رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۳۵ درصدی تعداد معاملات مسکن طی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در سطح کشور خبر داد.

مسکن

در همين حال علي چگيني مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد كه بازار مسكن با مازاد عرضه مواجه شده است.گزارش بانك مركزي نشان از افزايش تعداد معاملات مسكن در سطح شهر تهران دارد اما به‌نظر مي‌رسد افزايش معاملات مسكن در تهران با آنچه در روند كلي كشور حاكم است، تناسب ندارد. بانك مركزي در گزارش آماري خود از معاملات مسكن در تهران به افزايش 8.2درصدي تعداد معاملات در ارديبهشت امسال نسبت به ارديبهشت سال گذشته، اشاره داشته و ادامه اين روند را پيش‌بيني كرده است. در‌ماه دوم امسال قرارداد فروش بيش از 15هزار و 400واحد مسكوني به امضا رسيد. طبق گزارش بانك مركزي در اين دوره زماني ميانگين قيمت مسكن نيز 2.8درصد افزايش يافته است.

آمار معاملات در سطح كشور اما روند ديگري را نشان مي‌دهد. رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران در اين زمينه به ايسنا گفت: در ارديبهشت‌ماه 95شاهد انعقاد 60هزار و 535قرارداد خريد و فروش مسكن در كل كشور بوديم. اين در حالي است كه ارديبهشت‌ماه سال94 تعداد قراردادهاي خريد و فروش 95هزار و 211مورد بود.

حسام عقبايي افزود: با اين حال بخش اجاره افت چنداني در ارديبهشت‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل نداشت. در ارديبهشت امسال 59هزار و 462مورد قرارداد اجاره در كل كشور داشتيم كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 60هزار و 479مورد بود. رئيس اتحاديه مشاوران املاك، تعداد معاملات خريد و فروش مسكن در تهران را نيز اعلام كرد و گفت: در ارديبهشت سال 95شاهد انعقاد 17هزار و 83قرارداد خريد و فروش مسكن در شهر تهران بوديم. اين رقم در مدت مشابه سال قبل 17هزار و 157مورد بود كه اختلاف چنداني با هم ندارند.

عقبايي ادامه داد: در بخش اجاره شهر تهران نيز 18هزار و 225قرارداد در ارديبهشت‌ماه داشتيم كه با رشد 7.8درصدي نسبت به‌مدت مشابه سال قبل همراه بود؛ چرا كه در ارديبهشت سال 94شاهد انعقاد 16هزار و 901قرارداد اجاره در شهر تهران بوديم. رئيس اتحاديه اين را هم گفت كه بازار مسكن وارد فاز خروج از ركود شده است. عقبايي مبناي اين ادعا را سير مستقيم آمار معاملات مسكن تهران دانست و گفت: با توجه به اينكه در ماه‌هاي اوليه سال قرار داريم و تعداد معاملات مي‌توانست روند كاهشي داشته باشد ديديم كه اين اتفاق نيفتاد و معاملات مسكن شهر تهران با مدت مشابه سال قبل برابري كرد. اين مي‌تواند نشانه‌اي براي پيش‌رونق بخش مسكن باشد و احتمالا نيمه سال‌جاري شاهد خروج از ركود مسكن خواهيم بود.

  • وضعيت عرضه و تقاضا در بازار مسكن

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با اشاره به مازاد مسكن در كشور گفت: با ورود وام‌ها از خرداد‌ماه رونق آرام آرام به بازار مسكن بازمي‌گردد به‌طوري كه سازندگان واحدهاي خود را به‌فروش مي‌رسانند و واحدهاي نيمه كاره را تكميل مي‌كنند. علي چگيني گفت: مازاد عرضه در بخش مسكن وجود دارد چراكه سازندگان مسكن به‌دليل ركود حاكم بر بازار، نتوانستند واحدهاي ساخته شده خود را طي 2سال اخير به فروش برسانند. به همين دليل اگر تا يك سال هم توليد جديدي به بازار اضافه نشود، عرضه و تقاضا برهم نمي‌خورد.

وي افزود: زماني كه وام‌ها وارد بازار مسكن شود سازندگان اقدام به دريافت پروانه ساختماني مي‌كنند و برنامه‌هاي حمايت از عرضه هم وجود دارد. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازي، چگيني درباره اينكه كاهش سود سپرده باعث رونق در بازار مي‌شود، تصريح كرد: كاهش نرخ سود سپرده باعث مي‌شود منابع كمتري وارد بانك‌ها شود و ممكن است وارد ساير بازار‌هاي اقتصادي و بورس شود و اگر بخش مسكن جذاب شود وارد اين بخش هم مي‌شود. وي افزود: اگر مقدار تغيير در كاهش سود سپرده‌ها زياد شود ممكن است تأثير دو گانه‌اي داشته باشد و آمار ساخت‌وساز را بالا ببرد اما چنين تصوري نداريم كه يكباره درصد قابل توجهي تغيير در بازار مسكن ايجاد كند.

کد خبر 335371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha