مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم ستاره‌ای دوتایی با سرعت دو میلیون کیلومتر بر ساعت درحال فرار از کهکشان راه شیری است و اخترشناسان هنوز نتوانسته‌اند دلیل این پدیده را کشف کنند.

کهکشان

براساس گزارش ساينس، به نظر مي‌آيد سيستم ستاره‌اي دوتايي PB 3877 در تلاش است تا به تنهايي از قوانين جهان هستي سرپيچي كرده و باوجود نيروي قدرتمند گرانشي كهكشان راه‌شيري از مدار اين كهكشان خارج شود و اخترشناسان هنوز نمي‌دانند چرا. نكته جالب‌توجه‌تر اين است كه با چنين سرعتي، اين سيستم ستاره‌اي درواقع به شتاب فرار كيهاني رسيده و به درون فضاي ميان‌كهكشاني پرتاب مي‌شود.

به گفته گروهي از فيزيك‌اخترشناسان دانشگاه ارلانگن-نورمبرگ در آلمان، درك كنوني بشر از فيزيك نمي‌تواند دليل فرار اين سيستم ستاره‌اي را در چنين وضعيتي توضيح دهد.

معمولا زماني كه يك سيستم ستاره‌اي چنين رفتاري از خود نشان مي‌دهد، به اين دليل است كه به تازگي از كنار ابرسياهچاله كهكشان راه شيري عبور كرده‌است و به واسطه شدت بالاي گرانش اين ابرسياهچاله، اجرام به خارج از كهكشان پرتاب مي‌شوند. اما اين توضيح درمورد سيستم PB 3877 صادق نيست زيرا مسير حركت آن با مسير مركز كهكشاني هم‌خواني ندارد.

هنوز توضيح‌هاي قابل قبولي براي اين فرار بزرگ ارائه نشده‌است اما دانشمندان براين باورند كه اين رفتار عجيب مي‌تواند ناشي از برخورد كهكشان راه شيري با كهكشاني كوچكتر باشد. اين به آن معني است كه احتمالا ستاره‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه در جهت‌هاي غيرعادي در حركتند. در عين‌حال، يك انفجار ستاره‌اي يا ابرنواختر نيز مي‌تواند باعث رانده شدن اين سيستم ستاره‌اي از كهكشان شده‌باشد،‌اگرچه احتمال واقعي بودن اين فرضيه نيز كم است زيرا در صورت وقوع چنين انفجاري، اين سيستم ستاره‌اي نابود شده‌بود.

از اين رو دانشمندان قصد دارند بررسي‌هاي خود را با استفاده از رصد‌هاي طيف‌سنجي با استفاده از رصد‌خانه كك دو در هاوايي ادامه دهند تا شايد به مرور زمان بتوانند پاسخي مناسب براي اين معما بيابند.

 

کد خبر 334186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha