دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۰
۰ نفر

رئیس ذخیره گاه زیست‌کره توران درباره وضعیت توله یوزپلنگی که مادر خود را در تصادف جاده‌ای از دست داده است، گفت: محیط بانان شنبه شب گذشته را تا صبح در کنار جاده حضور داشته و با آتش زدن لاستیک سعی کردند از نزدیک شدن توله یوز به جاده جلوگیری کنند.

یوزپلنگ

مادر اين توله يوزسرگردان، چهارشنبه شب گذشته در حاشيه پارك ملي توران براثر تصادف جاده‌اي تلف شد.

علي اكبر قربانلو در گفت‌وگو با پايگاه خبري ديده‌بان محيط‌زيست و حيات وحش ايران افزود: محيط‌بانان از ساعت ۴ صبح يكشنبه (ديروز) به گشت‌زني با موتور سيكلت در محدوده مشاهده توله يوز پرداختند و ساعت 5:30 صبح درحالي‌كه توله يوز به جاده نزديك شده بود موفق به مشاهده اين حيوان شدند، سپس گروهي از محيط بانان سعي كردند با دور‌زدن توله يوزپلنگ، از پشت سر حيوان را تعقيب و به سمت منطقه حفاظت شده و پارك ملي هدايت كنند اما متأسفانه توله يوز با مشاهده محيط بانان مجددا به سمت ارتفاعات فرار كرد.

به گزارش همشهري، يوزپلنگ آسيايي كه هم‌اكنون با خوش‌بيني جمعيت آن حدود 70قلاده برآورد مي‌شود تا انقراض تنها چند گام فاصله دارد.

هجوم دامداران به زيستگاه‌هاي يوز و اشغال آبشخورها، وجود سگ‌هاي گله، شكار غيرمجاز، شكار طعمه‌هاي اين حيوان توسط شكارچيان غيرمجاز، معدنكاري، جاده‌سازي‌ و اجراي طرح‌هاي عمراني در زيستگاه‌هاي يوز از مهم‌ترين عوامل تهديد‌كننده اين‌گونه زيباي حيات وحش است. هرچند با اجراي پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، حفاظت از اين حيوان افزايش يافته . مشاركت مردم بومي براي حفظ يوزپلنگ جلب شد اما هنوز، دامداران در زيستگاه‌هاي يوز مانور مي‌دهند و هنوز شاهد اجراي طرح‌هاي عمراني ازجمله ساخت جاده در زيستگاه يوزها هستيم.

سال گذشته مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست از هماهنگي و تعامل با وزارت راه و شهرسازي براي نصب تابلوهاي هشدار‌دهنده در جاده‌هايي كه ازحاشيه زيستگاه‌هاي حيات وحش عبور مي‌كند خبر داده بودند، باوجود اين تلفات جاده‌اي ادامه دارد.

کد خبر 334001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha