مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا می‌گوید ماه آوریل سال ۲۰۱۶ گرمترین ماهی بوده‌است که در طول تاریخ زمین به ثبت رسیده، و در پی آن باید در انتظار داغ‌ترین سال جهان نیز نشست.

براساس گزارش CNN، اطلاعات جديدي كه به تازگي توسط ناسا منتشر شده‌است نشان مي‌دهد دماي خشكي و درياي زمين در ماه آوريل 2016  نزديك به 1.11 درجه گرمتر از ميانگين دماي ماه آوريل در سال‌هاي 1951 تا 1980 بوده‌است، سال‌هايي كه ناسا از آنها به عنوان مرجع براي مطالعه درباره تغييرات اقليمي استفاده مي‌كند.

اين هفتمين ماه پي در پي است كه در آن دست‌كم دماي هوا يك درجه نسبت به ميانگين سال‌هاي مرجع افزايش پيدا مي‌كند. داده‌هاي جديد كه تنها به وخيم‌تر شدن اوضاع دامن مي‌زنند، دانشمندان را بر آن داشته‌اند تا وضعيت اضطراري آب و هوايي اعلام كنند و در عين حال ترديد‌هايي را نسبت به نتايج نشست آب و هوايي پاريس كه در آن كشورها متعهد به جلوگيري از افزايش دماي جهان شدند، به وجود آورده‌است.

اين توافقنامه در ماه دسامبر تاييد شده و در ماه آوريل امضا شد، با اين هدف كه كشورهاي جهان مانع از افزايش يك و نيم درجه‌اي دماي جهاني نسبت به دوران پيش صنعتي شوند. رهبران جهان همچنين از 16 مي نشستي را در بن آلمان آغاز كرده‌اند تا توافقنامه پاريس را پيگيري كرده و راهي براي عملي ساختن اهداف آن توافقنامه بيابند.

افزايش دماي جهاني از سال گذشته به واسطه رويداد شديد ال‌نينو،‌ رويدادي آب و هوايي كه گرم شدن آب بخش‌هاي گرمسيري اقيانوس‌ آرام و ايجاد شرايط ناپايدار و ناآرام از جمله خشكسالي و باران‌هاي شديد در دو نقطه متفاوت جهان از نشانه‌هاي آن هستند،‌سرعت بيشتري به خود گرفته‌است. اين اميدواري وجود دارد كه وقوع لا‌نينا بتواند اين مشكل را مهار كند،‌شرايطي كه معمولا موجب سرد شدن آب اقيانوس‌ها مي‌شود.

  • گرمتر از دو درجه

اگر دماي جهان بيشتر از دو درجه افزايش پيدا كند چه رخ مي‌دهد؟ دانشمندان معتقدند فاجعه.

براساس گزارش‌هايي از شوراي ملي پژوهش، هيات ميان‌دولتي تغييرات اقليمي و بانك جهاني، با افزايش دو درجه‌اي دماي جهان آتش‌سوزي‌هاي وسيع در آمريكا ابعادي گسترده‌تر به خود خواهند‌گرفت، توفان‌ها شديد‌تر از پيش خواهند‌شد، گونه‌هاي زيستي بيشتري در معرض انقراض قرار خواهند گرفت، يخ‌هاي قطبي به ذوب شدن ادامه خواهند‌داد، حجم محصولات كشاورزي كاسته شده و منابع آب آشاميدني و پاك كاهش خواهند‌يافت.

کد خبر 334303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha