دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم کمالی نژاد: برای ازدواج، تنها رسیدن به سن ازدواج و داشتن خواستگارانی که بتوان از میان آنها یکی را برای زندگی انتخاب کرد، کافی نیست.

در مسیر تکامل

 براي موفقيت در زندگي مشترك، داشتن يك همسر، خانه و ماشين اختصاصي كفايت نمي‌كند و همه‌ كمالات يك دختر تنها به‌صورت زيبا و تحصيلات نيست. اگر دختر دم‌بختي هستيد كه در سن انتخاب و ازدواج قرار داريد، بايد مهارت‌هاي متفاوتي براي هر دو مرحله قبل و پس از آن بياموزيد.

  • خودتان را بشناسيد

خودشناسي، مادر موفقيت‌هاست. هر موفقيتي كه بخواهيد، لازم است قبل از آن خودتان را خوب مطالعه و شناسايي كنيد. علايق، سلايق، انتظارات، تيپ‌شخصيتي، رفتارها، توانايي‌ها و. . . خود را خوب بشناسيد. تا خود را نشناسيد نمي‌توانيد در انتخاب، موفق عمل كنيد. براي خودشناسي، هم نياز به تفكر و تمركز و دقت داريد، هم نياز به مطالعه. وقتش رسيده كه كتابي را دست بگيريد و درباره مهارت‌هاي خودشناسي بيشتر بدانيد. اگر لازم است به مشاور و روانشناس مراجعه كنيد تا در اين مسير به شما كمك كند. جايگاه هر مسئله‌اي را در زندگي‌تان مشخص كنيد. مثلا بدانيد كه چقدر براي مسائل مالي اهميت قائليد، تا چه ميزان تحصيلات برايتان ارزش دارد، منظورتان از «مرد بايد اخلاق داشته باشد» چيست و در تعريف شما، اخلاق دقيقا شامل چه نكاتي مي‌شود و آيا خود شما اصلا آدم اخلاق‌مداري هستيد و... در اين مسير با خودتان صادق باشيد، هرگز براي به‌دست آوردن فردي كه گمان مي‌كنيد عاشقش هستيد يا براي خلاصي از زندگي مجردي، به‌خودتان دروغ نگوييد. درباره خودتان، با خودتان صادق باشيد.

  • مهارت ارتباط سالم

راه و رسم ارتباط سالم را بياموزيد. ارتباط مؤثر، نيازمند مهارت‌هايي است كه در موفقيت شما اثرگذار است، ازجمله مهارت‌هاي كلامي، دانستن زبان بدن، نحوه پوشش، مهارت خوب گوش كردن و. . . هيچ‌كدام از اينها را به‌دست غريزه و عرف و هرچه پيش‌ آيد خوش‌آيد، نسپاريد. اگر در جلسات خواستگاري‌تان ساكت و سربه‌زيريد و نمي‌دانيد بايد از كجا شروع كنيد و اصلا چه بگوييد يا آنقدر حرف مي‌زنيد كه طرف مقابل فرصت نفس كشيدن هم پيدا نمي‌كند، اين رفتارها نشانه‌ هيچ‌چيز، به جز نداشتن مهارت ارتباط مؤثر نيست. مهارت ارتباط مؤثر، دوري از افراط و تفريط‌هاي معمول و راه‌رفتن روي خط اعتدال با حفظ خصوصيات فردي است. براي اينكه مهارت‌هاي كلامي‌تان بهبود يابد، كتاب بخوانيد، رمان، داستان و شعر بخوانيد و گنجينه لغات‌تان را افزايش دهيد. خودتان را در موقعيت‌هاي متفاوت فرض كنيد و جملاتي براي پيش‌بردن بحث‌ درنظر بگيريد و توي ذهنتان تكرارش كنيد.

  • يك ليوان آب به من بده

آيا هنوز دختر يكي‌يك دانه‌ پدرتان هستيد كه دست به سياه و سفيد نمي‌زند؟ هنوز هم اگر برادرتان از راه برسد و از شما درخواست يك ليوان آب بكند، جوابش «خودت بردار مگه دست نداري» است؟ هنوز هم مادرتان لباس‌هايتان را مي‌شويد و تنها مسئوليتي كه در تمام طول عمرتان احساس كرده‌ايد رفت‌وآمد به مدرسه و دانشگاه است؟ اگر چنين است، بدانيد كه نياز به صرف وقت داريد كه مني از من‌هايتان كم كنيد. گذشت، صبر و درك مسئوليت در ازدواج به كارتان مي‌آيد. زندگي مشترك، براي اينكه دوام بياورد، نياز به كم‌كردن منيت‌ها دارد و نقش خانم‌خانه در اين زمينه حساس‌تر و پررنگ‌تر است زيرا كانون عاطفي خانواده براساس او استوار است.

  • مهارت حل اختلاف

بلديد وقتي مشكلي پيش مي‌آيد، به جاي عصبانيت و ناراحتي و غم و گريه، تمركز كنيد روي حل مسئله و اختلاف؟ يكي از مهم‌ترين مهارت‌هاي مورد نياز براي داشتن زندگي مشترك، مهارت حل اختلاف است؛ اينكه شما به خوبي مسئله پيش‌آمده را درك كنيد، تجزيه و تحليل كرده و توانايي اين را داشته باشيد كه خودتان را به‌جاي طرف مقابل گذاشته و راه‌حل‌هاي متفاوت براي رسيدن به نقطه آرامش و تفاهم را بررسي كنيد. اختلاف سليقه، عقيده و مشكلات غيرقابل پيش‌بيني هم جزئي از زندگي مشترك هستند كه بايد به آنها فكر كرد و جدي‌شان گرفت. به زندگي‌هاي مشتركي كه در اطرافتان جاري است خوب دقت كنيد البته منظورمان كنجكاوي در زندگي شخصي ديگران نيست بلكه دقت در رفتارها و مشكلاتي است كه شما هم در جريانشان قرار مي‌گيريد. خودتان را به جاي آنها بگذاريد و ببينيد اگر شما بوديد چه رفتاري را پيش مي‌گرفتيد. آيا قدرت درك و صبر و حل اختلافات را داريد؟ يا نخستين گزينه‌اي كه به ذهنتان مي‌رسد گريه و زاري و قهر و دعواست.

  • خانه‌داري

خانه‌داري را دست‌كم نگيريد. در كنار تمام مهارت‌هاي رفتاري و فكري، نياز است كه خانه‌داري را هم ياد بگيريد. اين مهم آنقدر ريزه‌كاري‌هاي متفاوت دارد كه شما اگر دقت نكرده باشيد و خودخواسته به فراگيري آن همت نگماشته باشيد، فايده‌اي ندارد. نگاه كردن به‌تنهايي هم به كارتان نمي‌آيد. دست به‌كار شويد و چندباري غذا را بسوزانيد، شفته كنيد تا فوت و فن‌هاي لازم دست‌تان بيايد. آشپزي كردن، مهمان‌داري، مراقبت و نگهداري از وسايل خانه و تميز و مرتب نگهداشتن آنها و. . . كارهايي ‌است كه ممكن است زياد جدي گرفته نشود اما كيفيت زندگي مشترك در دستانش است.

  • تفاوت‌ها را بدانيد

آدم‌ها در عين اشتراكات‌شان، تفاوت‌هايي هم با هم دارند. اين تفاوت‌ها در جنس‌ زن و مرد بيشتر خودنمايي مي‌كند. لازم است اين تفاوت‌ها را بدانيد و دركشان كنيد. كمي مهارت‌هاي روانشناسي بياموزيد. بهترين راه‌حل مطالعه كردن است. به كتاب‌هايي كه تفاوت‌هاي زنان و مردان را مي‌گويند مراجعه كنيد. در عين حال مراقب باشيد كه در دام كتاب‌هاي زرد شبه‌روانشناسي و كانال‌هاي تلگرامي مدعي روانشناسي نيفتيد. دقيق و اصولي كارتان را شروع كنيد و از آدم‌هايي كه متخصص هستند كمك بگيريد.

  • منتظر نمانيد

در اينجا لازم است يادآوري كنيم كه وقتي مي‌گوييم هر دختر بالغي بايد به مهارت‌هايي براي ازدواج دست پيدا كند اصلا به اين معني نيست كه دخترخانم‌ها بايد صبر كنند تا يكي‌يكي اين مهارت‌ها را به‌دست آورند و از رسيدن به آنها مطمئن شوند بعد تصميم به ازدواج بگيرند بلكه اتفاقا اين مهارت‌ها سرفصلي براي رشد و پيشرفت روحيه و اخلاق شماست كه كسب آن، نه محدود به زمان است و نه شرايط ويژه‌اي مي‌خواهد. بنابراين حواس‌تان باشد كه ازدواج‌كردن را به اين بهانه به تعويق نيندازيد؛ به بيان ديگر رشد و تكامل شما مي‌تواند همزمان با ازدواج كردن و در جريان زندگي مشترك، شكل بگيرد كه روشي درست و منطقي است.

  • پذيرش خانواده دوم

اگر مي‌خواهيد يك زندگي آرام و پر از صميميت را بعد از ازدواج تجربه كنيد، بايد بتوانيد از دوران مجردي قدرت تحمل خودتان را بالا ببريد. خانواده همسر شما به منزله خانواده خودتان هستند و شما بايد راه‌هاي ارتباط مثبت با آنها را ياد بگيريد تا كمترين سطح اصطكاك را در زندگي تجربه كنيد.

کد خبر 334014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha