محمد باریکانی: ۳۰۰سایت مجازی بدون مجوز در اینترنت در حال فروش سفرهای گردشگری در ایران و خارج از کشور هستند که به‌دلیل نداشتن مجوز فعالیت از مؤسسات رسمی کشور اقدام به کلاهبرداری در صنعت گردشگری ایران با پوشش فعالیت گردشگری می‌کنند.

تخت جمشید

روزنامه همشهري چندي پيش در گزارشي از فعاليت سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري - با تأكيد بر اينكه اين فعاليت‌ها در مسير شناختن جاذبه‌هاي گردشگري ايران مفيد و حائز اهميت هستند - از كلاهبرداري‌هاي گسترده در فضاي مجازي براي فروش خدمات گردشگري خبر داده بود.

اكنون رئيس جامعه گردشگري الكترونيكي ايران در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: آمار دقيق سايت‌هاي كلاهبردار اينترنتي در صنعت گردشگري را نداريم ولي طبق آخرين بررسي جامعه گردشگري الكترونيكي ايران اكنون 300سايت فاقد مجوز در اينترنت در حال ارائه خدمات گردشگري هستند.

حسن تقي‌زاده انصاري با تأييد بر وجود كلاهبرداري‌هاي اينترنتي در فعاليت گردشگري كشور اعلام كرد: انتشار قيمت‌ها و تصاوير وسوسه‌انگيز در شبكه‌هاي مجازي باعث شده كه گردشگران به قيمت‌هاي غيرمتعارف جذب شوند. همين موضوع دقت و كنترل كافي از سوي آنها را كم كرده است.

وي گفت: گردشگران پس از خريداري بليت پرواز، ويزا و بسياري از خدمات گردشگري از كلاهبرداران اينترنتي، پول و مدارك خود را از دست داده‌اند.

انصاري با اشاره به اينكه شكايت‌هاي بسياري از كلاهبرداري‌هاي اينترنتي به معاونت گردشگري و جامعه گردشگري الكترونيكي ايران ارسال شده و حتي برخي از آنها نيز رسانه‌اي شده است، گفت: در برخي از اين پرونده‌ها گردشگران پس از خريد بليت پرواز در اينترنت و دريافت برگه كاغذ با عنوان بليت، زماني كه به فرودگاه مراجعه كرده‌اند متوجه شده‌اند كه بليت‌هاي پروازي صوري و فاقد اعتبار است.

به گفته او، كلاهبرداري‌هاي اينترنتي در فعاليت گردشگري در حوزه هتل‌ها نيز اتفاق افتاده و گردشگران در خريدها و سفرهايي كه داشتند متوجه شدند كه رزرو هتل‌ها هيچ ارتباطي با هتل‌ خريداري توسط آنها ندارد و مسافر نتوانسته از هتل استفاده كند.

  • هشدار به گردشگران

آنطور كه رئيس جامعه الكترونيكي ايران گفته است، گردشگران پس از آنكه به سايتي كه خريد اينترنتي از آن داشته‌اند مراجعه كرده‌اند متوجه شده‌اند كه آدرس و تلفن‌هاي درج شده در سايت فروشنده خدمات گردشگري صحت ندارد و شكايت آنها نيز در اين موارد قابل پيگيري نخواهد بود چون جايي وجود ندارد كه بتوان براي برخورد با متخلفان و كلاهبردارها مراجعه كرد.

تقي‌زاده انصاري به گردشگراني كه از طريق سايت‌هاي اينترنتي اقدام به خريد خدمات گردشگري مي‌كنند تأكيد كرد كه حتما به شماره مجوز سايت يا تلفن تماس و ارتباطات مؤسسه‌اي را كه شناختي از آن ندارند براي خريد اينترنتي خدمات سفر چك كنند تا اگر دچار مشكل شدند بتوانند شكايات خود را پيگيري كنند.

وي گفت: انتخاب سايت مجاز و داراي پروانه از معاونت گردشگري يا وابسته به مؤسسات و تاسيسات گردشگري مي‌تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه درصورت بروز مشكل در ارائه خدمات امكان پيگيري وجود دارد.

وي همچنين به بخشنامه سازمان ميراث فرهنگي درخصوص ارائه نكردن خدمات گردشگري و هتل‌ها به سايت‌هاي بدون مجوز اشاره كرد و گفت: دايركنندگان سايت‌هاي غيرمجاز گردشگري براي دريافت مجوز اقدام نمي‌كنند و حتي از خدمات شركت‌هاي مسافرتي و هتل‌ها نيز استفاده مي‌كنند درحالي‌كه براساس بخشنامه سازمان ميراث فرهنگي، مؤسسات گردشگري نبايد به سايت‌هاي بدون مجوز خدمات بدهند.

رئيس جامعه گردشگري الكترونيكي ايران با اعلام بي‌اطلاعي از رقم دقيق شكايت‌هاي موجود از سايت‌هاي بدون مجوز گردشگري در كشور گفت: بيشتر شكايت‌هاي ارسال شده به معاونت‌هاي گردشگري استان‌ها در مورد فعاليت‌هاي سايت‌هاي مجازي غيرمجاز است.

  • افزايش فريبكاري‌ها در گردشگري اينترنتي

همين ديروز نيز جامعه گردشگري الكترونيكي ايران به علاقه‌مندان سفر و گردشگري نسبت به افزايش تعداد سايت‌هاي نامعتبر كه خدمات گردشگري عرضه مي‌كنند هشدار داد.

در هشدار جامعه گردشگري الكترونيكي ايران به گردشگران آمده است كه سوءاستفاده و فريب‌هاي الكترونيكي در صنعت گردشگري ايران افزايش يافته و افراد زيادي اطلاعات و مدارك شخصي يا پول خود را از اين طريق از دست داده‌اند.

براساس اطلاعيه جامعه گردشگري الكترونيكي ايران، كاربران و استفاده‌كنندگان اينترنت درصورت تمايل به خريد آنلاين يا الكترونيكي خدمات مسافرتي، تور، بليت قطار، گرفتن رواديد، رزرواسيون هتل و بليت مراكز تفريحي بايد مطمئن شوند كه سايت اينترنتي كه از آن خريد مي‌كنند معتبر است.

براساس اطلاع جامعه گردشگري الكترونيكي ايران، لوگوي بانك‌ها و نشان سايت‌هاي مرتبط با مؤسسات و تاسيسات گردشگري داراي مجوز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يا سازمان هواپيمايي كشوري كه در سايت‌ها درج مي‌شود نشانه اعتبار يك سايت اينترنتي براي خريد مجازي گردشگري است.

جامعه گردشگري الكترونيكي ايران همچنين از گردشگراني كه خريدهاي گردشگري خود را از سايت‌هاي اينترنتي انجام مي‌دهند خواسته است تا از سايت‌هاي ناشناس و بي‌ارتباط با شركت‌هاي مسافرتي و هتل‌ها كه با عناوين و نرخ‌هاي جذاب، قصدسوءاستفاده از مسافران و گردشگران را دارند خريد نكنند و هنگام خريد و پرداخت آنلاين نيز درصورتي كه سايت مورد نظر به سايت اصلي بانك‌ها متصل نشد، هرگز اطلاعات بانكي خود را وارد سايت نكنند.

کد خبر 337858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha