همشهری آنلاین: زنانی که حامل انواع ژن‌های متداول مرتبط با سرطان سینه هستند می‌توانند با پیروی از سبک زندگی سالم، ریسک بیماری‌شان را کاهش دهند.

نقش سبک زندگی سالم در کاهش ریسک ژنتیکی سرطان سینه

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا دریافته‌اند نقش سبک زندگی بسیار در زنان دارای ریسک نسبتا بالای سرطان سینه قدرتمند است.

طبق این مطالعه چهار فاکتور اصلی سبک زندگی در این زمینه نقش دارند: حفظ وزن سالم، سیگار نکشیدن، عدم مصرف الکل، و عدم استفاده از هورمون درمانی بعد از دوره یائسگی.

این مطالعه شامل زنان دارای جهش ژنی BRCA که اساساً ریسک سرطان های سینه و تخمدان را افزایش می‌دهد نبود. در عوض، فقط متمرکز بر ۹۲ گونه ژنی بود که تنها تفاوت کمی از لحاظ ریسک سرطان سینه در زنان دارند.

اما به گفته محققان این دانشگاه، این گونه‌ها به مراتب متداول‌تر از ژن‌های BRCA هستند و تاثیرشان بر ریسک سرطان سینه بیشتر است.

نتایج این مطالعه مبتنی بر گزارشات بدست آمده از ۴۰ هزار زن بود که ۲۴ گونه ژن مرتبط با ریسک سرطان سنه در آنها آزمایش شده بود.

در مجموع، زنان با میانگین سنی ۳۰ سال، ۱۱ درصد در معرض ابتلا به سرطان سینه تا سن ۸۰ سالگی بودند. برخی زنان به دلیل ژن‌ها و سایر فاکتورهای موثر نمی‌توانند این روند را تغییر دهند. اما انتخاب سبک زندگی می‌تواند موجب ایجاد بزرگ ترین تفاوت در آنها شود.

کد خبر 335403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha