مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با ترکیب علم ریاضی و میکروسکوپ فلورسنت موفق به ابداع روشی شدند که تهاجمی بودن سرطان سینه را تشخیص می‌دهد.

سرطان سینه

به گزارش ایرنا به نقل از از مدیکال اکسپرس، تشخیص تهاجمی بودن سرطان سینه در مراحل اولیه کاری غیرممکن است و به همین دلیل پزشکان ترجیح می‌دهند که از ابتدا شدیدترین نوع درمان را برای بیمار تجویز کنند؛ در صورتی که سرطان تهاجمی نباشد، درمان شدید سبب سازگاری بدن بیمار با دارو می شود و اگر بیماری عود کند، درمان اثربخش نخواهد بود.

محققان برای حل این مشکل با ترکیب ریاضیات و میکروسکوپ فلورسنت روشی ابداع کرده اند که می‌تواند تهاجمی بودن سرطان را تشخیص دهد؛ این روش جدید BRIM نام دارد و توسط محققان دانشگاه میشیگان توسعه یافته است.

روش BRIM میکروسکوپ‌های رایج راکه توسط آسیب شناسان برای بررسی بافت استفاده می‌شود، با آنالیزهای ریاضی ترکیب می‌کند. این روش سطوح نشانگرهای مختلف زیستی را که با رنگ‌های مختلفی در بافت رنگ آمیزی شده اند، زیر میکروسکوپ مقایسه می‌کند. تصاویر به دست آمده برای پردازش وارد رایانه می‌شود و سطح نشانگرهای مختلف در هر پیکسل محاسبه می‌شود.در نهایت از روی وضوح تصاویر نهایی می‌توان تهاجمی بودن توده را تشخیص داد. مهمترین کاربرد این روش جلوگیری از درمان‌های غیرضروری بیمار است.

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بستگان درجه اول آنها به این بیماری مبتلا بوده اند، بسیار بیشتر است. جهش در ژن‌های BRCA1 یا BRCA2 شایع‌ترین علت سرطان سینه ارثی است که از والدین منتقل می‌شود.

سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض اشعه، داشتن سطح بالای استروژن، شیوه نادرست زندگی، مصرف سیگار و الکل و استرس مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 338979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha