پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان: یک مقدمه کوتاه» تالیف محمدرضا آزاده‌فر از سوی نشر مرکز به بازار کتاب عرضه شد.

موسیقی در فلسفه و عرفان

 محمدرضا آزاده‌فر، موزیسین و دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ضمن اعلام  خبر انتشار این کتاب به همشهری‌آنلاین گفت: مدت مدیدی بود که از کم دانشی دانشجویان و جوانان اهل موسیقی از آراء فلاسفه و عرفا رنج می‌بردم و هر زمانی هم که با آنها گفتگو می‌کردم اذعان می‌کردند که آشنایی با این موضوع برایشان سخت است و اندک اندک به صرافت افتادم که آراء فلاسفه و عرفا در این زمینه را دسته‌ بندی کرده و در کتاب کم حجم انتشار دهم که این فرصت در سال گذشته فراهم شد و خوشبختانه نشر مرکز که از جمله ناشران معتبر در زمینه متون فلسفی و عرفانی است چاپ این اثر را تقبل کرد که اکنون به بازار کتاب عرضه شده است.

به گفته آزاده‌فر :در این پژوهش ابتدا سه نگاهِ کلامی، فلسفی و عرفانی به موسیقی مورد مطالعه می‌شود. دیدگاه‌های کلامی مرتبط با موسیقی، در سه حوزه​‌ فکری معتزله، اشاعره و شیعه بررسی می‌شوند و در بخش مربوط به دیدگاه‌های حکمی و فلسفی نیز سه حوزه​ مشاء، اشراق و حکمت متعالیه مورد کاوش قرار می‌گیرد و در پایان دیدگاه‌های عرفانی معرفی می‌شوند.

وی این دیدگاه‌ها را شامل عرفان نخستین، عرفان نظری، مولویه، و سایر عرفا و متصوفه دانست و  درباره بخش دوم کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان؛ یک مقدمه کوتاه» گفت: در بخش دوم این کتاب میزان باورپذیری آراء متکلمان، فلاسفه و عرفا در زمینه موسیقی، برای جوانان امروزی اهل موسیقی در ایران بررسی می‌شود. این بخش حاصل یک سلسله تحقیقات میدانی است.

آزاده فر درباره بخش پایانی این کتاب گفت:در بخش پایانی چالش تفاوت نگاه جوان امروز ایرانی با دیدگاه‌های وارد شده از غرب مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین پیش از این از آزاده‌فر کتاب اطلاعات عمومی موسیقی منتشر شده بود.

کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان: یک مقدمه کوتاه». کتاب 114 صفحه است و با قیمت 11500 منتشر شده است.

کد خبر 340420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha