همشهری آنلاین: از هر هشت زن، خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه وجود دارد. خطر ابتلا به سرطان سینه به عوامل زیادی بستگی دارد، این عوامل از ژنتیک گرفته تا شیوه زندگی و سابقه خانوادگی را شامل می‌شود اما با همه این‌ها می‌توان با تغذیه سالم از ابتلا،پیشگیری کرد.

چگونه از ابتلا به سرطان یسنه پیشگیری کنیم؟

اگرچه بسیاری از عوامل خطر ابتلا به  سرطان  سينه، مانند ژنتیک و سابقه خانوادگی غیر قابل کنترل هستند اما برخی از شیوه‌های زندگی مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم بدن، اجتناب از سیگار و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم به پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه کمک فراوانی می‌کند.مواد غذايي زير را مصرف كنيد تا  خطر ابتلا به سرطان سينه در شما كاهش يابد.

  • روغن ماهی: تحقيقان نشان مي دهد زنانی که بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا 3 را با خوردن ماهی به دست می‌آورند و یا مکمل‌های روغن ماهی را مصرف می‌کنند، 14 درصد کمتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

میزان امگا 3 مورد نیاز بدن برای کاهش این خطر، معادل مصرف دو وعده ماهی‌های روغنی در هفته است. روغن و تخم کتان، روغن و تخم شاه دانه، روغن هسته‌ انگور، تخمه‌های کدو تنبل، روغن کنجد، روغن گردو، پسته، تخمه‌ آفتابگردان (خام)، روغن زیتون و زیتون، روغن گل گاوزبان، روغن گل مغربی، روغن شاه بلوط، روغن انگور فرنگی، روغن جوانه‌ی گندم، مرغ و غیره از منابع دیگر امگا 3 هستند.

  • سویا: سویا حاوی ایزوفلاون است، یک نوع استروژن گیاهی که خطر ابتلا به سرطان سینه و یا عود آن را در نجات یافتگان از سرطان کاهش می‌دهد.

کسانی که بیشترین میزان ایزوفلاون موجود در سویا یعنی 42.3 میلی گرم در روز را دریافت می‌کند، در مقایسه با کسانی که تنها 15 میلی گرم از این ماده را دریافت می کنند، 30 درصد کمتر دچار ابتلا به سرطان سینه می‌شوند.

  • فولات و فولیک اسید: یک رژیم غذایی غنی از فولات و اسید فولیک که اشکالی از ویتامین ب هستند، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مفید است.

مصرف اسید فولیک در جلوگیری از این سرطان چه قبل از یائسگی و چه بعد از آن مفید است. بروکلی، آرتیشو، مارچوبه، کلم بروکسل، گل کلم، شلغم، چغندر، اسفناج، غلات کامل، تخم مرغ، مغزهایی مانند گردو، بادام فندق، آووکادو، مرکبات حاوی مقادیر بالای فولات هستند.

  • چای سبز: مصرف منظم چای سبز جلوی پیشرفت سرطان سینه در مبتلایان به این بیماری را می‌گیرد و رشد تومور را محدود می‌کند. مواد شیمیایی موجود در چای سبز به نام پلی فنول‌ها منجر به مهار پروتئینی می‌شوند که باعث رشد سلول های تومور می‌شود.
  • پروبیوتیک‌ها و لبنیات کم چرب: مصرف لبنیات پرچرب به دلیل وجود هورمون استروژن در آنها خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه و پروستات را افزایش می‌دهد.

هورمون استروژن معمولا در چربی لبنیات باقی می‌ماند و مصرف بیش از حد لبنیات پرچرب بیشتر منجر به افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه می‌شود. در عوض محصولا پروبیوتیک و کم چرب اثر معکوس دارد. حتی لبنیات مصرفی مبتلایان به سرطان سینه، باید حتما از نوع پروبیوتیکی بوده تا از این طریق بتوان تعداد سلول‌های سیستم ایمنی و ضد التهابی را جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری افزایش داد.

  • آفتابگردان و کدو: این دانه‌ها حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات استروژن گیاهی هستند. مقادیر بالای این دانه‌ها به همراه سویا خطر ابتلا به سرطان سینه را بخصوص بعد از یائسگی كاهش مي‌دهد.

* معاونت بهداشت وزارت بهداشت

کد خبر 332340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =