دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: رمضان‌ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوی خداوند است. همه ما این بشارت را شنیده‌ایم و می‌دانیم که این‌ماه یک فرصت طلایی در زندگی امروز ماست که باید بیشترین سود را در این فرصت نصیب خودمان کنیم.

توبه

 پيشوايان معصوم(ع) فرموده‌اند: گناهان در اين‌ماه بخشوده مي‌شود و اين مژده‌اي بزرگ است براي همه ما كه از كارنامه اعمال خودمان خبر داريم و به‌دنبال بهانه‌اي براي توبه و بازگشت به سوي خدا هستيم. بدون ترديد گناهكار پشيماني كه در اين‌ماه مبارك رمضان براي خداوند روزه بدارد و از گذشته خويش توبه كند و آمرزش بخواهد مورد بخشش و عفو خداوند قرار خواهد گرفت. ما معمولا مي‌دانيم چگونه بايد توبه كنيم براي همين شب‌هاي قدر را احيا مي‌گيريم و تا صبح مناجات مي‌كنيم و قرآن به سر مي‌گيريم و اشك مي‌ريزيم. اما بيشتر ما نمي‌دانيم چگونه مي‌توانيم بعد از توبه كردن، از گناه دوري كنيم و به آن حال قبل از توبه برنگرديم. راهكارهاي پيشنهادي ما را بخوانيد و درباره آنها فكر كنيد.

  • پشيمان شو ولي نااميد نشو!

يادآوري گناهان، مقدمه‌اي است براي توبه، پس در اين شب و روزهاي پرخير و بركت، گناهان خودمان را به ياد بياوريم و با پشيماني و ندامت به استقبال يك توبه واقعي برويم. اگر در طول زندگي‌مان اشتباهاتي داشته‌ايم، الان بهترين فرصت است كه از گناه خودمان از ته دل پشيمان شويم و اين حالت را در رفتار و عمل خودمان هم نشان بدهيم؛ مثلا اگر تا به امروز به گناهي همچون دروغ‌گويي مبتلا هستيم الان با ترك آن و دوري از فضايي كه ما را به دروغ گفتن ترغيب مي‌كند، شرايط پشيماني از گناه را در خودمان تقويت كنيم. خداوند متعال در سوره اسراء‌ آيه ۲۵ مي‌فرمايد خدا هر كه را كه تضرع و توبه كند خواهد بخشيد. هرچند كه پشيماني از گناه در معارف ديني توصيه شده اما از طرف ديگر يأس از رحمت خدا مذموم شمرده شده است. همانطور كه شخصي از امام علي(ع) پرسيد: بزرگ‌ترين گناه كبيره كدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مايوس و نااميد شدن از رحمت الهي. پس اگر مي‌خواهيد يك توبه حقيقي داشته باشيد از گناه خودتان پشيمان شويد اما از رحمت واسعه الهي نااميد نشويد.

  • اسباب گناه را جمع كنيد!

خيلي وقت‌ها ما به‌خاطر شرايط و موقعيت‌هاي مختلف مبتلا به گناه مي‌شويم؛ در اين‌ماه نوراني و ‌ماه توبه، با عزم جدي بر ترك گناه، اسباب گناه را از خودمان دور كنيم. امروزه همه ما از فضاهاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنيم. چنين فضاهايي بستري است براي انجام برخي از گناهان، همچون ارتباط با نامحرم، ديدن برخي تصاويرغيراخلاقي و...؛ نخستين گام در ترك عملي گناه دوري جستن از اسباب گناه است. بنابراين اگر در يك گروه يا شبكه اجتماعي يا كانالي عضو هستيد كه مقدمات گناه را براي شما فراهم مي‌كند حتما همين الان از آن محيط فاصله بگيريد و آن را از زندگي مجازي خود حذف كنيد. شما نمي‌توانيد از خودتان انتظار داشته باشيد در يك كانال غيراخلاقي مجازي عضو باشيد و در عين حال بتوانيد بر وسوسه‌هاي گناه غلبه كنيد.

  • جبران كنيد!

مولاي متقيان مي‌فرمايند: «شخص توبه‌كننده آنچه از حرام بر بدنش افزوده شده است را بايد با توبه و گريه بر گناه خود بكاهد». اگر مي‌خواهيم توبه واقعي داشته باشيم بايد درصدد باشيم تا آنچه را كه در اثر انجام گناه از بين برده‌‌ايم جبران كنيم؛ مثلا اگر پولي را به ناحق كسب كرده‌ايم، بايد آن را به صاحب حق برگردانيم. جبران گناه تنها در امور مالي نيست. گاهي اوقات ما حقوق ديگران را نقض كرده‌ايم يا گناهاني انجام داده‌ايم كه صاحب آن حق، خداوند متعال است؛ همانند نگاه به نامحرم و سبك شمردن نماز و... . براي جبران اين گناهان بايد خودمان را مجهز كنيم به سلاح دعا و مناجات و از شب‌هايي كه در‌ماه مبارك رمضان به‌عنوان ليالي قدر پيش‌رو داريم كمك بگيريم. بايد گناهان‌مان را جبران كنيم؛ مثلا درباره نماز خواندن بايد تصميم قطعي بگيريم كه به نمازهايمان بيشتراهميت بدهيم و در اين راه از خداوند هم كمك بگيريم. يعني بعد از خواندن هر نمازي دعا كنيم كه خداوند توفيق وعده بعدي نماز را نصيب ما كند. البته هميشه بدانيم كه جبران واقعي گناهان وقتي است كه ديگر به تكرار گناه خودمان نپردازيم و از گناه خودمان متنفر باشيم.

  • نيكوكار شويد!

خداوند متعال در سوره فرقان آيه۷۰ مي‌فرمايد: «و آن كساني كه از گناهان توبه كنند و با ايمان به خدا عمل صالح به جاي آورند، پس خداوند گناهان آنها را مي‌آمرزد و گناهانشان را به نيكي‌ها تبديل مي‌كند؛ زيرا كه خداوند در حق بندگانش بسيار آمرزنده و مهربان است». براي اينكه بتوانيم در مسير توبه و بازگشت خود ثابت قدم باشيم و در اين مسير باقي بمانيم بايد مراقب خودمان باشيم و از هر فرصتي كمك بگيريم. علي‌الخصوص در اين‌ماه كه فرصت براي انجام كارهاي خير و نيك بسيار زياد است. انجام كارهاي كوچكي مثل برگزاري افطاري‌هاي ساده، كمك به يك خيريه يا كودكان بي‌سرپرست، اهداي خون و رسيدگي به نيازمندان و مهرباني با پدر و مادر و... را در اين شب‌هاي عزيز‌ماه رمضان مي‌توانيم به‌عنوان يكي از كارهايي درنظر بگيريم كه به تداوم توبه واقعي ما از گناهان‌مان كمك مي‌كند.

کد خبر 336859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha