شاید شما هم این خبر را شنیده باشید؛ این‌که پلیس راهنمایی و رانندگی، طبق قانون می‌تواند خودروهایی را که از داخل آن‌ها زباله به خیابان پرتاب می‌شود، جریمه ‌کند.

دوچرخه شماره ۸۳۵

اين خبر هرچند جديد نيست، ولي كم‌كم اجراي آن دارد خيلي جدي مي‌شود.خبري كه خبرگزاری ایسنا  به نقل از  سردار سيدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ منتشر كرده است. 

به‌گفته‌ي سردار تيموري، مطابق قانون مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی هرگاه خودرویی را مشاهده کنند که از داخل آن زباله‌‌ای به بیرون ریخته ‌شود، می‌توانند آن خودرو را جریمه کنند.

مبلغ جریمه هم 300 ‌هزار ریال یا همان سی‌هزار تومان است. البته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته که تعداد خودروهایی که راننده یا سرنشینان آن اقدام به ریختن زباله به بیرون از خودرو می‌کنند، زیاد نیست و خوش‌بختانه اغلب افراد فرهنگ درستی در این زمینه دارند.

پيش از اين خبر اجراي اين ماده‌ي قانوني در برخي شهرهاي كشور اعلام شده بود. مثلاً بهمن سال گذشته، خبرگزاري مهر از اجراي آن در شهر رشت خبر داده بود.

گفتنی است برابر ماده‌ي 206 قانون آئین‌نامه‌ي راهنمایی و رانندگی، ریختن هر‌گونه آشغال،‌ زباله، مایعات، ‌نخاله مصالح ساختمانی، شیء و آب دهان از درون خودرو به سطح معابر، تخلف و ممنوع است.

امیدواریم هم اجراي این قانون فقط به تهران و شهرهاي بزرگ كشور محدود نشود و در همه‌ی جای کشور و به‌خصوص در جاده‌ها، جنگل‌ها، حاشیه‌ی دریا و در عرصه‌های منابع طبیعی و تفریحی به‌طور جدي اعمال شود و هم مهم‌تر از اجراي قانون، اميدواريم خود ما شهروندان در همه‌جا، چه پليس راهنمايي و رانندگي حضور داشته باشد و چه نه، در اين باره احساس مسئوليت كنيم و هنگام مشاهده‌ي عدم رعايت آن، فردي را كه چنين كار اشتباهي از او سر زده، با ادب و احترام و مهرباني، امر به معروف و نهي از منكر كنيم تا تلاش براي رعايت بهداشت و حفظ زيبايي شهر و طبيعت فراگير شود.

در بسياري از کشورها پرتاب زباله از ماشین جریمه‌ي سنگینی دارد. مثلاً در هلند جریمه‌ی این کار بیش از 2000 یورو است و یا در سنگاپور، به‌طور كلي، زباله‌ریختن در خیابان جرم به‌حساب می‌آيد.

در اين كشور، چنان‌چه پليس فردی را سه بار  به‌دلیل کثیف کردن خیابان جریمه كرده باشد، برای بار چهارم دولت او را مجبور می‌کند يك روز یک‌شنبه با پیش‌بندی كه روی آن نوشته «من شهر را کثیف کرده‌ام» خیابان‌های شهر را جارو کند.

در ژاپن هم هر‌کسی که کوچک‌ترین زباله یا حتی آب دهان در معابر عمومی بریزد، جریمه می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۳۵

کد خبر 337952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha