مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

هیات دولت در آخرین جلسه خود برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دولت برای حل‌ معضل آلودگی کلانشهرها را تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

مترو

در راستاي اجراي يكساله احكام بسته مالي برنامه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها، دولت بانك مركزي را موظف به تأمين مبلغ 2200ميليارد تومان تسهيلات با نرخ 20درصد از طريق بانك‌هاي عامل(ملي، ملت، تجارت، صادرات و توسعه تعاون) براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي بار و مسافر كلانشهرها كرد. هيات دولت همچنين مصوباتي را درخصوص نوسازي و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده به تصويب رساند.

در اين برنامه، با اشاره به ضرورت مقابله با انتشار آلاينده‌هاي ناشي از منابع متحرك در كلانشهرها با اتكا به نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي، آمده است كه نخستين دستاورد اين برنامه‌ريزي در طول يك سال، كاهش 15.1درصدي آلاينده‌هاي گازي و 17.1درصدي ذرات معلق در پايتخت خواهد بود و از ديگر مزاياي آن كاهش مصرف سوخت در كشور است.

  • تضاد مصوبه با پرداخت 3درصدي

خبر مصوبه اخير دولت در شرايطي اعلام شده كه دولت سال گذشته تنها كمتر از 3درصد سهم خود در حمل‌ونقل عمومي پايتخت را پرداخته است. سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره به همشهري گفت: دولت از سهم مصوب خود در سال 94، از مجموع اعتبارات عمراني مترو كمي بيش از 2درصد، از مجموع يارانه بليت مترو و اتوبوس كمتر از 4درصد و از محل جرايم رانندگي نيز كمي بيش از 6درصد را پرداخت كرده است. بنابراين در مجموع دولت كمتر از 3درصد از سهم مصوب خويش از اعتبارات حمل‌ونقل در بودجه سال 94كل كشور را پرداخته است. وي با اعلام اينكه مهم‌ترين شاخص در كاهش و كنترل ترافيك، توسعه حمل‌ونقل عمومي و افزايش سهم وسايل نقليه عمومي در جابه‌جايي شهروندان است، گفت: امروز نگاه مديريت شهري تهران همچون شهرهاي پيشرفته جهان، معطوف به توسعه حمل‌ونقل عمومي با محوريت مترو است.

  • تسهيلات به نفع بانك‌ها

‌مصوبه دولت براي پرداخت تسهيلات 2200 ميليارد توماني با نرخ سود 20 درصد به كلانشهرها‌ درحالي است كه با محاسبه اين نرخ سود و درصورت بازپرداخت 48ماهه، هزار ميليارد تومان سود بايد از سوي شهرداري ها به نظام بانكي كشور بازپس داده شود.‌پيش از اين دولت براي فروش خودروهاي انباري خودروسازان به مردم وام با نرخ سود 16 درصدي در نظر گرفته بود. براساس قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي مصوب 7شهريور 1385دولت بايد 50درصد هزينه مطالعات و سرمايه‌گذاري‌هاي ايجاد سامانه‌هاي حمل ونقل ريلي درون شهري را بپردازد. در عين حال دولت تاكنون از پرداخت اين سهم سر باز زده و مصوبه فوق‌الذكر نشان مي‌دهد دولت بيشتر نگاه درآمدزايي به پديده كمك به حمل‌ونقل عمومي دارد.

  • توسعه خيره‌كننده متروي تهران در يك دهه

در دهه اخير، طول خطوط مترو با نزديك به 2.5برابر افزايش از 79كيلومتر به 188كيلومتر رسيده است. همچنين تعداد ايستگاه‌هاي مترو در دهه گذشته از 37 ايستگاه به 102ايستگاه رسيده و نزديك به 3برابر افزايش داشته است.البته تهران به خطوط متروي بيشتري نياز دارد و به اين منظور، علاوه بر خطوط در دست ساخت 6و 7مترو، خط متروي فرودگاه حضرت امام (ره) نيز تا پايان سال‌جاري آماده مي‌شود.

از سويي اجراي خطوط 9و 10مترو در بازنگري طرح جامع حمل‌ونقل و ترافيك پايتخت پيش‌بيني شده است. علاوه بر تمامي اين اقدامات، افزايش يك هزار دستگاه واگن جديد مترو به واگن‌هاي موجود به‌منظور كاهش سرفاصله ورود قطار به ايستگاه‌ها و افزايش ظرفيت ناوگان حمل‌ونقل ريلي نيز در دستور كار است. به گفته تشكري هاشمي، معاون شهردار تهران دولت چه كمك بكند و چه كمك نكند، شهرداري تهران عزم خود را جزم كرده تا در جهت پاسخگويي به مطالبه حق شهروندان تهران درخصوص توسعه مترو تمام تلاش خويش را به‌كار گيرد.

کد خبر 336580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha