مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰
۰ نفر

سید محمد فخار: خطوط جدید متروی تهران ظرفیت‌های نهفته حمل ونقل ریلی زیرزمینی را زنده کرده‌اند.

 در هر ساعت ۱۸ هزار مسافر در ایستگاه شهر آفتاب تردد کردند.

تا چند سال پيش هرگاه خط مترويي در پايتخت افتتاح مي‌شد، تا ماه‌ها استقبال چشمگيري از اين سامانه حمل ونقلي صورت نمي‌گرفت اما از سال 94و در پي بهره‌برداري از بخش شمالي خط 3، ظرفيت نهفته متروي تهران آشكار شد.در هفته‌هاي نخست آغاز به‌كار خط3، انبوهي از شهروندان خودروسوار به مشتريان دائمي اين خط تبديل شدند و هر روز بر تعداد آنان افزوده شد.

افتتاح نمايشگاه شهر آفتاب نيز بهانه‌اي شد تا 2.16ميليون نفر طي 10روز با مترو به اين محل بروند و ركوردي جديد برجا بگذارند. سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره مي‌گويد: استقبال از نمايشگاه كتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد فوق تصور بود و بخش اعظم جمعيت ميليوني كه از نمايشگاه بازديد كردند، با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو و اتوبوس خود را به شهر آفتاب رساندند.

وي با اعلام اينكه مترو به‌عنوان وسيله‌اي ارزان، ايمن و سريع، بهترين وسيله براي بازديد از نمايشگاه بود و بيشترين استقبال نيز از آن صورت پذيرفت، تأكيد كرد: بخش قابل توجهي از مسافران مترو از طريق خط يك به‌صورت مستقيم در ايستگاه شهر آفتاب پياده شدند و بخش ديگري از مسافران نيز با استفاده از خط 3در ايستگاه نعمت آباد پياده شده و با استفاده از اتوبوس‌هاي مستقر در اين محل به شهر آفتاب منتقل شدند.

  • فرصتي به نام كاهش سرفاصله

يكي از زمينه‌هاي افزايش استقبال از مترو در هر خطي، كاهش سرفاصله‌هاست كه در شهر آفتاب نيز اين كاهش زماني باعث شد جمعيت معتنابهي با آن تردد كنند. ميانگين سرفاصله حركت قطارهاي مترو در ايستگاه شهر آفتاب، 10تا 15دقيقه بود كه با تقويت ناوگان، اين سرفاصله در روزهاي پنجشنبه و جمعه به 6.5دقيقه كاهش يافت. به اين ترتيب در هر 6.5دقيقه، بيش از 2هزار مسافر در شهر آفتاب پياده شدند و به‌عبارتي در هر ساعت، 9قطار بيش از 18هزار مسافر را به شهر آفتاب منتقل كرد.

از سويي ساعت كار 12ساعته اين خط از متروي تهران موجب شد در 10روز رقم استقبال به بيش از 2ميليون سفر برسد. تشكري هاشمي با بيان اينكه ‌استقبال گسترده شهروندان دور از تصور مسئولان و تمامي دستگاه‌هاي دست‌اندر‌كار برگزاري نمايشگاه بود، تصريح كرد: با وجود اين، ناوگان حمل‌ونقل عمومي در زمينه نقل و انتقال شهروندان به شهر آفتاب به خوبي عمل كرد و خدمات اين حوزه از شرايط ايده‌آلي برخوردار بود.

  • ظرفيت 4ميليوني يك خط تكميلي

يكي از خطوط جديد مترو كه در واپسين روزهاي سال 94افتتاح شد، خط تكميلي فرودگاه مهرآباد بود كه از منتهي‌اليه غربي خط 4منشعب مي‌شود و با 4ايستگاه به طول 2كيلومتر، شهروندان را به فرودگاه مي‌رساند. اين خط نخستين اتصال دوپايانه هوايي و ريلي تهران است كه هر روز از ساعت 5:30دقيقه تا 22:30فعاليت مي‌كند و سرفاصله آن 15دقيقه‌ است.

آنگونه كه آمار و ارقام اعلامي شركت بهره‌برداري متروي تهران نشان مي‌دهد، هر روز 70هزار نفر با اين خط تردد مي‌كنند تا بخش قابل توجهي از رفت‌وآمد‌هاي روزانه به فرودگاه مهرآباد را كه عموماً با استفاده از وسايل نقليه شخصي صورت مي‌گرفت، تحت پوشش قرار دهد. بدين‌ترتيب در 58روز اخير كه از افتتاح اين خط مي‌گذرد، ظرفيت جابه‌جايي آن به بيش از 4ميليون سفر رسيده است.

  • خط شلوغ از شرق تا غرب شهر

سومين ضلع توسعه مترو در ماه‌هاي اخير، تكميل خط 3بوده كه شمال شرقي تهران را به جنوب غربي شهر مي‌رساند. اين خط كه حدود يك‌سال از افتتاحش مي‌گذرد، هر روز از ساعت 5:30صبح تا 8:30شب با سرفاصله 15تا 20دقيقه‌اي مسافران را جابه‌جا مي‌كند و با تكميل سرفاصله حركت قطارها وكاهش آن به 4دقيقه، هر روز ظرفيت جابه‌جايي يك ميليون نفر را دارد. بدين‌ترتيب هر روز يك چهارم ترددهاي كل شبكه مترو را مي‌توان با اين خط سامان داد. در چنين شرايطي در بيشتر ساعات روز شهروندان از توقف 15دقيقه‌اي در ايستگاه‌ها ناراضي هستند و به انتظار آن نشسته‌اند تا مسئولان سرفاصله حركت قطارها را كم و كمتر كنند.

کد خبر 333716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha