چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از آن بانوان بزرگ تاریخ است که هرچند در راه تبلیغ و ترویج اسلام و رسالت پیامبر نقش و اثرگذاری ویژه‌ای داشته‌اند، شناخت ما از ایشان به اندازه کافی نیست.

بر مدار بانوی صبح

آنچه از روايت‌هاي تاريخي و مستندات برمي‌آيد اين است كه نخستين و بديهي‌ترين ويژگي بارز شخصيت حضرت خديجه، داشتن روحيه حمايتگري ايشان است؛ روحيه‌اي كه اگر زنان ما آن را در خود تقويت كنند مي‌توانند خانواده و همسران خود را به‌ موفقيت‌هاي چشمگيري برسانند. در آستانه سالگرد وفات اين بانوي بزرگوار و عزيز اسلام، حامي بودن به سبك حضرت خديجه را از سيره عملي ايشان استخراج و به‌صورت مصداقي بيان كرده‌ايم تا ايشان را بهتر بشناسيم و اخلاق و رفتارشان را الگوي زندگي‌مان قرار بدهيم.

  • اخلاق، مقدم بر ثروت

حضرت‌خديجه(س)از خانواده‌اي اصيل و ثروتمند بودند. سنشان بالا رفته بود ولي هم كفو مناسبي براي ايشان پيدا نشده بود. با اين حال اميدوار و با تلاش و پشتكار توانسته بودند يك كاروان تجارتي راه بيندازند. اين كاروان مهم براي دادوستد تا شام و نيل حركت مي‌كرد و ثروت فراواني براي حضرت خديجه فراهم كرده بود. اخلاق و منش پيامبرما در همين كاروان بود كه براي حضرت‌خديجه(س) روشن شد و با وساطت يك فرستاده از طرف خود حضرت‌خديجه(س) اين ازدواج سر گرفت. نكته مهم اين انتخاب، ترجيح دادن ملاك اخلاق بر ثروت براي ازدواج بود. ايشان درعين كسب سرمايه، آن را فقط براي ثروت‌اندوزي نمي‌خواستند بلكه سرمايه خود را در كار خير صرف مي‌كردند. بعد از ازدواج نيز، حمايت‌هاي عاطفي، اعتقادي و اقتصادي ايشان از حضرت‌محمد(ص) زمينه موفقيت دين اسلام را چند برابر كرد. شناخت و آگاهي درست حضرت خديجه از اوضاع آن زمان و عكس‌العمل‌هاي بموقع و بجاي ايشان بود كه باعث شد رسول خدا(ص) در مورد ايشان بگويند: « خداوند هر روز به‌خاطر خانمي مثل تو به فرشتگان مباهات مي‌كند».

  • لذت حمايت از خانواده

همانطور كه تاريخ گواهي مي‌دهد، پيامبر(ص) از طرف كفار و منافقين به كرات مورد مزاحمت قرار مي‌گرفتند و قلب و روح مباركشان آزرده خاطر مي‌شد. در اين ميان حضرت‌خديجه(س) از همه توان و نيروي خود كمك مي‌گرفتند تا از پيامبر خدا و همسرش حمايت كنند. طبق گواهي تاريخ، ايشان گاهي با كمك اعتبار اجتماعي خود براي دفاع از صداقت و راستگويي پيامبر روشنگري و سخنراني مي‌كردند و گاهي با كمك اموال‌شان موانع را از جلوي راه پيامبر برمي‌داشتند تا مانع‌تراشي‌ها هدف همسرشان را زمينگير نكند. افرادي كه در زندگي‌شان براي خانواده ارج و قرب بيشتري قائل هستند و خانه و افراد آن، براي آنها اولويت دارد، احساسات محكم‌‌تر و قدرت بيشتري براي مواجهه با مشكلات دارند و زن‌ها در اين ميان از نقش ويژه‌تري براي حمايت از همسران و فرزندان خود برخوردارند.

  • ترازويي براي حمايت درست

حمايت از همه اعضاي خانواده به‌ويژه حمايت از همسر بايد بر مبناي صداقت و عشق و ايثار باشد. اگر دعواي سودطلبي و منفعت‌طلبي و مال من و مال تو بين همسران رخنه كند، بخشي از اثرگذاري حمايت همسران از يكديگر هم از بين مي‌رود. شايد سؤال كنيد كه چه وقت‌هايي وظيفه حمايت از همسرتان را داريد؟ اين جواب مهم، راز عشق و گذشت همسران و مادران همه شهدا در طول تاريخ است. هركاري كه فقط دل شوهر را به‌دست آورد اسم محبت به‌خودش مي‌گيرد اما هر كدام از تصميم‌‌هاي شما كه در آن به تقويت رابطه همسرتان با خدا فكر كنيد، نام مودت مي‌گيرد. همين ملاك (تقويت رابطه همسرتان با خدا) مي‌تواند تعيين‌كننده موقعيت‌هاي درست حمايتگري شما باشد. مثلا با پول نزول مي‌توانيد خانه‌اي را بخريد كه همسرتان هميشه آرزويش را داشته و به اين ترتيب ظاهرا از او حمايت كنيد اما اين يك محبت كوتاه‌مدت است و به رابطه همسرتان با خدا آسيب مي‌زند. راه درست حمايت، مودت است كه در اين موقعيت مي‌گويد خانه كوچك‌تر با پول حلال بخريم تا خدا خودش به مال ما بركت بيشتري بدهد و علاقه همسرم را هم بابت حمايت من از او بيشتر كند.

  • حامي دين‌ات هستي؟

بخش مهم هويت هر مسلمان به نوع حمايت او از دين خود يا بي‌تفاوت بودن او نسبت به اين مسئله است. برخي از افراد شايد برايشان مهم نباشد كه نعمت‌هاي زندگي‌شان مثل اعتباري كه دارند، خانه بزرگشان، پول، شغل و...هركدام وسيله آزمايشي براي حمايت از دين است. شايد اين جمله را از آنهايي كه نمي‌خواهند به ديگران كمك كنند زياد شنيده باشيد كه «خدا اگر مي‌خواست فلاني را فقير نمي‌كرد! همسايه‌مان را مريض نمي‌كرد و...» اين بي‌اعتنايي به نياز ديگران مي‌تواند به‌دليل ناآگاهي، تصورماندگار بودن خوشي خود يا بي‌اهميت دانستن حال ديگران باشد اما در سبك زندگي «ام‌المومنين؛ حضرت‌خديجه(س)» روش‌هاي ديگري هم براي دادن هويت ديني به افراد، ديده مي‌شود. آن هم حمايت از دين است. اطرافتان را خوب ببينيد. گره‌‌هاي زندگي اطرافيان و نيازهايشان يا مشكلات كشور را در ذهن‌تان فهرست كنيد. شما به خاطر رضاي خدا، كدام‌يك از اين گره‌ها را مي‌توانيد باز كنيد؟ خدا همه ما را براي نوعي از حمايتگري مجهز كرده است، هنر ما فقط ربط دادن استعدادمان به مشكلاتي است كه در اطرافمان مي‌بينيم. حامي بودن يك مسلمان براي كارهاي خير و بازگشايي گره مشكلات ديگران، نوعي شكرگزاري است. اگر در هويت يك مسلمان روحيه حمايت از دين جان بگيرد؛ به درجه‌اي مي‌رسد كه در روابط بين فردي خود هم موفق خواهد بود.

  • نيازها را بشناسيد

براي حمايت از ديگران، به‌دنبال افراد خاصي نباشيد. حمايتگري هنر همه است؛ حتي با دلداري دادن به يك نااميد، شادكردن يك كودك عزادار، نگهداري از بچه‌هاي يك خانم سرپرست خانوار و... مي‌توانيد نقش يك حامي را به خوبي بازي كنيد. شكل حامي بودن هر فرد در كارهاي خير بستگي به نياز محيط اطراف او و شرايط زمانه دارد. مثلا در دوره حضرت خديجه كه زندگي مالي مسلمانان خيلي سخت بود و آنهايي كه به پيامبر(ص) ايمان آورده بودند در تحريم و تنگدستي بودند، بخشي از حمايت ايشان از جامعه اسلامي آن روز، حمايت مالي بود. تاريخ روايت مي‌كند كه پول ايشان با كمك به نيازمندان، خريد برده‌هاي تحت شكنجه، كمك به مسلمانان در حال هجرت، پشتيباني از مسلمانان در محاصره و... در زمان خودش و به بهترين شكل ممكن در جهت نشر دين و رساندن صداي اسلام به مردم بسيار اثرگذار بوده است.

  • امروزه هم نيازهاي مهمي در جامعه وجود دارند كه براي گره‌گشايي به حمايت ما محتاج است. مثل اين چند نمونه:

حمايت مالي از دانش‌آموزان، دانشجويان و روحانيون نيازمند
ياددادن مهارت و هنرتان به جوانان براي توانا كردن آنان در كسب حلال و دور ماندن از آفت‌هاي بيكاري
خريد كالاهاي ايراني و حمايت از توليد داخلي براي كمك به چرخه توليد كشور اسلامي و بيكار نشدن كارگران زحمتكش
به اشتراك گذاشتن خانه‌اي كه داريد براي برگزاري مراسم ازدواج جوانان
تلاش براي وساطت ازدواج جوانان و تشكيل خانواده براي آنها
به دنيا آوردن و تربيت فرزندان كارآمد براي اسلام.

کد خبر 337126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha