همشهری‌آنلاین: آلبوم «آینه‌ خیال»، همنوازی و بداهه‌نوازی پیانوی فخری ملک‌پور از شاگردان مرتضی‌خان محجوبی و به همراه تار مهیار مشفق در دستگاه‌های ماهور، همایون و سه‌گاه، از سوی مؤسسه‌ی آوای هنر و اندیشه منتشر شد.

به گزارش  همشهری‌آنلاین، اجراهای این آلبوم در سال‌های ١٣٨٢ تا ١٣٨۵ با نوازندگی پیانوی خانم فخری ملک‌پور، شاگرد استاد فقید مرتضی محجوبی و تار مهیار مشفق و همراهی تمبک شادروان بهزاد رضوی‌نیا، و سعید جلالیان صورت گرفته است.

در بروشور آلبوم آمده است:«هنر بداهه‌نوازی یکی از سنت‌های موسیقی اصیل ایرانی بوده است که توسط استادان مختلف در طول تاریخ موسیقی ایرانی گسترش داده شده است.

ردیف موسیقی دستگاهی دارای تعداد فراوانی جملات و عبارات موسیقایی شامل انواع مُـدها، ریتم‌ها، ملودی‌ها و تحریرهای مختلف است. آموختن این ردیف و اشراف بر کلیه‌ی این زوایا سال‌ها به طول می‌انجامد و بداهه‌نوازی در همه‌ی اشکال متفاوت آن پس از آموختن این دوره‌ی طولانی معنا پیدا می‌کند.

بداهه‌نوازی یا بداهه‌خوانی خلق یک اثر موسیقی در لحظه با استفاده از آموخته‌ها و دانسته‌های گذشته‌ی هنرمند است و در واقع انتخاب جملات و عبارات موسیقی و در کنار هم قراردادن و اجرای آن‌ها به گونه‌ای که قبلاً سابقه نداشته، و یا آفرینش جملات و عبارات جدید موسیقی با استفاده از الگوهای ذهنی هنرمند را شامل می‌شود.

هرچه دسترسی و آگاهی هنرمند به منابع موسیقی ایرانی شامل ردیف و قطعات ضربی استادان پیشین و حتی موسیقی نواحی و مذهبی و... بیشتر باشد، هنر بداهه‌نوازی او غنی‌تر و شنیدنی‌تر خواهد بود. البته داشتن ذوق سلیم و خلاقیت لازمه و شرط اصلی این هنر است.

کد خبر 336482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha