پیشرفته « تاد » را در خاک کره جنوبی مستقر کنند.

بر اساس اعلامیه ارتش آمریکا مسیر سه موشکی را که کره شمالی شلیک کرده برای مدت حدود یک ساعت دنبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، فرماندهی نیروهای راهبردی آمریکا در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: شلیک احتمالا دو موشک بالستیک «اسکاد» و یک موشک بالستیک میان برد از نوع «نودونگ» را شناسایی کرده است.در این بیانیه آمده است فرماندهی دفاع موشکی آمریکای شمالی به این نتیجه رسید که شلیک این موشکها از کره شمالی تهدیدی برای آمریکای شمالی به شمار نمی رود.

  • اعتراض دولت ژاپن

دولت ژاپن نیز اعتراض خود را به شلیک موشک های بالستیک کره شمالی از ساحل شرقی این کشور به سمت دریا که صبح امروز انجام شد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کیودو از توکیو ، دولت ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد این آزمایش های موشکی جدید که پس از آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی در گذشته انجام شد نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در آنها توسعه فناوری های هسته ای و موشکی برای پیونگ یانگ ممنوع شده است. در این بیانیه آمده است چنین اقداماتی برای امنیت هواپیماها و کشتی ها بسیار خطرناک است. بر این اساس ژاپن اعتراض شدید خود را به کره شمالی اعلام کرده است.

  • واکنش همسایه جنوبی

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد: کره شمالی سه فروند موشک بالستیک را از ساحل شرقی خود به سمت دریا شلیک کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو از سئول، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: این موشک ها که به نظر می رسد از نوع « اسکاد » باشد از استان «‌ نورث هاوانگهائه North Hwanghae » در جنوب کره شمالی و از ساعت پنج و 45 دقیقه تا شش و 40 دقیقه شلیک شد. به نظر می رسد این موشک ها پیش از سقوط در دریای ژاپن مسافتی بین 500 تا 600 کیلومتر را طی کرده اند. در این بیانیه آمده است برد موشک های اسکاد برای رسیدن به همه نقاط کره جنوبی کافی است.

ستاد کل ارتش کره شمالی پس از تصمیم آمریکا و کره جنوبی، هشدار داد در واکنش به استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی، واکنش فیزیکی انجام خواهد داد.

دولت کره جنوبی اعلام کرد: هدف از استقرار سامانه موشکی تاد، رهگیری موشک های بالستیکی است که از کره شمالی شلیک می شود.

کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی می تواند هر زمان که بخواهد پنجمین آزمایش هسته ایش را انجام دهد. این هشدار وزارت وحدت کره جنوبی در بحبوحه گمانه زنی های روزافزون در این خصوص منتشر شد که کره شمالی ممکن است در حال برنامه ریزی برای یک آزمایش هسته ای دیگر باشد زیرا فعالیت های این کشور در سایت آزمایش هسته ای زیرزمینی افزایش یافته است.

جئونگ جون هی سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ظاهرا کره شمالی کاملا آماده است تا به محض دستور کیم جونگ اون رهبر این کشور یک آزمایش هسته ای دیگر انجام دهد. وی افزود: کره جنوبی با همکاری آمریکا فعالیت های کره شمالی را در سایت هسته ای این کشور به دقت زیر نظر دارد.

منابع اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند فعالیت خودروها و افراد در سایت آزمایش هسته ای کره شمالی در منطقه « پیونگی ری » در شمال غرب این کشور افزایش یافته است.

کره شمالی سال های 2006 ، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته ای انجام داد. این کشور ماه ژانویه امسال نیز چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به آن شدیدترین تحریم ها را تا به امروز علیه پیونگ یانگ اعمال کرد.

پیونگ یانگ تاکنون چهار بار در سال های 2006، 2009، 2013 و 2016 دست به آزمایش های هسته ای زده و از آن زمان تحت تحریم های سازمان ملل متحد و دیگر کشور ها قرار گرفته است.

کد خبر 340497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha