مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: می‌دانستید که ستاره‌ها هم آواز می‌خوانند؟ که البته در حالت عادی امکان شنیدن آن وجود ندارد و برای گوش سپردن به این آوا به مداخله تجهیزات علمی نیاز است.

مسیه

براساس گزارش CNet، از آنجايي كه صدا نمي‌تواند بدون از دست دادن خصوصياتش در فضاي خلأ سفر كند، امكان شنيدن صداي ستاره‌ها به صورت مستقيم وجود ندارد. با اين‌همه ديگر اطلاعات از قبيل امواج راديويي و آشفتگي‌هاي الكترومغناطيسي را مي‌توان از فضا ضبط كرده و آنها را به صدا تبديل كرد كه نتيجه آن ايجاد آواهايي بسيار عجيب و فرازميني است.

اين همان‌كاري است كه دانشمندان دانشگاه بيرمنگام براي بازسازي موسيقي برخي از قديمي‌ترين ستاره‌هاي كهكشان راه‌شيري انجام داده‌اند. اين دانشمندان با استفاده از تكنيكي به نام لرزه‌نگاري ستاره‌اي توانستند نوسانات تقويت‌شده ستارگان، تغييرات بسيار ناچيز در درخشش ستاره‌ها كه انرژي گرمايي ايجاد كرده و با تبديل به انرژي حركتي منجر به نوسان در درخشش ستارگان مي‌شود را مطالعه كنند.

اين‌كار به محققان امكان مي‌دهد تا ساختار دروني و سن ستارگان را تعيين كنند، درست همانطور كه لرزه‌نگاري ميان‌ستاره‌اي اطلاعاتي از ساختار دروني زمين در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد.

ستاره‌هايي كه به واسطه اين تكنيك مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، در مسيه 4 قرار دارند، خوشه‌اي كروي شكل با سني در حدود 12.2 ميليارد سال. صداي آواز عجيب اين ستارگان كهنسال را مي‌توانيد در اينجا بشنويد.

کد خبر 336219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha