دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

۴۵ روز پس از آغاز اعتراض جوانان فرانسوی به سیاست‌های دولت این کشور در زمینه حقوق کارگران، این اعتراض‌ها نه‌تنها همچنان ادامه دارد بلکه به دیگر شهرهای اروپایی نیز کشیده شده است.

تجمع اعتراضی

در پي دعوت جنبش «شب‌بيداري» فرانسه از مردم در كشورهاي اروپايي براي تظاهرات و تجمع در اعتراض به سياست‌هاي ناكارآمد اقتصادي و اجتماعي دولت‌هاي اين منطقه، جوانان در برخي پايتخت‌هاي كشورهاي اروپا ازجمله پاريس، مادريد، آتن، ژنو، لندن و رم دست به تظاهرات زدند. تظاهرات در پاريس همچون روزهاي گذشته با زد‌و‌خورد ميان معترضان و نيروهاي پليس همراه بود.

جنبش شب‌بيداري ابتدا در اعتراض به قوانين جديد وضع شده از سوي دولت فرانسه به راه افتاد اما رفته‌رفته طي روزهاي بعد به دامنه اعتراضات افزوده شد و جوانان فرانسوي نسبت به سياست‌هاي اجتماعي و سياست‌هاي رياضتي دولت اين كشور نيز اعتراض كردند. جنبش جوانان فرانسوي به‌دليل بيدار ماندن در طول شب، به اين نام خوانده شده است. تجمع شبانه آنها طي 6هفته گذشته در ميدان جمهوري پاريس همچنان ادامه دارد.

جنبش شب‌بيداري كه بيشتر فعاليت‌ها و تجمع‌هاي خود را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي هماهنگ مي‌كند، از هفته گذشته فراخوان تجمع را با عنوان «روز جهاني اقدام» منتشر كرده بود. تصاوير منتشر شده توسط كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، از تجمع معترضان به سياست‌هاي رياضتي در جمع‌هاي كوچك و بزرگ در بسياري از شهرهاي اروپا و شهرهايي خارج از اين قاره حكايت دارند. در بيانيه اين جنبش آمده كه «بسياري از مشكلات اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي در جهان ريشه‌ مشترك دارند، بنابراين شهروندان در سراسر جهان بايد متحد شوند و با اين مشكلات مقابله كنند».

  • تظاهرات گسترده در مادريد

علاوه بر تظاهرات بزرگ معترضان در شهر پاريس، هزاران نفر از مردم اسپانيا در پاسخ به دعوت فرانسوي‌ها و در پنجمين سالگرد به راه افتادن جنبش اعتراضي «خشم» در ميدان پوئرتادل‌سول در شهر مادريد تجمع كردند. در سال2011 اين جنبش با تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي رياضتي دولت وقت اسپانيا به راه افتاد و در نهايت به تاسيس حزب چپ‌گراي «پودموس» منجر شد كه اكنون سومين حزب بزرگ اسپانيا است. اين حزب سال گذشته در انتخابات پارلماني، شوراهاي محلي و شهرداري‌ها موفق شد نتايج غيرمنتظره‌اي كسب كند و در قدرت سهيم شود.

  • تظاهرات در آتن عليه رياضت اقتصادي

مردم يونان نيز با تظاهرات در خيابان‌هاي آتن، پايتخت، اعتراض خود را نسبت به قوانين جديد تصويب شده از سوي دولت در زمينه كاهش بودجه‌هاي عمومي و افزايش ماليات اعلام كردند. معترضان با تجمع در مركز شهر، خواستار لغو قوانين جديد و همچنين خروج از حوزه يورو شدند. دولت يونان كه درگير بدهي‌هاي سنگين به كشورهاي اروپايي، بانك مركزي اروپا و بانك جهاني است، سال گذشته پس از چند‌ماه مذاكره با طلبكاران بين‌المللي خود در قبال دريافت كمك‌هاي مالي جديد، متعهد به تصويب قوانين رياضتي، افزايش ماليات و افزايش ساعات كاري شد. اقدامات جديد دولت يونان در راستاي تعهدات خود به كشورهاي اروپايي و بانك جهاني دنبال مي‌شود.

کد خبر 334101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha