با افتتاح ایستگاه خواجه‌عبدالله‌انصاری از ادامه خط۳ متروی تهران یکصدودومین ایستگاه متروی پایتخت در دسترسی شهروندان قرار گرفت. این ایستگاه ظرفیت جابه‌جایی ۳۰هزار مسافر را در روز دارد.

افتتاح مترو قالیباف

همچنين در مراسم افتتاح ايستگاه خواجه عبدالله‌انصاري از شكسته شدن ركورد ساخت تونل در كشور سخن گفته شد. براين‌اساس، سرعت ساخت تونل مترو در خط 6مترو در هفته‌اي كه گذشت با تلاش مضاعف صورت‌گرفته به 880متر حفاري و 680متر لاينينگ و بتن‌ريزي كامل رسيد. اين ميزان عملكرد از سوي محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، استثنايي اعلام شد، آن هم در شرايط تحريم اقتصادي كه تهيه امكانات وتجهيزات و تأمين هزينه‌هاي مالي مترو بدون پشتيباني دولت به سختي درحال انجام است. وي از تلاش همكاران خود در مترو به‌عنوان مجاهدت خاموش ياد كرد كه پرمشقت‌ترين كارها را دور از چشم مردم در زيرزمين انجام مي‌دهند.

قاليباف گفت: برخلاف آنچه بعضي از رسانه‌ها منعكس مي‌كنند و در برخي تحليل‌ها و يادداشت‌ها مشاهده مي‌شود اولويت‌هاي هميشگي ما در طول اين يك دهه گذشته، توسعه حمل‌ونقل عمومي بوده است و هيچگاه از اين اولويت دست نكشيده‌ايم تاجايي كه 38درصد بودجه شهرداري به‌صورت مستقيم و 60درصد به‌صورت غيرمستقيم متوجه حمل ونقل عمومي بوده است.

  • 39 كيلومتر تونل در 20 سال 160 كيلومتر در 10 سال

به گفته شهردار تهران، ساخت تونل‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها همگي به‌طور غيرمستقيم به حوزه حمل‌ونقل عمومي مرتبط است. از سوي ديگر فقط در بخش مترو 200كيلومتر تونل ساخته شده است. قاليباف يادآور شد: در سال 84 كه توفيق خدمت در شهرداري را پيدا كردم نتيجه 20سال‌و‌اندي تلاش مديران شهري ساخت 39كيلومتر تونل شهري بود ولي ما در اين 10سال، 160كيلومتر تونل مترو را به بهره‌برداري رسانديم.

البته 300كيلومتر نيز دردست ساخت داريم بنابراين اولويت نخست ما در شهرداري تهران توسعه حمل‌ونقل عمومي با محوريت مترو بوده است. وي همچنين براثبات اهميت و اولويت توسعه حمل ونقل عمومي براي شهرداري تهران از تلاش 15ساله برخي شهرها نظير تبريز، مشهد و شيراز براي ساخت مترو مثال زد كه ثمره آن كمتر از 10كيلومتر مترو است. قاليباف تأكيد كرد براساس قولي كه به مردم داده تا نيمه سال آينده 100كيلومتر متروي ديگر در تهران ساخته مي‌شود.

وي تاكيد كرد: با اين اقدام طول شبكه متروي تهران به 300كيلومتر افزايش خواهد يافت و 7خط متروي تهران به انتها خواهد رسيد و سياست مدنظر ما كه عدالت توزيعي در حمل‌ونقل عمومي از جنوب به شمال و كاهش آلودگي هوا به‌عنوان بزرگ‌ترين چالش شهر تهران است محقق خواهد شد.

به گفته شهردار تهران هر مسافر كه از مترو استفاده مي‌كند 13سنت صرفه‌جويي در اقتصاد ملي و مصرف سوخت به‌دنبال دارد، ضمن اينكه براساس بند «ق» مصوبه مجلس مي‌شود برتعداد واگن‌هاي مترو اضافه كرد تا ظرفيت جابه‌جايي مترو از 5/3ميليون نفر به 10ميليون نفر در روز افزايش يابد و سرفاصله قطارها به 2دقيقه برسد.شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به درخواست ساكنين اطراف ايستگاه متروي خواجه‌عبدالله مبني بر جابه‌جايي ايستگاه مياني زباله اشاره كرد و گفت:

به اين مشكل توجه داريم و جابه‌جايي ايستگاه‌هاي مياني تخليه زباله از نزديكي محل زندگي مردم از اهداف جدي ماست اما از من درباره زمان اجراي اين طرح سؤال نكنيد ولي بدانيد كه همه تلاش خود را خواهيم كرد. وي درعين حال گفت كه شهرداري چاره‌اي ندارد چون بايد روزانه 8هزارتن زباله، آن هم نه دريك نوبت بلكه چندنوبت جمع‌آوري كند‌.

  • شوراي شهر و شهرداري جاي كار سياسي نيست

شهردار تهران ديروز در حاشيه مراسم افتتاحيه ايستگاه متروي خواجه عبدالله نيز به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. قاليباف درباره فعاليت‌هاي سياسي برخي مديران شهرداري گفت: برخي تلاش مي‌كنند خدمات مديريت شهري را با اتهام سياسي مخدوش كنند، لذا اينكه اين حرف زده مي‌شود و در جايي مي‌گويند اين كار، فعاليت سياسي است‌ اين حرف‌ها خودش سياسي است اما من چه در شهرداري تهران و چه در دوران دفاع‌مقدس، بسيج و نيروي انتظامي هيچگاه نه به كار، سياسي نگاه كردم و نه كار خود را با نگاه سياسي انجام دادم.

تأكيد قاليباف اين بود كه قصدش مثل دوران دفاع‌مقدس خدمت و همكاري است و همانطور كه بارها گفته است نه شوراي شهر و شهرداري جاي كار سياسي است و نه مردم مي‌پذيرند كه شورا و شهرداري سياسي باشند چرا كه اينجا محل كار و خدمت است. وي درباره ميزان وصول اعتبارات دولتي براي توسعه مترو گفت: طبق روال اين سال‌ها كمك لازم صورت نمي‌گيرد و شهرداري در اين عرصه تنهاست با اين همه ما مصمم هستيم به تمامي تعهدات خود عمل كرده و ساخت مترو را با همه سختي‌ها در اولويت قرار دهيم البته دوستان در دولت قول داده‌اند كه حدود 1200واگن خريداري شود تا مردم در ايستگاه‌ها خيلي منتظر قطار نمانند.

يكي از سؤالات مربوط به نتيجه استعفاي شهردارمنطقه 2بود كه قاليباف در پاسخ گفت: ايشان استعفاي خود را به من داده و سازمان بازرسي شهرداري تهران نيز در اين زمينه بررسي‌هايي انجام داده است. درهرحال پرونده درحال طي كردن روند قضايي است و منتظر حكم دادگاه هستيم. وي درباره نتايج طرح آسمان آبي و زمين پاك، تأكيد كرد كه اجراي موفقيت‌آميز اين طرح در گرو مشاركت همه سازمان‌ها و مردم است البته قبول دارم كه چون جنس اين كار فرهنگي است و نياز به فرهنگسازي است طرح به كندي پيش مي‌رود اما اگر به دوربين‌هاي ترافيكي در سال قبل و امسال نگاه كنيد، كاملا مي‌بينيد مردم نسبت به گذشته خط سفيد را بهتر رعايت مي‌كنند، به‌نحوي كه تصادفات و مرگ‌و مير كاهش پيدا كرده است و كنترل سرعت بهتر اتفاق افتاده است.

شهردار تهران در مورد طرح زمين پاك نيز گفت:‌ تا پيش از اين ميزان تفكيك زباله از مبدا 4درصد بود و امروز به 19.5درصد رسيده كه 15درصد افزايش نشان مي‌دهد البته توقع ما آن است كه اين عدد را به 30درصد برسانيم. آخرين سؤال مطرح شده از قاليباف درمورد تملك باغات شهر تهران بود كه دراين باره شهردار تهران گفت: ما نمي‌توانيم تمامي باغات تهران را خريداري كنيم و حتي اگر 100درصد پول شهرداري را هم بگذاريم، باز هم‌چنين تواني وجود ندارد به همين دليل خريد باغات به‌ترتيب اولويت صورت مي‌گيرد.

  • هر‌ماه يك ايستگاه مترو افتتاح مي‌كنيم

به گزارش همشهري، ديروز هابيل درويش مديرعامل شركت مترو‌ در مراسم افتتاح ايستگاه خواجه عبدالله انصاري با اشاره به اينكه سال گذشته با وجود همه مشكلات اقتصادي كه گريبان كشور را گرفته بود اما براي مترو سال خوبي بود، گفت: پارسال موفق شديم خط 3مترو به طول 37كيلومتر را به بهره‌برداري برسانيم و در كنار آن خط ويژه مهرآباد و 6كيلومتر خط مترو حرم حضرت امام (ره) به فرودگاه امام نيز تمام شد.

يكي از تأكيدات ديروز مديرعامل مترو اين بود كه طبق وعده‌اي كه به مردم داده شده هر ماه يك ايستگاه مترو به بهره‌برداري خواهد رسيد. وي به‌طور خلاصه به تاريخچه ساخت متروي تهران از بعد انقلاب تا‌كنون اشاره كرد و گفت: تا قبل از سال 84 طول شبكه مترو تنها 79كيلومتر بود كه 47كيلومتر آن مربوط به كرج و از روي زمين بود و تنها 30كيلومتر تونل احداث شده بود، 37ايستگاه و 320واگن‌ و حدود 600هزار نفر جابه‌جايي داشتيم اما امروز تعداد ايستگاه‌ها به 102عدد و ‌ روزانه 3.5ميليون مسافر جابه‌جا مي‌شود.‌

کد خبر 336192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha