همشهری آنلاین: پس از برگزاری اولین کنگره حزب کارگر به رهبری «کیم جونگ اون» رهبر جوان کره شمالی، به نظر می رسد مقام های این کشور به دنبال برقراری ارتباط موثر با دنیا و تغییر در سیاست خارجی این کشور باشند.

 تغییر در دستگاه دیپلماسی کره شمالی | احتمال تحول در سیاست خارجی این کشور

به گزارش ایرنا، پیونگ یانگ در اولین گام پس از این کنگره چهار روزه که هفته پیش برگزار شد، «ری یونگ هو» سفیر سابق این کشور در انگلیس و معاون سابق وزیر خارجه را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب کرد.

این دیپلمات با تجربه وکارکشته که سابقه مذاکره با آمریکا و کره جنوبی به عنوان دو رقیب کره شمالی را در کارنامه دارد ریاست دستگاه دیپلماسی این کشور را برعهده گرفت تا شاید بتواند درهای بسته مجامع بین المللی را به روی کشورش بگشاید.

آسوشیتدپرس نوشت:تحلیلگران کره جنوبی بر این عقیده اند که انتصاب «ری یونگ هو» به این سمت در این مقطع زمانی، بخشی از تلاش‌ های پیونگ یانگ برای احیا دیپلماسی به بن بست رسیده و بهبود روابط با جهان است.

کره شمالی پس از انجام چهارمین آزمایش هسته ای و پرتاب موشک دوربرد در اوایل سالجاری میلادی با تحریم های بیشتری از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شد.

منقتدان دولت کره شمالی معتقدند، زمانیکه پیونگ یانگ با دشمنی های زیادی مواجه می شود دست به چنین اقداماتی می زند و پیشتر نیز برای گرفتن امتیاز و کمک های بین المللی، در دیپلماسی خارجی خود تغییراتی انجام داده و از سیاست های تند خود عقب نشینی کرده بود.

هرچند نباید فراموش کرد که انتصاب یونگ هو به این سمت به این زودی نمی تواند درهای بسته به روی پیونگ یانگ را بگشاید و مذاکرات هسته ای متوقف شده را به حرکت بیاندازد.

البته در این میان شرط سئول و واشنگتن برای آغاز مذاکرات پس از خلع کامل سلاح هسته ای کره شمالی نیز مانعی بزرگ بر سر راه وزیرخارجه جدید است.

مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته ای کره شمالی با حضور این کشور و آمریکا، کره جنوبی، روسیه، چین و ژاپن از سال 2008 و به دلیل خروج پیونگ یانگ از این مذاکرات متوقف شده است.

«ری یونگ هو»درسال 2011میلادی با نماینده ارشد هسته ای کره جنوبی در بالی اندونزی به توافق مهمی درزمینه از سرگیری مذاکرات متوقف شده دست یافت که در نوع خود بسیار مهم بود اما حضور نظامی آمریکا در منطقه و نگرانی کره شمالی از این حضور، پیونگ یانگ را از میز مذاکره دورتر و به سمت دستیابی به سلاح هسته ای و موشک های دوربرد نزدیک تر ساخت.

تحلیلگران بر این عقیده اند که اقدامات و سابقه وزیر خارجه جدید کره شمالی، نوید دهنده این است که این کشور برای خروج از وضعیت فعلی و ارتباط با کشورهای جهان و همچنین تحقق وعده های اقتصادی رهبر جوان این کشور وارد عمل شده است.

«کوح یو وان» استاد دانشگاه دونگوک سئول در باره «ری یونگ هو» اینگونه نظر می دهد که وی مذاکره کننده ماهری است و کارنامه خوبی در این زمینه دارد.

وی افزود: «ری سو یونگ» وزیر خارجه سابق که سفیر پیشین کره شمالی در سوئیس بود و رابطه نزدیکی با رهبر جوان این کشور که در سوئیس تحصیل کرده بود، داشت اما در مذاکرات انعطاف پذیری و ابتکاری نداشت و از خطوط رسمی پیونگ یانگ به طور کامل پیروی می کرد.

آسوشیتدپرس درباره «ری سو یونگ» وزیر خارجه قبلی نوشت: هنوز تصمیمی در مورد وی گرفته نشده اما بنا به اعلام آژانس جاسوسی کره جنوبی، وی احتمالا به سمت نایب رئیس حزب حاکم منصوب شود.

ری سویونگ و ری یونگ هو هر دو در نشست اخیر کنگره که پس از 36 سال و برای اولین بار به رهبری کیم جونگ اون برگزار شد ارتقا درجه یافتند و اگر ارتقا وزیرخارجه سابق درست باشد وی جانشین کانگ سوک جو کارشناس سیاست خارجی می ‌شود که درسال 1994 میلادی برای از بین بردن راکتور اتمی این کشور در ازای دریافت کمک اقتصادی با آمریکا به مذاکره نشست.

خبرگزاری یونهاپ نیز نوشت: اعزام نماینده ارشد از سوی کره شمالی به پکن و برخی کشورهای آفریقایی نیز می تواند در راستای تلاش پوینگ یانگ برای برقراری ارتباط موثر با کشورهای جهان باشد.

کد خبر 334195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha